Annons

Canon 100mm makro och extender

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Hej,

Rent praktiskt förstår jag att det går att koppla 100mm/2.8 till extender men varför säger/skriver återförsäljare att tex 1.4 inte passar till detta objektiv, är det för att AF slutar fungera?

Förklara gärna för en som vill vänta lite med att köpa sin extender tills man vet svaret...

Niklas
 
Canons egna teleförlängare är konstruerade så att det främre linspaketet går in en bit i objektivet (gäller både 1.4x och 2x), på 100/2.8 skulle teleförlängaren helt enkelt slå i den bakre linsen.

Använder du istället "pirat" teleförlängare från exempelvis Kenko så fungerar det däremot, då dessa har en konstruktion som inte går in i objektivet.

/Daniel
 
Canons egna konverters är inte nödvändigtvis bättre rent optiskt än de från ex. Sigma och Kenko (snarera tvärtom); och de är inte speciellt prisvärda.
För de flesta är nog därför Kenko eller Sigma ett bättre alternativ.
 
NiklasBerntsson skrev:
Tack för det svaret.

Är det stor skillnad rent optiskt på Kenko's extender och canon's egna?
Många proffs använder kenko, men jag tror att Canons egna är lite bättre. Soligor har en konverter som lär vara mycket bra.
 
Jag är lite tveksam till om Soligor skilje sig från Kenko. Jag har i skallen att det är samma tillverkare ( Hoya ), men olika märken. Proprietary Name Branding kallas det visst. Lite som Alpha, Dynax och Maxxum på samma kamera, men för olika marknader.
 
Jag har en Vivitar 2X och den fungerar till objektivet. Jag kan dock inte rekommendera den, då jag hittills inte lyckats ta några bra bilder med den konvertern.
 
Jag har Canon gluggen och Sigma EX 1.4 TC och de funkar ihop (dock blir autofokusen lite snurrig, men att fokusera manuellt går utmärkt) alltsammans på en Canon eos 300d.

/ Erik
 
Geting skrev:
Man kan använda Canons orginalextender om man har en mellanring.

Jag använder också Canons orginalextendrar tillsammans med Canons 100/2,8 USM macro objektiv. Jag sätter en 12 mm mellanring mellan objektivet och extendern. Med 1,4x extender fungerar AF men med 2x extender har den svårt att hitta fokus med AF. Med denna upsättning kan jag fotografera från närgränsen upp till ca 1 m avstånd.

Mvh Roine W
 
Har du "full närgräns" dvs 0.3 m mellan filmplan och motiv, eller "flyttas den fram" av mellanringen?
 
Närgränsen blir alltid kortare med mellanring, förstoringsgraden ökar.

Kenkos 1,4x PRO konverter funger utmärkt med makroobjektiv och ger endast en marginell (nästan försumbar) försämring av skärpan.

Fördelen med konverter är att man fortfarande kan fokusera på långa avtånd upp till oändligheten vilket inte går med mellanring på.
 
JanOlofHärnström skrev:
Närgränsen blir alltid kortare med mellanring, förstoringsgraden ökar.

Kenkos 1,4x PRO konverter funger utmärkt med makroobjektiv och ger endast en marginell (nästan försumbar) försämring av skärpan.

Fördelen med konverter är att man fortfarande kan fokusera på långa avtånd upp till oändligheten vilket inte går med mellanring på.
Presis ! Sätta dit en mellanring bara för att kunna använda orginal konverter går bort fullständigt (när man nu inte har någon utan ska till att köpa). Stösta fördelen med ett macroobjektiv (kontra mellanringar eller försättslins) är ju de att man har fokus till oändligheten.

/ Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.