ANNONS
Annons

Camera Raw ?

Produkter
(logga in för att koppla)

m3mannen

Avslutat medlemskap
Hej

Snälla hjälp till en nybörjare innon fotografering. Ägen en canon eos 450 och jag fotar med raw. men jag lyckas inte öppna
CH2 filerna i ps cs2 man ska tydligen använda camera raw men var ligger programet har även kollat i Adobe bridge. Måste man installera ett extra program eller vad?

Jag har letat efter svar i forumet men inte hittat någotck

Tacksam för svar

Mvh

Stefan

Läser jag Adobes sidor (enligt Carls länk) rätt så går det inte med CS2 utan du behöver nyare, minst CS3. Rätta mig gärna om jag har fel.

Oj, det såg jag inte förrens när ni sa det.

Sen kan man ju vara lite olaglig om man nu vill det o skaffa cs3:an på de sättet :)

Tyvärr tror jag du behöver lägst PS CS3 för att erhålla stöd för filformatet från 450D. Om du inte vill uppgradera (CS4 är det väl som gäller nu) kan du alltid använda Canons RAW-konverterare Digital Photo Professional.

Hej igen

jag har också varit på adobs hemsida men hittar bara uppdateringar för cs3-4 men vi andra då som inte har senare än
cs2. är det någon där ute som vet var man kan hitta en uppdaterng
av camera raw till cs2 vore jag glad

tack ingen för era snabba svar

Mvh

Stefan

Tyvärr tror jag du behöver lägst PS CS3 för att erhålla stöd för filformatet från 450D. Om du inte vill uppgradera (CS4 är det väl som gäller nu) kan du alltid använda Canons RAW-konverterare Digital Photo Professional.

Eller ladda ner Adobes DNG-converter som snabbt konverterar dina CR2-filer till DNG. Sedan är det bara att öppna i CS2.

Eller köp Adobe Lightroom 2.1. Du måste satsa en peng, men får ett fantastiskt verktyg för fotografer.

Otroligt bra program för mig som jobbar med bröllopsfoto då jag kan justera mina råfiler i batch och finlira en och en. Sedan är ju det mesta klart och bara vissa bilder behöver en sväng i Photoshop. Har LR2.1 sedan ett par månader och CS4 sedan idag.

Digital Photo Proffesional medföljer kameran.
Jag gillar det då man kan konvertera råfiler med samma inställningar som du väljer i kameran. I PS får du bara grå och trist råinformation.
Använd DPP och konvertera till 16bit så har du kvar allt det goda från råbilden. Redigera sedan i PS.

Tack

vill bara säga tack för alla svar. Lite klokare men känner att jag borde lära mig mera om hur man jobbar med raw

Mvh
Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar