Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camouflage för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej

Jag är nöjd med allt jag har köpt och har använt det en hel del. Men just nu har det samlat damm, då jag inte fotat på ett tag, massa andra prioriteringar, kommer väl igång så småningom.

MVH

Omar

Inge bra svar;-)

Jag ville höra att "här" plagget ska du köpa. Får väll fundera vad jag vill/behöver ha.

Klart du ska komma igång igen med fotandet, saknar dina fina bilder.

/Pontus
 
En klassisk tråd i FS-historien...

Detta måste ha varit en av dina mer kreativa svamp-perioder i livet Niclas... Gillar speciellt din lösning vid tagandet av "självporträtt"... *ASG*


Mvh... JV
 
Hej!
Vad tror ni om den här modellen som finns på swedteam.se
Stolgömsle Bush-Hide Hardwoods Green
Tyvärr kan jag inte få fram en direktlänk men den finns under kategorin "Populärast just nu"

Jag tycker den i alla fall har en stor fördel av att den är så öppen i fram, vilket gör att man kan rikta om objektivet samt att man har mycket god sikt och kan se vad som händer... Har man bara en ansiktsmask och täckt över händerna + att man gör alla rörelser sakta så borde väl inte fåglarna störas?

/Stefan
 
intressant tråd som förtjänar en bumpning...

Funderar själv på en lövcamo-jacka.
Problemet blir väl att man blir ännu mer uttittad än nu... tänk att folk tycker det är såå fascinerande med någon som tar bilder... :(
 
hihi, ja kanske blir man en fin del av permafrosten.. Jag funderar på att köpa en sådan dräkt för gåsjakten här uppe. Blöt är inte så farligt om man har bra kläder på sig. Tungt och opraktiskt ja, absolut.. väl på plats så har jag stor tro på det.

Kommer ihåg när en kompis berättade hur en fågel satte sig på hans huvud när han använde en sådan i de sydsvenska skogarna..

Jag knåpade ihop en egen som faktiskt blev bra. Men den hade blivit bättre om det inte hade varit för att tålamodet brast lite på slutet. Beskrivning finns i min tråd som heter tips & trix ..

MVH Niclas,
 
Ett camo "light"-alternativ som väger lite, är socialt anpassat och skrämmer inte livet ur små barn och gamla tanter:
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=958

Den är ganska stor, så man kan slänga den över sig och täcka en hel del.
Jag har en över huvudet/axlar och en löst lindad runt objektivet(med neoprene under).
Fungerar mycket bra!
 

Bilagor

  • halsduk_woodland.jpg
    halsduk_woodland.jpg
    62.6 KB · Visningar: 772
Jag har ett par frågor om Lenscoat...

Jag har ett Canon EF 300/4L IS. Lenscoat finns till det objektivet men hur fungerar det med motljusskyddet? Går det att dra tillbaka det till "viloläge" eller blir det för tjockt med lenscoat monterat? Jag undrar också; om jag själv inte är kamoflerad/är "diskret klädd", fyller Lenscoat då någon funktion? Läste någonstans att det gjorde nytta ändå eftersom fåglar o d blev skrämda av det vita röret som rörde sig, stämmer det?

Och sista frågan; Lenscoat är ju inte direkt billigt, är det värt pengarna?

/Per
 
frågar du mig så är svaret nej, och åter nej. Man har inte stor nytta av att kammuflera kameran innan man själv är "ett med naturen". De flesta som har kamuflerade prylar går ju omkring eller sitter på en stubbe som vilka människor som helst... att ha ett kammuflerat objektiv där blir närmast komiskt i mina ögon.

Det är så många faktorer som spelar in när det gäller att komma fåglarna nära (eller fåglarna komma nära en själv) att detta med att kammuflera objektivet enligt mig kommer långt ned på listan.

Det är mitt svar.

MVH Niclas,
 
Ja, det tycker jag är smart,,, men kom ihåg att det ju bara är min mening. Många menar annat.
Dessutom så kan ju en lenscoaut både skydda mot repor/slag samt förbättra självförtroendet;) Jag är inte rädd för repor och vad gäller mtt självförtroende så får det sig en hårdare stöt när jag misslyckas och har kammuflage på...hehe!

MVH Niclas,
 
Jo, jag köper även dina argument FÖR Lenscoat men eftersom det är ganska dyra "tygbitar" (jag vet att det inte är tyg...) så vill jag inte vara alltför snabb med köp... hehe...

/Per
 
Jag upplever att fåglarna blir mindre "spattiga" med camoflage. Just momentet då man lyfter upp kameran för att ta bilden, stöter bort färre fåglar med camoflage än utan.
Om man redan står helt still och skjutklar tror jag inte camo gör så mycket till.

Om du inte vill lägga ut för Lens coat, så testa att linda en tygbit i neutral grön-grå färg runt objektivet, fäst med några gummisnoddar, och se om du märker någon skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.