Annons

Canon 10D expert sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bluueberry skrev:
Är det någon skillnad på att Formatera hela kortet i menyn än att ta bort välja "Ta bort alla" när man kollar på bilderna?

Jag har läst nånstans att det skulle vara bättre att formatera kortet. Det skulle rensa mer än att bara radera alla bilder.

Jag har en till fråga (trots att jag FORTFARANDE inte fått min kamera än):
Vilket format ska jag spara i om jag i bilden vill spara info om slutare o bländare m.m. Är det bara i raw-format som detta sparas i bilden?

Den informationen (i EXIF format) sparas för både RAW och JPEG bilder.
(För RAW på D30 så ligger den fullständiga EXIF informationen i .thm filen, som är en JPEG tumnagel, som skapas samtidigt med .raw filen Jag tror att det är likadant med 10D.)

En till fråga:

I menyn finns det en flik osm heter
"Parametrar".
Vad är det och vad ska jag ställa in den på?

Och en till:
När man tar blub-bilder, finns det ingen funktion så man slipper stå med fingret på avtryckaren?
Läste att man kan ta en bild på 2.5 timme och då är det lite jobbit att stå med fingret på avtryckaren..

Ang Bulp.
För att slippa hålla ner knappen behöver du en ext avtryckare. Ett mycket bra och billigt tillbehör som rek starkt.

Ang Program.

Dan göra tre olika inst utöver standard.
På dom kan du ställa , Skärpa, Kontrast, Färg mättnad & temptratur.

Den första duger utmärkt om du håller koll på tiden själv. Den andra har inbyggd timer, med massa funktioner såsom intervallfotografering valfri självutlösartid, exponeringstid mm
Köpte en själv för en månad sedan av killen som annonserar i tidningen foto varje månad för 1150:-
Ansåg den prisskillnaden mot att köpa en "enkel" fjärr för ca 6-700 var motiverad.
Kan rekommenderas

Ja hyfsat enkel, man får med en bra brux. den har dock ganska små knappar vilket kan göra det svårt med tjocka handskar på. Inbyggd belysning finns. Obs! fjärren kräver ett litet batteri (medföljer), den ordinarie fjärrutlösarknappen funkar även utan batteri.

/Patrik

ISO Pressning innebär att du kan använda motsv. ISO3200 (Anges som H, i displayen). Jag rekommederar inte det.. Mycket brus blir det.. 1600 är helt okej, och ger en klart renare bild om man jämför med en ISO1600-film (min bedömning)

Färgtemperatur, det är om du själv väljer vilken temperatur din vitbalans ska ha. Olika ljus har ju olika "värme". Spelar igen roll vad denna står på, då den först aktiveras med hjäp av att sätta vitbalansen i läge K.

Kan användas när du är bombsäker på vilken färgtemperatur du använder, t.ex. i Studio, 5400K (blixtljus) eller om du använder tungsten eller halogen, 3200K.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto