Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 10D <--> Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
kan någon förklara skillanden för mig?

Jag har kollat efter en sådan där jämförelse grej på nätet men finner ingen, det kanske beror på att Canon 10D är en utgånde model.

Kan någon hjälpa mig... skulle någon finna en sådan jämförelse grej så man kan jämföra mer eller mindre alla Canons modeller så skulle det vara skoj eller det behöver inte bara vara Canon utan Nikon går bra det med.

Tack

Inte bara utgående utan helt utgången;)..

Men inte mindre bra fördet.. Den är fortfarande mkt kompetent.

350D är mindre kamera att hålla i än 10D.. 350D är ruskigt liten i en mans näve.. huff.. pröva i närmaste expertbutik så ser du.

Men annars så imponerar väl 350D i jämförelse vad jag har förstått.

Jag tror att 10D kan vara ett bra beggköp men tycker att de ligger lite högt de på tex blocket.

Mvh Niclas,

Ja det är väl lite ditåt jag vill. jag vill ha en kamera som trots allt är "komplett" och sen gör det inte om den är lite större men det finns ju gränser men det är en helt annan sak.

Jag har några polare som har 350D men jag tycker inte att jag fotar så mycket så jag vill lägga dom pengarna men jag vill ändå ha så mycket som man kan få för en liten peng (Ja det är en ekvation som alla lever efter men ingen får att gå i hop)

Jag är ute efter ett par objektiv samt hus och 10D verkade i mina ögon helt ok...

Jag tolkar det som att du rekomenderar den? Vad bör den ligga i för pris (Tycker du!)

Tycker att du tänker bra och klokt.

Jag personligen ser 10D som en mycket kompetent och "komlett" kamera för många amatörer.

4500 - 5000 kanske.. för ett normalanvänt hus.

Optiken är som alltid viktigast. Där kan du lätt dra ifrån en 350D eller också 1dsmII med dåliga linser.. Om jag hade varit du så hade jag köpt det huset jag fick (som också är fint) för ca 5000 + 50 1,8 + 85 1,8. Men du kanske hellre vill ha zoom till trots för att offra bildkvalitet. Jag gillar som du ser fasta objektiv:)

MVH Niclas,

Tack Niclas!

Jag ska ta deta till mig och jag tolkar det som att den är prisvärd men man ska se till att få bra optik till (som vanligt)

Nu vet jag i alla fall i vilken prisklas jag ska se i...

Utan att ingående ha läst hela tråden vill jag dela med mig av min erfarenhet.

Jag fotade väldigt mycket med 10D och Tamron 28-200/3,8-5,6. Nästa kamera blev 350D (i väntan på FF) tillsammans med 17-40/4L.

Menyerna är mycket bättre ordnade på 350D.
350D är snabbare, inte minst när det gäller startup tiden.

Mina bilder från 10D och Tamron optiken är BÄTTRE (enligt min mening) än 350D och 17-40L gluggen.

Jag vet inte om det beror på kamera eller optiken men hade inte jag blivit av med min 10D så hade jag ALDRIG sålt den, även om jag hade köpt 350D.

10D kan snarare jämföras med 20D där 20D skulle bli bortvald om jag fick testa!

Jag har en 10D och har fotat en hel dle med en aldrig blivit besviken på kameran...

Den ligger skönare i handen än både 20D och 350D och har ungefär samma finesser.

Den stora skillnaden tycker jag ligger i processorn som på 20D/350D heter DIGICII om jag har rätt och är en utveckling på den DIGIC som finns i 10D/300D. I 350D ger den MYCKET renare bilder med mindre brus speciellt på de högre ISO-talen. Det är nog den enda anledningen JAG skulle välja en 350D. Men som sagt JAG har aldrig varit missnöjd på kvaliten på bilderna 10D levererar...

Jag skulle om jag va du lätt lägga pengarna på objektiv istället för ett dyrare hus. 10D kommer inte göra dig missnöjd! Själv väntar jag med att byta tills 5D klivit ner på begagnatmarknaden...fullformatet lockar.

Jag har en 350D och den mindre storleken tycker jag är en klar fördel. Smaken är ju olika men jag vill bara att du ska höra att inte alla tycker att den är FÖR liten. Sedan är det upp till dig.

Teknisk bildkvalitét är antagligen till 350Ds fördel eftersom den är nyare och det fortfarande är en teknik i stark utveckling. Du blir säkert nöjd med vilken som helst.

10D tar inte EF-S-optik (även om det förekommer de som byggt om så att det går.)

Prismässigt - ja du jämför en några år gammal och begagnad mot en ny. Tar du risken med en beg. 10D så finns ju en och annan (men färre) beg. 350D också. Då bör fortfarande 10D ligga lägre tycker jag.

Snabbhet vet jag inte riktigt hur det är med 10D och bearbetning och lagring av bilder. Jag gissar att 350D är klart snabbare. Startsnabbhet vinner 350D lätt.

Känn efter hur de känns. Det avgör troligen. Snabbhet är näst i ordningen. EF-S kan vara ett tungt argument. Det borde luta åt 350D om inte känslan med 10D överväger.

Lycka till!

PS som prisjämförelse så får du ett 350D-hus från Tyskland för priser från 642EUR +frakt. Se t.ex. http://www.geizhals.net/eu/a139446.html som är en tysk pricerunner - "snåljåp". Jag köpte min från Tyskland. Då skulle inte jag betala mer än högst 4000SEK för en beg. 10D men det är förståss upp till dig.

Senast ändrad:
Vad gäller 10D så är den byggd som en pansarvagn i jämförelse med 350D..

350D är en plastkamera medans 10D kan man nästan slå i spik med.

Skulle jag byta upp mig från 10D skulle det vara pga den lilla displayen.. men 350D har ju lika liten den så det skulle inte vara ngt alternativ.

Oscar skrev:
... byggd som en pansarvagn ...
350D är en plastkamera ...
Som sagt, känslan avgör troligen. För mig är 350D av tillräckligt gedigen plast och det mindre huset och lägre vikten är klara fördelar. För mig.

Vill man ha den där kunna-slå-ihjäl-en-noshörnig-med-ett-slag -kamera så ska man titta efter en annan. Kanske en 10D då. Eller komplettera med ett än mer ändamålsenligt vapen.

Vad gäller teknisk hållbarhet klarar sig säkert 350D för de flesta amatörer.

Jag ville tala om för Jonas att det finns nöjda 350D-ägare och lite varför.

GunnarW skrev:
Som sagt, känslan avgör troligen. För mig är 350D av tillräckligt gedigen plast och det mindre huset och lägre vikten är klara fördelar. För mig.

Vill man ha den där kunna-slå-ihjäl-en-noshörnig-med-ett-slag -kamera så ska man titta efter en annan. Kanske en 10D då. Eller komplettera med ett än mer ändamålsenligt vapen.

Vad gäller teknisk hållbarhet klarar sig säkert 350D för de flesta amatörer.

Jag ville tala om för Jonas att det finns nöjda 350D-ägare och lite varför.

Absolut strlk och vikt är av betydelse.. själv var jag inne på en istD n'r jag köpte kamera.. vet faktiskt inte hur det kunde bli 10D ist. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar