Flash Gordon
Aktiv medlem
Det är ju inte tredjepartsblixtar som följer EX-protokollet som stängs ute av förändringen av blixtskon.
Nej precis. Så det finns nog ett annat skäl till förändringen. Förmodligen ett nytt sätt att hantera kommunikationen med blixtar och andra tillbehör.
Vi har redan kunnat läsa mycket om hur EOS R kan kan kommunicera med objektivet på ett mycket smartare sätt. Snabbare och oftare.
Misstänker att Canon nu provar något liknande på de enklaste modellerna där få använder externa blixtar.
En test där om det krånglar bara drabbar ett fåtal.
Det tråkiga är väl att Canon inte kan vara lite mer öppna om vad de gör.
Även där är Fuji betydligt mer öppna. De talar även i intervjuer öppet om framtiden och deras utveckling och mål för framtiden på ett generellt plan.
Jag tycker fortfarande att mitt val av Fuji som första system var rätt för 2 år sedan. Att jag sedan fuskar med också Canon är beroende på andra saker.
Canon kunde verkligen vara lite mer öppna med varför de gör något. De är ett av de företag i världen som söker flest patent per år.
De är inte ute efter spara någon krona. De har ett annat mål med detta vi ännu inte kan förstå.