ANNONS
Annons

C-41 Processing

Produkter
(logga in för att koppla)

sonicflower

Medlem
Tja.

Jag är riktigt sugen på att lära mig framkalla mina egna färgfilmer. Jag använder en hel del diafilm som jag lämnar in för framkallning i C-41, hur kan jag själv göra detta?
Vad behöver jag och är det i det stora hela samma sak som svart/vit framkallning?
Alla tips är välkomna och har någon bra länkar till sidor eller böcker att tipsa om vore det bra.
 
Hejsan,
Att framkalla i C-41 är inte särskilt komplicerat. Man kan använda samma framkallningsutrustning som för svartvit filmframkallning, men man behöver dessutom en termometer (och givetvis C41-kemi).

Processen är lite annorlunda, men det är tre vätskor som ska hålla temperaturer runt 37 grader, vilket man kan justera med en hink och en duschslang.

Kemikalier finns på bland annat:

www.photax.se

Där ett C-41 kit kostar 225 kr och räcker till 12 rullar 135-film om jag inte minns fel. Det medföljer även en noggrann bruksanvisning.

Termometer som är vattentät och mäter i tiondels grader finns till exempel på Clas Ohslon för 98 kr:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19443768

Färgpapper och RA-4 färgkemi finns på Photax också, och där klarar man sig med en vanlig förstoringsapparat, så länge man kan justera filtreringen. Lösa iläggsfilter för att justera både cyan, magenta och gult i +/- 5 steg är ett bra val.

Mvh
Tommy
 
bellasoda skrev:
Hejsan,
Att framkalla i C-41 är inte särskilt komplicerat. Man kan använda samma framkallningsutrustning som för svartvit filmframkallning, men man behöver dessutom en termometer (och givetvis C41-kemi).

Processen är lite annorlunda, men det är tre vätskor som ska hålla temperaturer runt 37 grader, vilket man kan justera med en hink och en duschslang.

Kemikalier finns på bland annat:

www.photax.se

Där ett C-41 kit kostar 225 kr och räcker till 12 rullar 135-film om jag inte minns fel. Det medföljer även en noggrann bruksanvisning.




Termometer som är vattentät och mäter i tiondels grader finns till exempel på Clas Ohslon för 98 kr:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19443768

Färgpapper och RA-4 färgkemi finns på Photax också, och där klarar man sig med en vanlig förstoringsapparat, så länge man kan justera filtreringen. Lösa iläggsfilter för att justera både cyan, magenta och gult i +/- 5 steg är ett bra val.

Mvh
Tommy


Tack så mycket för hjälpen!
 
Hej Mikael!
Har en liten fundering! Du skriver så här:" Jag använder en hel del diafilm som jag lämnar in för framkallning i C-41".
Om du menar att du skall göra sk.vänddia eller cross process då är det helt rätt men annars så skall du använda E-6 kemi där det finns "6-bads" och "3-bads". Det första kan du knappast köpa i Sverige idag. Skillnaden är bara antal "bad".Jag framkallar med "6-bad" i maskin.
Skall du göra vändia så gäller alltså C-41.Även där kör jag i maskin därför att det kan vara problem att få temperaturen rätt när man kör manuellt.
Mvh
Rolf
 
Processen är lite annorlunda, men det är tre vätskor som ska hålla temperaturer runt

När jag läser vad du skriver Tommy så blir jag orolig.
"Processen är lite annorlunda, men det är tre vätskor som ska hålla temperaturer runt 37 grader, vilket man kan justera med en hink och en duschslang."
Temperaturen skall inte vara "runt" 37 och framför allt inte justera med duschslang under processen. Det är då du får olikheter i filmen.
Alltså jämn och stabil temp i alla bad är det som gäller,
 
Att köra dia i C-41 hemma är perfekt eftersom man inte behöver vara rädd för att färgerna ska bli konstiga.

Det jobbiga, utan maskin, är när man ska värma upp kemin till 40° andra gången. Jag använder en utomhus/inomhus termometer med givaren på en lång sladd. Den är inte så exakt men man kan enkelt sänka ner givaren i kemin medan man värmer upp den under varmvatten. Jag har kemin i petflaskor och värmer upp med så hett vatten som kranen ger.

exempelbild, 4x5-tumsdia i C-41
 
Re: Processen är lite annorlunda, men det är tre vätskor som ska hålla temperaturer r

millhouse skrev:
När jag läser vad du skriver Tommy så blir jag orolig.
"Processen är lite annorlunda, men det är tre vätskor som ska hålla temperaturer runt 37 grader, vilket man kan justera med en hink och en duschslang."
Temperaturen skall inte vara "runt" 37 och framför allt inte justera med duschslang under processen. Det är då du får olikheter i filmen.
Alltså jämn och stabil temp i alla bad är det som gäller,

Du behöver inte oroa dig, jag har koll. Jag brukar följa en noggrann bruksanvisning, och jag har aldrig upplevt ojämnt resultat.

Framkallaren ska hålla 38 grader +/- 0.3 grader, och detta kan man uppnå med en duschslang, termometer och tålamod. De andra vätskorna behöver inte hålla temperaturen lika noggrant. (gäller för tetenals C-41 kit)

//Tommy
 
C-41

Till Jonne!
Ja tror vi har haft det uppe tidigare. Om du kör dia i C-41, så gör gärna det. Men för att nu rätt information skall komma ut så är det så attt Dia skall framkallas enligt C-56 eller E-6 metoden.Jag framkallar för kunder dia och negativ film. Då använder jag E-6 för dia och C-41 för negativ.Om någon vill framkalla dia i C-41 så är det uteslutande för det som du ägnar dig åt -vänddia/cross process. Jag kan inte på stå att din bild framkallad i C-41 är något lyssande exempel på en lyckad dia.
Du skriver något obegripligt för mig:"Det jobbiga, utan maskin, är när man ska värma upp kemin till 40° andra gången". Menar du att du har 40 grader på kemin ? För min del räcker det med att köra vaje del i framkallningen en gång. Man har normalt två temperaturer vid C-41 -30 eller 38 grader, det senare med maskin.Kemin skall alltså hålla 30 resp 38 grader. Med 0,3 till 0,5 grader plus/minus skillnad. Det avslutande sköljningen (rent vatten) kan ligga mellan 30- 40 grader och stabilisringsbadet kan slutligen vara 20-40 grader.
Nu kan möjligen Fuji,Tetanal och jag ha helt fel !!!
 
Jag brukar värma till 40° först, sen sjunker tempen på kemin ganska snabbt. När den är ungefär 38° häller jag i framkallaren.

Som sagt, cross ger färgstick även med exakt temp.hållning och kontrasten sticker ofta iväg. Det är det som är hela poängen.

edit: crossframkallning fordrar även en hel del överexponering, så lite varmare kemi gör inget.
 
Jag brukar värma till 40° först...

Till Jonne.
Tack för att du nu skriver att du sysslar med cross framkallning.Det gjorde du inte från början, vilket blir lite fel vad gäller framkallning av dia.
Vad gäller allt det där övriga om temp m.m känner jag väl till.
 
Re: Jag brukar värma till 40° först...

millhouse skrev:
Tack för att du nu skriver att du sysslar med cross framkallning.

Vadå nu? Titeln på länken till exemplet, "4x5-tumsdia i C-41" borde ju avslöja en del. Sen under bilden står det, och jag citerar min egen blogg, "Sinar 4x5, 150mm, cross processed Fuji Provia 100F, Tetenal C-41"

Jaja tillbaks till paradiddlarnas värld (precis köpt trummor).
 
Ja,ja..

Jag bara konstaterade att du efter dina inlägg nu påpekar att du använder C-41 för att framkalla dia.DÄRFÖR ATT DU HÅLLER PÅ MED "CROSS". Och vad är det för märkvärdigt med det?. Jag gör också det när "andan" faller på.Gillar man analog fotografering och mörkrum så faller det sig naturligt att man pröver på lite olika saker.Du är inte unik.
För min del är denna fråga som var från början färdig.
Lycka till i "crossandet".
 
Jag kör diafilm, 35 mm till 4x5 tum i Tetenals C41-kit. Funkar mycket bra tycker jag. Det enda är att stabilisatorn löddrar väldigt mycket. Man får vara försiktig när man häller i den i dosan.

Jag sänker temperaturen på mina C41-bad till 36 grader och förlänger tiden. Jag upplever att jag får lite mjukare kontrast på det sättet, och det behövs för min typ av fotografi.

Jag gör som Jonne, värmer upp kemin i ett hett vattenbad. Men jag har kemin i glasflaskor. Det gör uppvärmningen snabbare tycker jag.

Lycka till!

För exempel på mina resultat (shameless plug):
timeunit.se/leadme

Kolla även mina album här på FS, där finns en hel del cross-process, allt framkallat hemma i köket. :)
 
Jag vill också köra C41 (och kanske E6). Vad behöver jag förutom C41 kitet? Blixer? Stabilisering?
 
Tack Harald,

Jag är mest intresserad av vilka kemikalier jag behöver. Själva framkallningen kommer jag göra i en jobo autolab processor.

Så stabiliseringsbadet är bara vatten med 3% ättiksyra?
 
Vissa framkallningskit har ett särskilt bad som man använder som sista bad. Kallas då ofta stabiliseringsbad. Tetenal har inget särskilt slutbad utan då kör man med vanlig Photo-Flo för att få filmen att torka snabbt och bli antistatisk. Hittade förresten ett test av just Photax C41-kit:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37884&highlight=c41
3 % ättiksyra är ju avbrytningsbadet mellan färgframkallaren och blekfixet. Om man kör med enbart vatten här kan filmen bli något flammig. Dessutom minskas då kapaciteten på blekfixet.
/Harald
 
jrydberg skrev:
Tack Harald,

Jag är mest intresserad av vilka kemikalier jag behöver. Själva framkallningen kommer jag göra i en jobo autolab processor.

Så stabiliseringsbadet är bara vatten med 3% ättiksyra?

Jag tror att om du kommer att köpa dig ett tetenal c-41 kit så kommer du att klara dig vad det gäller kemikalier. Stabiliseringsbadet är en av de tre vätskorna som följer med kittet. Sköljning ska ske med rinnande vatten.
/Tommy
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar