Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camouflage för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Will do! Men det kan dröja ett tag, ska inte ut i skogen igen förrän tidigast nästa vecka, almanackan är liite för fulltecknad just nu...

/Per
 
Jag gjorde som så att jag gick ned och köpte lite kammo tyg på den lokala tygaffären. Det kostade mig 40 kr, sen så sydde jag helt enkelt en "strumpa" till mitt 300/ f.4. Det funkar kalas, känns som att det hjälper lite. Åtminstone i den rörelsen som blir när man lyfter kameran till ögat, där blir inte fåglarna lite spattiga som någon här ovan sa. Bifogar en bild också.

Tommy
 

Bilagor

  • kammo.jpg
    kammo.jpg
    21.9 KB · Visningar: 606
peber skrev:
Jo, jag köper även dina argument FÖR Lenscoat men eftersom det är ganska dyra "tygbitar" (jag vet att det inte är tyg...) så vill jag inte vara alltför snabb med köp... hehe...

/Per

Hej

Tokdyrt.

Är ju neopren, så det skyddar lite mot stötar och är rätt skönt att hålla i och då speciellt då det är kallt.

Camo, bra fråga, kan ju inte bli sämre i alla fall, samt det syns kanske mindre på håll att man har en kamera för folk.

Annat är man märker ofta att fåglar lätt tar till flykten när man lägger gluggen genom dörren på bilen, kan tänka mig att mörk färg är bättre än vit.

Mvh

Omar
 
Dags att återuppväcka en gammal tråd nu när det börjar bli dags för årets vårfåglar att flytta hit!

Omar och ni andra som har det där Löv-camo-setet, hur är det med ljudet? Jag var inne i den lokala jaktbutiken idag och där berättade en kille (som sysslade både med foto och jakt) att han upplevde just lövsetet som väldigt prassligt och i många fall störande.

Vad är er uppfattning? Måste man sitta blickstilla eller kan man röra sig något lite utan att skrämma bort allt vilt runtomkring sig? Rovfåglar blir väl lättare skrämda, men andra fåglar? Prasslar kläderna eller ej?

Är just nu i valet och kvalet mellan lövsetet eller några andra skalkläder från Swedteam. Det vore spännande att höra era kommentarer kring ovanstående. Ibland vill man ju sakta men säkert kunna krypa eller åla närmare en fågel, men om det prasslar som en hel lövhög så är det ju förstås kört med smygtekniken :)
 
Prassel och lövcamo!
Om det är "denna lövcamon" du menar så prasslar den lite innan den är tvättad.
Efter en tvätt blir den tyst och bra.
Denna info bygger på egen erfarenhet, ingen hörsägen här inte!
 
Hej. Den ser ju alldeles förträfflig ut.. =)

Jag har den andra och när jag är som mest aktiv utanför gömslet...så är den alltid på..den gör ju en "osynlig" tillsammans med naturliga hinder/buskar mm...visst du får klippa till den framför ögonen osv så att du ser nåt men det är nog tänkt så..

köp =)
 
Jag tycker att det är kanonbra om vi kan hålla den här diskussionen levande. Man kan aldrig få nog av tips om kamouflering!

Åtminstone känns det ju bättre rent psykiskt om man tror att man är fullständigt dold för alla djur. Sedan om det verkligen gör skillnad i praktiken, det är en annan femma :)
 
Jag har också funderat lite i de banorna, undrar hur mycket det påverkar en psykiskt i ens betenede när man är kamoflerad.

Kan tänka mig att det hjälper en själv mer än det försvårar för djuren att "se" en. (Dvs lukta, lyssna och se).
 
Foto Totto skrev:
När diskussionen är uppe, är det någon som har någon erfarenhet av denna?
http://garderoben.se/produkt.php?id=1189
Den är en aning billigare, 850 mot 1300.

Och ni som har en gilledräkt, använder ni den eller är det för bökigt?

Köpte den, http://www.garderoben.se/produkt.php?id=319
och http://www.garderoben.se/produkt.php?id=958 idag och jag kan säga att jag är mest imponerad över halsduken. Stor, smidig, billig och lätt att använda till mycket.

Ghillen var okej. Det var lite tunt med trådar om man ska vara kräsen. Men det kan man ju lätt bättra på med trådar av den färg som passar för just sitt område.

Nätet vet jag inte vad man ska säga om. Ett lätt kamoflagenär som inte suger åt sig vatten och är brunt på ena sidan och grönt på den andra. Köpte det lilla till att täcka mitt stativ och skapa lite mer "bullighet" med. Ska testa det i helgen.

Marcus
 
Har äntligen kommit loss och köpt ett camoställ!

Blev ett besök på Vildsvinsbutiken i Åsljunga. Skönt att kunna prova stället på plats, föredrar det framför internet. Hade spanat in ett för 995, men det fanns såklart ett som var lite bättre och lite dyrare. För 1295:- blev jag stolt ägare till ett ställ som verkar riktigt smidigt. Tunt, och tyst. Lyxade till med en rejäl hätta med löv på och "scent blocker" ska vara kol i som aktiveras med strykjärn. Enkla handskar för 99 och sen var man hemma. Ja just det ja en rulle tejp förstås också, måste ju pimpa kameran också om man själv ska kunna se så nördig ut...

Ska nu ut och utvärdera stället som sådant och vilken nytta camouflagekläder har för mig. Ska bli riktigt spännande!
 
Själv har jag funderat på att klippa ut jacka och byxor från ett camouflagenät.
Framsida och baksida, och sedan är det ju bara att tråckla ihop med björntråd.

Nackdelen är ju naturligtvis att nät gärna fastnar i kvistar o.d., men håller man sig borta från snårskogen ska det väl gå bra.

Annars ska man ju inte heller underskatta det vanliga nätet. 10minuters arbete med vegetation, och sedan ska det mycket till om man blir upptäckt.
Att sitta under när ger dessutom en del rörelsefrihet, och det är ju faktiskt rörelser som är det mest synliga.
 
Jag använder den här,köpte den från amerika men skånejakt säljer dom i sverige.
http://www.skanejakt.se/4d2dc787-2b62-4b43-aca3-63b724c42e39-29.html

Remsorna är en 10-12 cm i olika färger och helt tysta.Färgen är lite mörkare än den ser ut att vara på bilden.

Sen har jag en lövcamomask jag drar upp över näsan och huvan över det och ett par lövcamovantar som jag har klippt av fingertopparna på för mer känsla.

Med det här är du helt osynlig,men det är lite mer åt ghillie hållet kanske.

Det här använder jag bara när det är varmt ute,sen under har jag bara en vanlig jobbaroverall i bomull,helt tyst och inget som sitter åt!

Nu använder jag byxor och jacka med mask och handskar i camofleece som jag köpt från amerika,helt ljudlöst.

Swedteam stället anser jag inte är riktigt bra på grund att löven är alldeles för små för att röra sig i vinden som jag tycker det ska göra för att vara bra.

Men det viktigaste är att du camoflerar ansikte och händer iaf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.