Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Cameranu.nl (Holland)
- Trådstartare Clevinger
- Start datum
NiklasP
Aktiv medlem
Har de också momsfritt för firmor? Fattat inte språket där :-(
Så jag beställer nog på www. Cameranu.nl
Det har jag tyvärr ingen aning, Men kolla priset innan du beställer kan ju vara värt besväret.
Google översättning funkar ju hyffsat.
perols
Aktiv medlem
Det har jag tyvärr ingen aning, Men kolla priset innan du beställer kan ju vara värt besväret.
Google översättning funkar ju hyffsat.
Inom EU så handlar du alltid utan moms om du är ett registrerat företag och har ett momsnummer (kan även vara en enskild firma). Momsdeklarationen gör du senan själv och då är det Svensk moms som gäller vill jag minnas.
För privatpersoner är det så att du får betala momsen i det landet du köper prylarna i. Tyskland och Holland har 19% moms jämfört med den Svenska som är på 25%.
All köpa i t.ex Holland, så får man lite rabatt på grund av den lägre momssatsen och nu en ganska stor rabatt på grund av den låga kursen på Euron.
Splanky
Aktiv medlem
Jag kan regelverket men ibland är det svårt att få postorderfirmor att debitera utan moms. Just cameranu.nl tar ditt VAT nummer och sen så skall det godkännad därefter får du debitering minus 19%. Och naturligtvis gör kursen sitt. Men jag jämförde lite bland de två nämnda firmorna och cameranu.nl hade bättre priser med det jag skall ha.
Men jämföra skall du alltid göra, dumt att skänka bort pengar
Men jämföra skall du alltid göra, dumt att skänka bort pengar
PMD
Aktiv medlem
För privatpersoner är det så att du får betala momsen i det landet du köper prylarna i. Tyskland och Holland har 19% moms jämfört med den Svenska som är på 25%.
Det beror på hur mycket säljaren säljer per år till Sverige. Om det är över en viss summa (ett par hundratuse kronor har jag för mig) så måste köparen betala svensk moms.
Splanky
Aktiv medlem
Enligt skattemyndigheten är det inge större problem så länge du inte säljer varorna vidare och sätter det i system, men ren utrustning som firman behöver handlar firman på detta viset.
Liksom om säljaren har viss verksamhet här så kan det bli diffust.
Köp av kameautrustning kan du göra rätt rejält på detta sättet.
Liksom om säljaren har viss verksamhet här så kan det bli diffust.
Köp av kameautrustning kan du göra rätt rejält på detta sättet.
Senast ändrad:
j.striberger
Ny medlem
Har nyss fått mitt paket levererat från cameranu.nl. Eftersom jag varit inne i tråden ett antal gånger för att hitta tips angående leveranstid tänkte jag bara meddela hur mitt paket letade sig till Skåne.
1/3, 18:00: Beställning med kontokort
Via TNT Post (länk från cameranu.nl)
1/3: The parcel has been announced to TNT Post and can be tracked
1/3: Parcel sorted at sorting centre
1/3: Parcel sorted for country of destination
2/3: Parcel sent to country of destination
2/3: Parcel at depot
3/3: Parcel received in country of destination
3/3: Parcel at depot
Därefter tog det stopp på spårningen via TNT Post. Skickade därför ett mail till DPD ([email protected]) och till cameranu.nl. En minut (!) efter skickat mail fick jag ett nytt kolli-id från DPD som jag kunde använda på posten.se.
Via Posten
2 mar kl 04:20 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen
3 mar kl 18:27 Sorterad
4 mar kl 01:02 Sorterad
4 mar kl 08:06 Ankomst till distributionsterminal
4 mar kl 08:58 Lastad på bil, utkörning påbörjad
4 mar kl 11:31 Försändelsen har lämnats till mottagaren
Vansinnigt snabb leverans m a o. Ett tips är alltså att höra av sig till DPD när paketet väl nått svenska gränsen – enligt TNTs tracking är paketet fortfarande inte ute för leverans. Fick för övrigt svar även från cameranu.nl, som kunde meddela att paketet skulle levereras under dagen.
1/3, 18:00: Beställning med kontokort
Via TNT Post (länk från cameranu.nl)
1/3: The parcel has been announced to TNT Post and can be tracked
1/3: Parcel sorted at sorting centre
1/3: Parcel sorted for country of destination
2/3: Parcel sent to country of destination
2/3: Parcel at depot
3/3: Parcel received in country of destination
3/3: Parcel at depot
Därefter tog det stopp på spårningen via TNT Post. Skickade därför ett mail till DPD ([email protected]) och till cameranu.nl. En minut (!) efter skickat mail fick jag ett nytt kolli-id från DPD som jag kunde använda på posten.se.
Via Posten
2 mar kl 04:20 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen
4 mar kl 01:02 Sorterad
4 mar kl 08:06 Ankomst till distributionsterminal
4 mar kl 08:58 Lastad på bil, utkörning påbörjad
4 mar kl 11:31 Försändelsen har lämnats till mottagaren
Vansinnigt snabb leverans m a o. Ett tips är alltså att höra av sig till DPD när paketet väl nått svenska gränsen – enligt TNTs tracking är paketet fortfarande inte ute för leverans. Fick för övrigt svar även från cameranu.nl, som kunde meddela att paketet skulle levereras under dagen.
flottnacke
Medlem
Sigma-gluggar fixas av Tura Scandinavia, i Kungsbacka.
Funderar på att beställa Sigmas 70-200 till min Nikon. Så om det skulle bli nå fel på gluggen så behöver jag inte skicka ner den till NL för att utnyttja garantin?
-Viktor
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jag har gjort 4 beställningar från CameraNU.nl den sista månaden. Mycket bra service och de svarar mycket snabbt på mail också. Två Zeiss objektiv och ett Gitzo stativ bland annat har jag köpt. Det ena benet på stativet var löst. Tror det fått en smäll i transporten hit. Affären skickade hit UPS att hämta det utan att jag betalade något. Stativet hade de inte fler av för det var ett rea stativ av förra årets modeller. Då fick jag en bra rabatt om jag tog ett annat plus fraktfritt hit igen.
Billig frakt annars också. UPS som är bra och har fått hit mina grejor på 3 dagar varje gång. De tar 25 Euro inklusive moms för frakten. Även när jag fick ett stort paket som vägde ganska mycket
Billig frakt annars också. UPS som är bra och har fått hit mina grejor på 3 dagar varje gång. De tar 25 Euro inklusive moms för frakten. Även när jag fick ett stort paket som vägde ganska mycket
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Mina erfarenheter av cameranu:
Beställde och betalade ett objektiv (Tamron) i söndags och det kom fram på torsdagen. Snabbt och säkert med TNT i Holland och Postens företagspaket i Sverige.
Objektivet har ett års europagaranti, Tamrons egna. Här kan man använda sig av Tamrons olika service-center. Dessutom har det en femårsgaranti fast det verkar vara säljarens egna. Man måste då registrera sig på deras sida och så vitt jag förstår måste objektivet också skickas till Holland om den garantin ska åberopas.
Allt du köper har minst två års garanti från CameraNU. Så är lagen i Holland. Det står även på deras sajt.
flottnacke
Medlem
Va trevligt, nu är det grejor på väg hem från cameranu.nl
Fantastiskt bra att ha med att göra.
Beställde ett Sigma objektiv i torsdags, leverarades idag (måndag) av UPS. Bara positivt!
Splanky
Aktiv medlem
Hej igen!
Vill bara förtydliga hur bra Cameranu.nl är.
Fick problem med utlovad leverans pga UPS som jag definitivt inte kommer att skicka någonting med alls. Skitsamma varför, det är inte poängen.
Däremot kontaktade jag Cameranu.nl och påtalade leveransproblem trots att jag betalt extra för snabb leverans via UPS. Jag hade naturligtvis haft både tel och mailkontakt med UPS själv för att reda ut saken. Vad som hände var att på morgonen ett par timmar efter jag meddelat Cameranu om mitt problem med UPS osv, ringde de upp mig personligen från Holland för att ge mig info om hur deras kontakt samma dag med UPS hade slutat. där UPS sa att de inte tänkte ersätta mig för försening trots garantin mm.
Men, de lovade mig att om jag ej fick mina paket denna dagen skulle de ersätta mig för den extrakostnad jag erlagt för leveransen. Och plötsligt händer det, en UPS bil anländer i sista sekunden och levererar.
Men grejen är att Cameranu ringer mig för att meddela hur det går osv.
samt tänker ta på sig en extrakostnad trots att det inte är deras fel.
Det kallar jag kundservice!!!
Vill bara förtydliga hur bra Cameranu.nl är.
Fick problem med utlovad leverans pga UPS som jag definitivt inte kommer att skicka någonting med alls. Skitsamma varför, det är inte poängen.
Däremot kontaktade jag Cameranu.nl och påtalade leveransproblem trots att jag betalt extra för snabb leverans via UPS. Jag hade naturligtvis haft både tel och mailkontakt med UPS själv för att reda ut saken. Vad som hände var att på morgonen ett par timmar efter jag meddelat Cameranu om mitt problem med UPS osv, ringde de upp mig personligen från Holland för att ge mig info om hur deras kontakt samma dag med UPS hade slutat. där UPS sa att de inte tänkte ersätta mig för försening trots garantin mm.
Men, de lovade mig att om jag ej fick mina paket denna dagen skulle de ersätta mig för den extrakostnad jag erlagt för leveransen. Och plötsligt händer det, en UPS bil anländer i sista sekunden och levererar.
Men grejen är att Cameranu ringer mig för att meddela hur det går osv.
samt tänker ta på sig en extrakostnad trots att det inte är deras fel.
Det kallar jag kundservice!!!
Splanky
Aktiv medlem
Köpte mitt andra objektiv från cameranu härom veckan, sparade nästan en tusing på det jämfört med cyberphoto (varför är pentaxobjektiv så dyra i sverige? SÅ mycket skiljer det inte i moms) .
Dock är UPS till privatpersoner inget vidare.... hade föredragit vanlig postgång.
UPS är skit även till firma som vi har.
i_saxen
Ny medlem
Vet någon detta är för avgift?
Beställde ett objektiv från cameranu.nl och allt gick bra men nu har UPS strulat med leveransen som dom för övrigt är kända för.
Ringde UPS kundtjänst då statusen på paketspårningen ändrades till "meddelande lämnat till mottagaren" idag då paketet skulle vara framme vilket inte stämmer då jag varit hemma hela dagen.
Ville därför höra med dom vad som hänt och fick då informationen att det troligtvis var någon avgift som skulle betalas vid leveransen???
Jag har ju redan betalat frakten vid köpet hos cameranu.nl och det är ju ett EU land så jag fattar inte vad det skulle vara för avgift.
Är det någon här som vet vad det kan vara för avgift eller försöker UPS blåsa en på pengar?
Beställde ett objektiv från cameranu.nl och allt gick bra men nu har UPS strulat med leveransen som dom för övrigt är kända för.
Ringde UPS kundtjänst då statusen på paketspårningen ändrades till "meddelande lämnat till mottagaren" idag då paketet skulle vara framme vilket inte stämmer då jag varit hemma hela dagen.
Ville därför höra med dom vad som hänt och fick då informationen att det troligtvis var någon avgift som skulle betalas vid leveransen???
Jag har ju redan betalat frakten vid köpet hos cameranu.nl och det är ju ett EU land så jag fattar inte vad det skulle vara för avgift.
Är det någon här som vet vad det kan vara för avgift eller försöker UPS blåsa en på pengar?
Helmetrock
Aktiv medlem
Cameranu är riktigt bra att ha att göra med, men det är riktigt trist att de skickar via UPS...
Jag mailade Cameranu och sa att jag tyckte att de borde erbjuda vanlig post också, om fler gör det kanske vi får en förändring!
UPS är ju riktigt jobbiga att ha och göra med som privatperson. Dels är kundservicen jättevänlig men totalt oförmögen att hjälpa till med något, dels är det ju dumt bortom alla gränser att försöka lämna ut paket till privatpersoner mitt på dagen! Ännu dummare är att de måste göra ett utlämningsförsök även om jag ringde och bad dem att behålla det på sitt lager så jag kunde åka dit och hämta det istället eftersom jag garanterat inte skulle ta emot det. Dock var det mitt eget val att det skulle köras ut eftersom jag valt det fraktalternativet. Hade alternativet häsk och vagn från Holland med utlämning i min lokala affär funnits hade jag valt det...
Jag mailade Cameranu och sa att jag tyckte att de borde erbjuda vanlig post också, om fler gör det kanske vi får en förändring!
UPS är ju riktigt jobbiga att ha och göra med som privatperson. Dels är kundservicen jättevänlig men totalt oförmögen att hjälpa till med något, dels är det ju dumt bortom alla gränser att försöka lämna ut paket till privatpersoner mitt på dagen! Ännu dummare är att de måste göra ett utlämningsförsök även om jag ringde och bad dem att behålla det på sitt lager så jag kunde åka dit och hämta det istället eftersom jag garanterat inte skulle ta emot det. Dock var det mitt eget val att det skulle köras ut eftersom jag valt det fraktalternativet. Hade alternativet häsk och vagn från Holland med utlämning i min lokala affär funnits hade jag valt det...
Rommel
Avslutat medlemskap
Cameranu är riktigt bra att ha att göra med, men det är riktigt trist att de skickar via UPS...
Det där är inte ett problem. Är du inte hemmA och jobbar dagtid så anger du ju helt enkelt leverans till jobbadressen.
/Stefan R. Nilsson