apersson850
Aktiv medlem
Å andra sidan finns det ju massor av tredjepartsblixtar som passar till Canons blixtsystem. Om de är så kompatibla som de tillverkarna påstår bör de ju fungera med den nya kameran, de också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Njae, min undrar är ju om det går att göra en sådan adapter. Mer specifikt om det går att göra en sådan adapter tillräckligt billigt för att folk i målgruppen kan tänka sig att köpa en.Ja precis. Som någon skrev i inlägg #6
Canon sparar in på logiken för att trigga en "dum" blixt. Det måste till en kabel från mittkontakten i blixtskon ner i kameran och antagligen också lite elektronik för att trigga. Kanske även lite programvara.Hur mycket pengar sparar de på en pigg?
Jo, det är trolig förklaring.Tror snarare det handlar om att Canon vill att man ska köpa deras originalprylar?
Vad jag förstått har Canon bara ännu gjort detta på ett par enkla modeller. De har ju inbyggd blixt. Förmodligen vet Canon att användare av dessa kameror sällan fotar med extern blixt eller med en trigger.
De dyrare modellerna däremot har man inte infört detta på. Där används helt klarttriggers och externa blixtar mycket oftare.
Hur ser blixtskon till EOSS R ut?
Hur ser blixtskon till EOSS R ut?
Om man kan eliminera några komponenter så blir ju tillverkningen billigare, men besparingen tror jag ändå inte är det primära skälet.
Godox programvaruuppdatering är inte så jätterelevant i sammanhanget. Mittkontakten är till för att trigga en "dum" blixt, vilket det inte handlar om gällande Godox uppdatering. Skälet till att det fungerade för Godox att lösa problemet med en frånvarande mittkontakt är ju att Godox faktiskt inte behöver använda den kontakten.
Om man tar bort mittkontakten så kan man också ta bort en del saker som sitter under skalet på kameran.
Vänligen upphör med förolämpningarna.Nu vet jag inte vilken cykel du är ute på. Fast det viktiga är väl att det fungerar?
Godox har nu en version som inte behöver mittkontakten. Därför en uppgradering av firmware. Tidigare var de i behov av mittkontakten annars hade de inte gjort en ny firmware.
Som Rollings stones sa i between the buttons. If you are your bike tonight. Good night.
Ser dig i mina tankar cykla omkring och inte veta riktigt vart du skall ta vägen.
Jag är lite tveksam till din teori om Canons motiv till att ta bort mittkontakten, men den är ju inte helt omöjlig. Varför tar de bort mittkontakten just nu? Det borde ha gjorts för många år sen om det handlar om att undvika att kameraägare tar sig vatten över huvudet.Jämför med hur t.ex. Apple alltid varit snabba med att ta bort saker som är en källa till problem, typ hörlurskontakter. Det gjorde de inte för att spara 3:- i tillverkningskostnad, utan därför att kontakterna ofta går sönder, är ett ställe där smuts och vatten kommer in etc.
Jag är lite tveksam till din teori om Canons motiv till att ta bort mittkontakten, men den är ju inte helt omöjlig. Varför tar de bort mittkontakten just nu? Det borde ha gjorts för många år sen om det handlar om att undvika att kameraägare tar sig vatten över huvudet.
Vad gäller Apple så borde de med samma resonemang ha tagit bort SD-kortsläsaren från Mac-laptops för länge sen.