Annons

Calvine UFO 1990

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas_za

Ny medlem
Hej!

Jag har en lite udda fråga som någon här med goda kunskaper i analog fotografering kanske kan hjälpa mig att svara på. Ursäkta om min terminologi inte är korrekt, har själv dåliga kunskaper i ämnet, men hoppas ni i alla fall förstår vad jag menar ;)
IMG_9515.jpeg
Mina frågor handlar om ett svartvitt fotografi som togs vid Calvine, Skottland 1990. Det lämnades in till Daily Mail som sedan lämnade det vidare till brittiska försvarsmakten. (Eller egentligen var det sex negativ som lämnades in men allt utom en papperskopia har förkommit.) Det hävdas att bilden föreställer ett skotskt landskap över vilket ett jetplan av modellen Harrier flyger på låg höjd. I mitten av bilden svävar ett diamantformat föremål som ofta beskrivs som ett ”ufo”.

Personligen är jag naturligtvis övertygad om att bilden är falsk, och jag har lagt ner en hel del arbete på att försöka förklara händelsen. Initialt har det legat nära till hands att tänka sig klassiska ”fejk-ufo” förklaringar, som små modeller hängande i trådar eller schabloner målade på en glasskiva. Det har även föreslagits att det vi ser egentligen är en reflex i en stilla vattenyta, där ”ufot” egentligen bara är en sten eller liten ö.

Men nu har det visat sig att personen som historien mynnar från arbetade som fotoredaktör på just Daily Record. Därför anser jag det troligt att bilden är skapad i mörkerrummet, kanske genom lite klassisk klipp-och klistra.

Nu kommer mina egentliga frågor:

Dels undrar jag lite kring negativ. Fotografen lämnade som sagt över en kronologisk serie på sex fotonegativ där ”ufot” syns på varje bild. Är det möjligt att skapa nya negativ från bilder som man har framkallat och retuscherat? Är det exempelvis möjligt att fota av en retuscherad papperskopia och få fram ett negativ på det sättet?

Sen undrar jag lite kring kornigheten i bilden. En analys har gjorts av en skotsk fotograf som har kommit fram till att kornigheten i själva ”ufot” stämmer överens med övriga bildytan, och därmed har han dragit slutsatsen att det inte rör sig om en retuscherad bild. Men om man skapar nya negativ, skulle detta kunna påverka kornigheten och få det inklippta ”ufot” att smälta in i övriga bilden?

Det blev ett långt inlägg, ursäkta för det. Men som sagt, jag tar med glädje emot alla idéer och synpunkter. Kort och gott: Hur hade ni gjort om ni skulle skapa en sådan här bild, utan att använda sig av digitala hjälpmedel?

De tekniska frågorna vågar jag inte ge mig på, hoppas att andra fyller på med det.

Men för mig ser bilden ut att vara tagen snett nedåt mot ett mycket stilla vatten; UFOt är en sten med tillhörande reflektion. Reaplanet är också en reflektion men från mycket högre upp, och på grund av vinkeln syns det inte självt i bild. Det är vad jag tror pågår här, och det skulle också förklara hur man fick en serie på sex bilder som inte ser fejkade ut.

Sen ska det om jag minns rätt finnas vittnesmål från piloten om att han också såg diamanten och att den så småningom for rakt upp i luften och försvann, men det är en annan femma.

Edit: fast nu ser jag att planets stjärtfena pekar på fel håll för att vara en reflektion. Kanske den lilla detaljen är fejkad (genom pjattning?).

Den populäraste teorin är just som du skriver en reflektion i vatten. Och flygplanets stjärtfena förklaras då med att hela bilden, inklusive staketet, är en reflektion. Min tanke är bara att fotoredaktören på Daily Record skulle ha stora möjligheter att bearbeta bilden med tidningens alla utrustning.

När det gäller vittnen så finns det bara en anonym person (fotografen) som hävdade per telefon till militären att föremålet ”sköt iväg”. Men den personer har man inte lyckats identifiera.

När jag granskar bilden noga, ser jag fotografen står på en viss höjd nära staket och strandlinje. Vatten spegelblank. En sten sticker upp, avlång triangel, skuggan från stenen syns på vattenytan. Att flygplan råkar vara med på blanka vattenytan är fullträff för fotografen, då framstår flygplan jagar UFO.

Ja det är möjligt att skapa nya original på dia o negativ.
Men det kräver precision o kunskap o rätt prylar.
Med andra ord, en person som har arbetat hela sitt liv som fotograf, som är bildredaktör på en av de största dagstidningarna i Storbritannien och som har tillgång till all utrustning på tidningen skulle antagligen kunna fixa det?

När jag granskar bilden noga, ser jag fotografen står på en viss höjd nära staket och strandlinje. Vatten spegelblank. En sten sticker upp, avlång triangel, skuggan från stenen syns på vattenytan. Att flygplan råkar vara med på blanka vattenytan är fullträff för fotografen, då framstår flygplan jagar UFO.
Ja, det är ju den första tanken man får. Men så är det ju det där med att flygmaskinen är ”rättvänd”. Därför har det spekulerats om hela bilden är en reflektion, inklusive staketet, som sedan har vänts upp och ner.

Med andra ord, en person som har arbetat hela sitt liv som fotograf, som är bildredaktör på en av de största dagstidningarna i Storbritannien och som har tillgång till all utrustning på tidningen skulle antagligen kunna fixa det?
Det är väl tveksamt att tidningen skulle ha utrustning för diaduplicering, men kunskapen att det går har dem.
Jag har själv glömt hur man gör men det svåra om jag kommer ihåg rätt är att få original o duplicering att vara exakt still i exakt rätt position. Till det används hålstansar i kanterna och sedan pins i hålen.
Men det är normalt inte 135-film som används till det här.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto