Slappna av - det funkar!
Med all respekt för att man kan vara ovan vid att handla på nätet utomlands - men för sjutton gubbar, det är seriösa firmor vi pratar om (vilket man märker när man rekar lite). Det är inte skumt bara för att det inte heter Cyberphoto eller Scandinavian Photo.
Vad gäller banköverföring till andra länder tar den 2-3 dagar, jag har gjort sådana till ett par olika företag i Europa (inte bara kameraförsäljare) och även om det kan tyckas lite segt är det mest bankernas system det beror på. Inte återförsäljarna utomlands.
Vad gäller just Cameranu och liknande företag i bland annat Holland är det ingen fara. Jag har handlat där och det funkade toppen. Behövde returnera en mindre produkt och det gick snabbt och smidigt att få tillbaka de hundralapparna. Fick flera bekräftelser via mail under hela processen, både vid köp och retur. Man var hela tiden med i matchen.
På Fotosidan tycker jag man ganska ofta ser smått förvånade inlägg av typen "puh, vilken tur - jag köpte utomlands och blev ändå inte lurad". Ungefär som att man förväntar sig att det är nåt skumt så fort firman inte är baserad i Sverige. Tror ni holländarna, tyskarna och britterna regelbundet blir lurade av alla sina fotoåterförsäljare?
Slappna av. Det funkar att handla utomlands så länge man undviker skumma ställen och går på rekommendationer - alltså samma regel som i Sverige (tänk bara på blufföretaget Kameraexperten, baserat i Stockholm, som för ett par år sedan lurade många miljoner av sina kunder - det hjälpte inte att det var svenskt).
Lycka till med era köp!