Annons

Canon 100 macro vs Tamron 90 macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Håkansson

Aktiv medlem
Jag skall köpa ett macroobjektiv och har tidigare varit inne på ett canon 100 mm macro usm. Har nu sett att ett Tamron 90 macro är ett bra alternativ. Kostnaden för Tamron är 3990 och för Canon är priset 4500. Båda har f/2.8 och nästan samma längd (90 och 100 mm).

Vad är skillnaden och vilket förordar ni?? Jag har en canon 450D. Jag skall ha objektivet som lite allround. Både macrobilder och porträtt.
 
Både Tamron och Canon är optiskt mycket bra.
Canon har USM vilket innebär snabbare och tystare AF.
Canon har också separat stativfäste som tillbehör vilket är en fördel när man använder stativ.
Tamron är mindre, lättare och kompaktare. Smidigt att ha med sig mao.
Canon har intern fokusering medans Tamron blir längre när man tar närbilder och makro.

Enda nackdelen med Canon jämfört med Tamron är väl att det är stort och tungt.

MVH J O
 
Jag skall köpa ett macroobjektiv och har tidigare varit inne på ett canon 100 mm macro usm. Har nu sett att ett Tamron 90 macro är ett bra alternativ. Kostnaden för Tamron är 3990 och för Canon är priset 4500. Båda har f/2.8 och nästan samma längd (90 och 100 mm).

Vad är skillnaden och vilket förordar ni?? Jag har en canon 450D. Jag skall ha objektivet som lite allround. Både macrobilder och porträtt.

Du får canongluggen för 3850:- om du köper via cameranu.nl :).
 
Canon är mycket bättre byggd, har mycket snabbare AF, blir inte längre när man ställer fokus nära, är lika skarp från 1,5 meter till oändligt. Tamron är skarpare från närgränsen till 1,5 meter. Som ren makro funkar Tamron bra, som tele/porträttobjektiv går den att leva med om man har överseende med superlångsam AF. Canonobjektivet hittar du beg för runt 3.300kr vilket är bra affär. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=141497. Eller ny för 3.825kr här https://www.camera.nl/Catalogus/BekijkProduct/CANON/EF-100-MM-F2-8-USM-MACRO-4960999214238/

Sigma 150/2.8 HSM Macro är bättre än båda dessa då den är längre, är superskarp och har helt ok AF. Beg för 4.300kr här http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=142124
eller ny för 5.325kr inkl. moms och frakt här https://www.camera.nl/Catalogus/BekijkProduct/SIGMA/150-MM-F2-8-EX-DG-APO-VOOR-CANON-85126104542/
 
"...som tele/porträttobjektiv går den att leva med om man har överseende med superlångsam AF..."

Nja, det beror väl lite på vilka krav man har på fokushastighet. Själv hade jag inga som helst problem med att plåta springande småknattar med 90:an på en D200. Gluggen hängde med hur bra som helst, visserligen i hyffsat ljus.
 
Tack för alla svar... Hur är det med frontlinserna på dessa objektiv? Roterar dom? Har detta någon betydelse om man ska använda ett cirk.pol.filter?? Används det vid macrofotografering??

Det lutar åt ett canon med tanke på focuseringen. Fotar grabben ibland då han spelar fotboll.
 
Skulle kanske också satsa på Canonvarianten med tanke på vad du tänkt använda det till, men rent optiskt ska både Tamrons, Tokinas och Sigmas varianter vara bättre (enl. Foto 4/2009).
 
Kan rekommendera Tamron 90 f/2.8. Hade ett tidigare. Finns för 2500:- inkl. frakt på ebay.

AF är långsammare och mer högljudd än USM, men den var tillräckligt snabb för porträtt av vår 6 månader gamla dotter. För makro körde jag mestadels manuell fokusering, så jag irriterade mig aldrig på långsam AF. Skärpan är f.ö. kanon, om man bryr sig om sånt.

Enda nackdelen jag kan komma på är att man inte får en ringblixt på köpet ;)
 
Tack för alla svar... Hur är det med frontlinserna på dessa objektiv? Roterar dom? Har detta någon betydelse om man ska använda ett cirk.pol.filter?? Används det vid macrofotografering??

Det lutar åt ett canon med tanke på focuseringen. Fotar grabben ibland då han spelar fotboll.

Nej, den roterar inte på någon makro. EF 100/2.8 USM Macro är riktigt trevlig att använda, inte lika snabb AF som 135L eller en 70-200 zoom men helt OK. Sigman har fördelen av att vara längre som tele.

Sedan finns nya EF 100/2.8L IS USM som har både skärpan, snabb AF och bildstabilisering för bara 6.300kr inkl moms och frakt från http://www.camera.nl/Catalogus/BekijkProduct/CANON/EF-100-2-8-L-IS-MACRO-4960999635170/
 
Vilken är "denna hemsida"?

Är det cameranu.nl är det hur fint som helst, det fins en tråd på åtskilliga sidor med folk betyg från som beställt därifrån.
 
Sedan finns nya EF 100/2.8L IS USM som har både skärpan, snabb AF och bildstabilisering

Mycket trevlig. Den har dessutom en ny slags bildstabilisering som ska kompensera både för att man vickar på kameran och skakar på den. Den nya bildstabiliseringen ska därför vara extra bra för makrofoto, men jag har inte märkt så mycket av det än.
 
(Nu får jag nog skäll för att jag inte letar rätt på fakta själv, men ...)

Hur är det med garantiärenden? Måste man skicka tillbaka varan till säljaren, eller accepterar säljaren att man lämnar varan direkt till en auktoriserad verkstad i Sverige?
 
Jag har handlad i Europa (Tyskland & Holland) och då har det varit Canon Europe garanti, man registrerar sina produkter som vanligt på webben. Jag har dock aldrig behövt åberopa garantin på någon canonpryl någonsin trots på 20 objektiv och 10 hus. Du får väl ringa & höra.

Både www.cameranu.nl/en och www.canera.nl har 2 års garanti på allt, men detta är inte detsamma som Canon Europe garanti, jag förmodar att du man använda dem individuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.