Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1000D el 450D för glad amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)

AJKLV

Avslutat medlemskap
Jag har en kompaktkamera, är glad amatör och kräver inget superproffsigt och avancerat egentligen, utan är på jakt efter en bra instegskamera med lite avanceringsmöjligheter.
Nu säljs ju 1000D ut för riktigt bra priser samtidigt som jag läst att 450D är bättre
Men för en sådan som mig ;p vad skulle ni säga?

(Jag har snöat in lite på Canon eftersom det är en Canon jag har som kompaktkamera)

Visst är 450D en bättre kamera, men vad jag sett är prisskillnaden ganska stor, uppåt 2000 kr. Så mycket mer tycker jag inte den är värd, fast det beror ju på hur intresserad man är, vad man ska plåta och hur bra ekonomi man har.

Varför inte en 1000D samt en extern blixt. Detta behöver inte kosta mer än vad en 450D utan blixt. Vad blir vinsten? En bättre möjlighet att få bra bilder när ljuset inte räcker. Och så slipper man den inbyggda blixten platta och hårda ljus med trista blixtbilder som resultat.

Varför inte en 1000D samt en extern blixt. Detta behöver inte kosta mer än vad en 450D utan blixt. Vad blir vinsten? En bättre möjlighet att få bra bilder när ljuset inte räcker. Och så slipper man den inbyggda blixten platta och hårda ljus med trista blixtbilder som resultat.

Ja det lät också som en bra tanke! Blixtar är jag verkligen inte insatt i, du kan möjligen inte tipsa om vettiga sorter?

Om nu mellanskillnaden är drygt 2000kr så tycker ja du ska ta den och lägga på ett par hundra och skaffa ett Canon EF 50/1.4, eller hitta ett schyst begagnat kanske

Jessica, om du köper en 1000D tycker jag du ska vänta med att handla för de "sparade" 2000 kr tills du vet vad du behöver. När du har plåtat ett tag med din nya kamera kommer du förmodligen att upptäcka vad det är du saknar -- kanske en bra blixt, eller en telezoom eller mer vidvinkel eller en makroglugg eller...

Jessica, om du köper en 1000D tycker jag du ska vänta med att handla för de "sparade" 2000 kr tills du vet vad du behöver. När du har plåtat ett tag med din nya kamera kommer du förmodligen att upptäcka vad det är du saknar -- kanske en bra blixt, eller en telezoom eller mer vidvinkel eller en makroglugg eller...

Ja det är nog smart, som vanligt när man köper nytt, men det är helt ovärderligt att få alla dessa tips och råd att ha i bakhuvudet om inte annat

Tack killar, allihop! :D

Tycker du borde se upp för alla 50mm till aps-c kameror 1000d 450d 40d etc.

50mm tycker jag är på tok för långt för en walk around glugg.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto