Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 10D expert sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mickey

Aktiv medlem
Hej!

Fick hem min 10D idag! :D
Är jättenöjd hittils och är nu sugen
på att hitta nån som kan kameran och vill
svara på några frågor. Helst över icq.
Varför jag inte ställer frågorna här i forumet beror på att det är små skitfrågor som jag vet kommer pluppa upp under flera veckor..
Någon som kan hjälpa mej?

mvh Mickey

haha.. okey då! :p

Det jag klurar på för tillfället är hur man
tar blixtbilder med kortare slutartid än
1/200.
Och ja, jag har läst i instruktionsboken..

Vad jag vet går det inte att köra "high speed sync" på internblixten, däremot går det med 550EX.
Då man med blixten ställer in high speed och på kameran rattar in en högre slutartid i manuellt eller tidsförvalsprogrammet (Tv).

mvh
Patrik

Det står faktiskt i manualen (också?) på sidan 104.
Om jag tolkar den rätt så fungerar high-speed sync endast med en extern blixt som har den funktionen som Canon EX 550 och (antar jag) Sigma EF-500 DG Super. Det ser inte ut att fungera med den interna blixten iaf.

stämmer Anders!
har hört det från andra håll också nu..
tack för snabba svar!

Skriver här nästa gång jag undrar
över något!

Mickey

Hupp, då måste jag passa på och fråga en sak också. Som det verkar nu så vill kameran ha fokus innan den vill ta en bild. Hur gör man får att kameran alltid ska ta en bild när man trycker ner avtryckaren, oavsett om den hittar fokus eller inte?

Jo, autofokusen är riktigt snabb, speciellt med en bra glugg. Men ibland kan det ju hända att man råkar pricka en spott som saknar nån textur så att autofokusen bara jagar. Och det är där jag vill att kameran ska ta en bild precis när jag trycker, oavsett var fokusen har råkat hamna. Som det är nu så verkar den prioritera fokus framför en tagen bild. Tvärtemot vad jag tycker :)

Ändra fokusmod från 'One-shot' till (AI) Servo så kommer kameran fokusera kontinuerligt och du kan trycka av när du vill. Ändra fokusmod gör man genom att trycka på en av knapparna vid statuspanelen ovanpå kameran (jag vet inte vilken för knapparna på 10D sitter annorlunda än på D30) och sedan vrida på den övre inmatningsratten. Vald fokusmod visas på statuspanelen.
OBS! Jag tror inte du får välja fokusmod själv i "dummy"/ikon-lägena (dvs grön fyrkant och ikonerna) (om du nu använder ett sådant:).

Ett tredje sätt är att ställa Cf4-3 (Custom Function) så man har autofokus på *-knappen. Då kan man också ta bilder när som helst, med autofokus på och utan att behöva använda AI-fokus.

okey!
Nästa fråga:
Är det någon skillnad på att Formatera hela kortet i menyn än att ta bort välja "Ta bort alla" när man kollar på bilderna?
När man formaterer går det juh mycke snabbare än om man tar bort dom alla där man tittar på dom.

"Ta bort alla" skonar skrivskyddade bilder medans med formatering så ryker allt, men å andra sidan återställer formateringen filsystemet till ett väldefinierat tillstånd.
Jag rekommenderar formatering för MSDOS FAT är knappast världens stabilaste filsystem. :)

Jag tror formatteringen är av den snabbare sorten, dvs. ett antal sektorer med pekare nollställs, precis som vid radering alltså, men inte exakt samma sektorer. Fullständig formattering skulle ta lite längre tid annars...

okey!
för det är juh mycke smidigare med formatering då det bara tar nån sekund att tömma kortet!
Tack för svaren!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto