Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cameranu.nl (Holland)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har det blivit krångel... Pengarna överfördes idag, och har dragits från mitt konto, jag fyllde i alla uppgifter på Swedbank som jag fick från Cameranu.nl i ett mail efter min order.

Min orderstatus ändrades inte, så jag kontaktade Cameranu och dom sa att dom inte fått någon betalning från mig...

Så vad händer nu? Tar det ett tag för dom att få pengarna efter att dom är dragna från mitt konto?

Om nåt skulle gått fel, har jag nu förlorat över 8000kr? :-(

När betalade du in? idag? Det tar några dagar tills pengarna är överförda och canmeranu kan se det. processen är långsammar än att betala med bankkort t.ex.

När betalade du in? idag? Det tar några dagar tills pengarna är överförda och canmeranu kan se det. processen är långsammar än att betala med bankkort t.ex.
Fyllde i allt och godkände i onsdags, summan överfördes idag. Jag är så jäkla nervös ifall att jag förlorat alla pengar... Men jag hoppas att det är som du säger, att det tar några dagar innan dom kan se det!

Du behöver inte oroa dig. Jag har betalat vi IBAN flertalet gånger och från tidpunkten de drar pengarna tills mottagaren kan se det tar några dagar. Så tisdag-onsdag i ditt fall skulle jag tro att cameranu kommer att se att pengarna finns insatta.

Då du använder swedbank http://www.swedbank.se/privat/inter...alningar-till-utlandet/eu-betalning/index.htm

Det står ungefärligt antal dagar tills pengarna kommer fram. Titta under avsnittet om Tid.

Senast ändrad:
Ajdå, nu blev det ännu värre...

Detta är bland annat uppgifterna som jag fyllde i:

BIC/Nationellt ID: ABNANL2A
Bank: ABN AMRO BANK N.V.
Adress: 10, GUSTAV MAHLERLAAN
City: AMSTERDAM
Land: NETHERLANDS

Dom sade på Cameranu att adressen till banken är fel. Hur gör jag för att få tillbaka pengarna? Eller vad ska jag göra?

adressen är väl där för att banken ska dubbelkolla och inget annat. Om banken är petig så kommer den inte att godkänna överföringen och du får pengarna tillbaks. Annars så får den som IBAN numret står på pengarna, d.vs.. cameranu. Så inget att oroa sig tycker jag. Men visst kan du kontakta banken omgående och korrigera felet om det nu behövs. Det är värre om jag gör en gammaldags överföring med andra avgifter inblandade. Det fick min far erfara en gång när han skrev fel namn men rätt kontonummer. Pengarna kom inte fram, han fick pengarna tillbaks minus avgifterna som han hade betalat.

adressen är väl där för att banken ska dubbelkolla och inget annat. Om banken är petig så kommer den inte att godkänna överföringen och du får pengarna tillbaks. Annars så får den som IBAN numret står på pengarna, d.vs.. cameranu. Så inget att oroa sig tycker jag. Men visst kan du kontakta banken omgående och korrigera felet om det nu behövs. Det är värre om jag gör en gammaldags överföring med andra avgifter inblandade. Det fick min far erfara en gång när han skrev fel namn men rätt kontonummer. Pengarna kom inte fram, han fick pengarna tillbaks minus avgifterna som han hade betalat.
Okej, få se hur det löser sig, om det nu ens gör det. Surt att det ska vara helg nu och banken är stängd, då måste jag gå och oroa mig några dagar till, det är ju inte lite pengar som det handlar om, dom är inte funna under mattan direkt. ;-)

Personligen användar jag PayPal där det går. Internationella banköverföringar är omständigare och slöare i mitt tycke - pengarna tycks alltid försvinna i cyberrymden någon dag.

Personligen användar jag PayPal där det går. Internationella banköverföringar är omständigare och slöare i mitt tycke - pengarna tycks alltid försvinna i cyberrymden någon dag.

Samma här. Jobbar på bank men har alltid använt mig av PayPal eftersom det är smidigast.

Jag har nu också get cameranu.nl en chans, klickade in en beställning på ett Pentax 35mm limited objektiv i Onsdags kväll. Betalade med swedbanks e-kort som godkändes direkt (himla smidigt). De har skickat bekräftelse och trackingnummer på paketet och det tycks vara på väg mot Sverige. Än så länge har allt gått väldigt smidigt...

Slappna av - det funkar!

Med all respekt för att man kan vara ovan vid att handla på nätet utomlands - men för sjutton gubbar, det är seriösa firmor vi pratar om (vilket man märker när man rekar lite). Det är inte skumt bara för att det inte heter Cyberphoto eller Scandinavian Photo.

Vad gäller banköverföring till andra länder tar den 2-3 dagar, jag har gjort sådana till ett par olika företag i Europa (inte bara kameraförsäljare) och även om det kan tyckas lite segt är det mest bankernas system det beror på. Inte återförsäljarna utomlands.

Vad gäller just Cameranu och liknande företag i bland annat Holland är det ingen fara. Jag har handlat där och det funkade toppen. Behövde returnera en mindre produkt och det gick snabbt och smidigt att få tillbaka de hundralapparna. Fick flera bekräftelser via mail under hela processen, både vid köp och retur. Man var hela tiden med i matchen.

På Fotosidan tycker jag man ganska ofta ser smått förvånade inlägg av typen "puh, vilken tur - jag köpte utomlands och blev ändå inte lurad". Ungefär som att man förväntar sig att det är nåt skumt så fort firman inte är baserad i Sverige. Tror ni holländarna, tyskarna och britterna regelbundet blir lurade av alla sina fotoåterförsäljare?

Slappna av. Det funkar att handla utomlands så länge man undviker skumma ställen och går på rekommendationer - alltså samma regel som i Sverige (tänk bara på blufföretaget Kameraexperten, baserat i Stockholm, som för ett par år sedan lurade många miljoner av sina kunder - det hjälpte inte att det var svenskt).

Lycka till med era köp!

Nu har jag fått mitt paket!

Jag beställde ett Nikon AF-S 60/2,8 macro och ett AF-S 35/1,8. Jämfört med att köpa från Sverige fick jag 35/1,8 på köpet :-O

Jag la ordern och betalade in pengarna med banköverföring den 30/12 och fick paketet idag den 10/1. 10 dagars leveranstid inklusive banköverföringen trots att det var två helger varav en var nyår emellan beställning och leverans! Inte illa!

Paketspårningen funkade däremot sämre, efter den 5/1 har det bara stått parcel at depot och ingen har kunnat svara på var det verkligen är.

Ungefär samma leveranstid över helgerna på den D700 jag nyss beställde från cameranu. Även samma fenomen att paketet inte gick att spåra. Skickade en mejlförfrågan under leveransen...snabbt och koncist svar. Verkar vara bra att ha att göra med :)

Spårningen av sändelsen brukar ju strula till när paketet kommer till mottagar landets gräns eller tullen när det skickas med TNT (som har hand om Postens uppgifter i Nederländerna) och när försändelsen övergår till det mottagande landets respektive transport bolag som TNT har kontrakt med att föra vidare deras paket. Man brukar ju hitta denna information på internet eller genom kontakt med cameranu.nl eller TNT International och sedan tar man kontakt med de och får den "nya" tracking-numret för försändelsen varpå man kan spåra denna åter.

Har fortfarande inte hänt någonting på min beställning. Som tidigare nämnt så beställde jag i onsdags (5/1), betalningen kunde inte ske förens på fredagen (7/1)på grund av helgdag på torsdagen.

Det står på Swedbank att det ska ta två helgfria bankdagar tills mottagaren ska kunna ta emot överföringen. Idag har det gått två bankdagar, men har inte hört någonting från Cameranu.nl. Imorgon kommer min order att avbrytas eftersom att det har gått en vecka sedan beställningen gjordes och inga pengar är insatta.

Så vad händer om beställningen avbryts och mina pengar kommer fram efter det?

lugn och fin. det kan ju ta lite tid ibland. en vecka är inget konstigt tycker jag.. ha lite is i magen om du inte har bråttom at få grejerna?

Spårningen av sändelsen brukar ju strula till när paketet kommer till mottagar landets gräns eller tullen när det skickas med TNT (som har hand om Postens uppgifter i Nederländerna) och när försändelsen övergår till det mottagande landets respektive transport bolag som TNT har kontrakt med att föra vidare deras paket. Man brukar ju hitta denna information på internet eller genom kontakt med cameranu.nl eller TNT International och sedan tar man kontakt med de och får den "nya" tracking-numret för försändelsen varpå man kan spåra denna åter.

Jag hade också hört det, men när jag kontaktade dem när spårningen stod på samma punkt i tre dagar, för övrigt sista vardagen innan grejerna levererades, sa de att samma nummer gällde genom hela kedjan och om det fick ett nytt nummer skulle det numret överföras till det gamla så spårningen skulle fungera ändå.

Nu verkar det inte ha gjort det, men frågan är varför och vem som har rätt....

När jag handlade från Cameranu så fick jag ingen bekräftelse på att pengarna kommit fram. Utan efter ett tag ett mejl om att man hade skickat varorna. Så du får ha is i magen.

Och idag (Tisdag) kom mitt objektiv som beställdes Onsdag kväll veckan innan, inte illa. Funkade fint med andra ord.

Nu är mitt paket på väg, jag oroade mig nog för mycket att mina pengar skulle hamna fel, men nu vet jag hur det funkar...

I alla fall så har jag fått ett trackingnummer och kan spåra paketet via TNT:s hemsida. Tidigare i tråden så nämns det att man kan maila till [email protected] för att få ett som fungerar i Sverige. Är det inte TNT som man ska kontakta, eller går det lika bra med DPD?

Förut idag stod det "Parcel sent to country of destination", och nu står det "Parcel at depot". Betyder det att paketet är i Sverige?

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar