Annons

camera slider

Produkter
(logga in för att koppla)

Aldalfo

Aktiv medlem
Några bilder på vad jag skruvade ihop i helgen för att få lite stadigare videopanoreringar. En camera slider gjord av väggskenor, hålplattor och fyra linlås till persienner, eller snorlås som de säger i Norge. Glidet blev inte riktigt perfekt i början, så jag tog några droppar barnolja på skenorna och det blev mycket bättre.

Bilagor

• DSC_9138.jpg
    DSC_9138.jpg
    15.9 KB · Visningar: 954
  • DSC_9139.jpg
    DSC_9139.jpg
    17.7 KB · Visningar: 911
  • DSC_9141.jpg
    DSC_9141.jpg
    21.4 KB · Visningar: 911
  • DSC_9142.jpg
    DSC_9142.jpg
    14.2 KB · Visningar: 920
  • DSC_9573.jpg
    DSC_9573.jpg
    14.9 KB · Visningar: 939
Absolut. Jag ska bara träna in någon metod så jag får en jämn kameraåkning, kör man sakta är det svårt att få det precis jämnt. Det går ju iof att göra en snabbare panorering och sedan dra ner den i slowmotion i redigeringen.

Trevligt..

Trevligt med hemma pulare.
Håller på med en motoriserad variant liknande ditt projekt så man kan få en helautomatisk slide som går att ställa hastighet mm på.
har även planer på att den ska gå fram och tillbaka av sig själv.
När jag har fått ihop den så kommer bilder..
Ska bli skoj o se hur det kommer att bli.

Mvh Per

Ja, det är kul att gå och klura. En slider kan man göra på så många olika sätt, hyllplan av trä, plast eller metallrör, kullager, små hjul till skjutdörrar, osv. Ett tag var jag inne på att åka till IKEA och köpa en två parallella gardinskenor med tillhörande glidstycken, och montera en platta på glidstyckena, men sedan hittade jag persienn plupparna i en låda, linlås. Dem skulle jag använda.

Jag vet inte vad min fru hade för förväntningar på denna konstiga grej, men säkert trodde hon att det skulle bli några jättehäftiga videoeffekter av den. Så när jag fylld av iver och glädje visade henne resultatet av några skarpa - stadiga - en meter långa - panoreringar blev hennes kommentar:
"Var det allt??" "Har du jobbat hela dan med den där grejen, och så blir det bara så där."
"Det kan ju jag filma med min kompakt för hand, det är ju bara att göra så här" (Och så drog hon i luften med handen från höger till vänster:)

Tack för länken, gummisnodden ska testas. Några fler bilder på när kulleden från ett gammalt stativ kom på plats:

Bilagor

• DSC_9575.jpg
    DSC_9575.jpg
    14.5 KB · Visningar: 706
  • DSC_9577.jpg
    DSC_9577.jpg
    12 KB · Visningar: 679
  • DSC_9578.jpg
    DSC_9578.jpg
    12.7 KB · Visningar: 686
  • DSC_9581.jpg
    DSC_9581.jpg
    13.1 KB · Visningar: 687
Så när jag fylld av iver och glädje visade henne resultatet av några skarpa - stadiga - en meter långa - panoreringar blev hennes kommentar:
"Var det allt??" "Har du jobbat hela dan med den där grejen, och så blir det bara så där."
"Det kan ju jag filma med min kompakt för hand, det är ju bara att göra så här" (Och så drog hon i luften med handen från höger till vänster:)

*asgarv* =D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar