ANNONS
Annons

C-41-framkallning hemma

Produkter
(logga in för att koppla)

Worried_shoes

Ny medlem
Efter att jag nyligen har flyttat tillbaks till Malmö efter 3 år i Amsterdam har jag mötts hur varande fotolabb har tvingats lägga ner och ersatts av endast digitala affärer. Detta är extremt tråkigt då jag ganska nyligen har satt igågn med analogt foto igen, och jag hade i Amsterdam 4-5 labb som mer än gärna framkallade X-pro på bara en eller ett par timmar får 3-4 Euro rullen.

Problemet nu är alltså att jag knappt kan hitta någon i Sverige som framkallar x-pro, för en billig peng och på mindre än en månads garantitid.

Därav är jag sugen på att prova på c-41 framkallning hemma. Jag har en bit erfarenhet av svartvit framkallning så det enda jag behöver är ett starterkit med vätskor.

Är det någon som vet var man kan få tag på det i Sverige (eller EU för den delen)? Detta är för att prova mig fram och vill helst inte lägga mer än ett par hundralappar för tillfället.

Och om någon har provat detta hemma och vill avråda är jag också intresserad av att veta detta. Vad jag har hört är vätskorna rätt mycket mer giftiga (än vanlig svartvit) osv. Jag är också medveten om att det antagligen inte kommer bli bättte kvalitet än ett labb, eller ens billigare. Jag tar mest Lomoinpererat plastkamerafoto, så kvaliten är inte extremt viktig, utan det är mest för att exprimentera lite och kunna framkalla när jag vill. Skanning räknar jag med att kunna göra själv, med en hyfsat billig flatbäddsskanner och känner att om detta fungerar är jag hemma.


Tacksam för svar,
Vänligen,
Jesper
 
Kruxet med C41-process är temperaturkontrollen. Det får inte diffa många tiondels grader hit eller dit innan det blir oförutsägbara resultat.

Därför används med fördel framkallningsmaskiner som kan styra temperaturen ner på tiondels grad, t ex Jobo CPE eller JOBO:s större autolabmaskiner, alternativt riktigt stora (och hysteriskt dyra) maskiner.
 
Kruxet med C41-process är temperaturkontrollen. Det får inte diffa många tiondels grader hit eller dit innan det blir oförutsägbara resultat.

Därför används med fördel framkallningsmaskiner som kan styra temperaturen ner på tiondels grad, t ex Jobo CPE eller JOBO:s större autolabmaskiner, alternativt riktigt stora (och hysteriskt dyra) maskiner.

Precis som Johan säger så är exakthet en ledstjärna vid framkallning av såväl färg.neg (C-41) som dia (E-6). Det handlar om att man inte skall ha mer "avvikelse" än +/- 0,3 grader för nästan alla dom olika "framkallningssteg" som görs vid framkallning av dessa två filmtyper. Jobo´s större framkallningsmaskiner, vilken jag har, klarar detta. Men det fodrar ändå att man är med under hela processen.Vidare får man vara mycket nogra vid "ladningen" av filmen så att man faktiskt har mörk och inget annat. Sköljning och torkning . Och när det gäller torkning så duger tyvärr inte det "kära" badrummet.
Tyvärr har också färgkemin blivit¨dyrare och säljs allt mer i stora förpackningar. Så det senare pekar på att man måste framkalla mycket under en kort tid.Hållbarheten är helt annat än med s/v- kemi.
 
Senast ändrad:
Superbillig färgkemi finns här.

Om man bara håller på med plastkameror och scannar bilderna behöver man ingen maskin, det räcker med en bra termometer och ett vattenbad för att hålla temperaturen någorlunda konstant under första delen av processen.

Själv kör jag inte C41 hemma, i Stockholm går det fortfarande att få framkallning till ett pris som inte gör det värt besväret. Däremot kör jag E6 och RA4 i en Jobo, och kemin är i stort densamma. Mitt råd är att alltid använda handskar och tänka på ventileringen eftersom kemin luktar ganska illa. Jag har hört att Tetenalkemi luktar lite mindre, men har inte testat själv.
 
Mitt badrum duger utmärkt, och är betydligt dammfriare än torkhängaren i mitt närmaste labb, mitt emot en restaurang i en galleria.
Vad är det som saknas i ditt badrum?

Hej,
På din fråga om mitt badrum så är kanske inte så mycket att tala om men jag har ett prolabb med en total ytan på 82 kvm2.
Alltså kan du lista ut att allt finns i ett separat mörkrum med "våt" och "torr" del samt rum för framkallnign och filmladdning samt separat torkskåp.
Nej badrummet har jag till badrum. Jag är väl lyckligt lottad.
 
Senast ändrad:
Hej,
På din fråga om mitt badrum så är kanske inte så mycket att tala om men jag har ett prolabb med en total ytan på 82 kvm2.

Då förstår jag att du inte använder ditt badrum, men förklara vad du menar med att det inte duger att torka i om man inte äger ett proffslabb på 82 kvadrat?
 
Då förstår jag att du inte använder ditt badrum, men förklara vad du menar med att det inte duger att torka i om man inte äger ett proffslabb på 82 kvadrat?

Du, detta är en totalt meninglös dialog.Självklart måste det vara mer "hälsosamt" för framkallad film om det får vara utan påverkan av damm mm. till den är klar. Detta är en självklarhet som jag lärde mig för 45 år sedan när jag första gången stegade in i ett proffslabb.
Dom kunder som jag har tycker det är trevligt att få "spegelblanka" filmer klippta och lagda i pergamyntblad. Det är ingen som säger emot detta.
Nej,nu orkar jag inte mer ,,,,,,
 
Det handlar om att man inte skall ha mer "avvikelse" än +/- 0,3 grader för nästan alla dom olika "framkallningssteg" som görs vid framkallning av dessa två filmtyper. Jobo´s större framkallningsmaskiner, vilken jag har, klarar detta. Men det fodrar ändå att man är med under hela processen.Vidare får man vara mycket nogra vid "ladningen" av filmen så att man faktiskt har mörk och inget annat. Sköljning och torkning .

Det är mycket riktigt vad Rolf säger så här långt men det går att ordna allt. Om du ska köra färg mycket då lönar sig att framkalla hemma det blir billigt på längden. Jag har framkallat 4x5 och 8x10" neg hemma. den skulle ha kostat skjortan för mig att skicka till en labb för framkallning.

En tempererad vattenbad kan också ordnas, kommer ihåg att jag hade en rostfritt matbehållare som hade termostat det har man använt för att hälla maten varmt under hela dagen från en restaurang. vad som angår torkningen så det går i badrum också färgnegativ skiljer sig inte från B/W. Jag brukade våta ner badrummet innan torkningen. Det tar längre tid att torka men miljön blir renare.

Rolf framkallar för kunder då är noggrannhet betyder mycket, Han måste ge den yppersta kvalitén. Det är viktigt för dig och för honom

Ska du hålla på med mycket då är kanske enklare att skaffa de enklaste plasttorkskåpet som kan vikas ihop efter torkningen.

Som sagts det beror på hur mycket tänker du köra i färg.
 
Senast ändrad:
Jag testade ett c-41-kit som tyvärr inte går att få tag på längre men det finns ju andra. Mitt test beskriver ändå grunderna och kan tillämpas på de flesta c-41-kemikalier.
Ett råd: Lyssna inte på dessa okunniga som alltid påstår att det är så yttert viktigt med temperaturen. 32 - 40 grader funkar och man kompenserar med 20 sekunder per grad...
Viss kemi kan användas upp till 45 grader men det brukar användas om man har väldigt bråttom...
Länk till mitt test:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=37884&highlight=c-41
Lycka till
/Harald
 
Jag testade ett c-41-kit som tyvärr inte går att få tag på längre men det finns ju andra. Mitt test beskriver ändå grunderna och kan tillämpas på de flesta c-41-kemikalier.
Ett råd: Lyssna inte på dessa okunniga som alltid påstår att det är så yttert viktigt med temperaturen. 32 - 40 grader funkar och man kompenserar med 20 sekunder per grad...
Viss kemi kan användas upp till 45 grader men det brukar användas om man har väldigt bråttom...
Länk till mitt test:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=37884&highlight=c-41
Lycka till
/Harald

Rolf menar avvikelse mellan de olika "framkallningsstegen", DVS mellan de olika sopporna, annaes blir resultatet kass. det är därför har man vattenbad. I maskin hölls temperaturen konstant.
 
Det framgår av kemifabrikantens anvisningar hur stora avvikelserna får vara mellan de olika baden och den brukar anges till 32 – 40 grader. Jag har kört med samma utrustning som för diafilm med vattenbad med tolerans < 0.3 grader men jag har aldrig sett någon skillnad vid framkallning i c-41. Någon utrustning med konstant temperatur finns dessutom troligen inte heller…
/Harald


Rolf menar avvikelse mellan de olika "framkallningsstegen", DVS mellan de olika sopporna, annaes blir resultatet kass. det är därför har man vattenbad. I maskin hölls temperaturen konstant.
 
Det framgår av kemifabrikantens anvisningar hur stora avvikelserna får vara mellan de olika baden och den brukar anges till 32 – 40 grader. Jag har kört med samma utrustning som för diafilm med vattenbad med tolerans < 0.3 grader men jag har aldrig sett någon skillnad vid framkallning i c-41. Någon utrustning med konstant temperatur finns dessutom troligen inte heller…
/Harald

Du, även i B/W händer mycket om du framkallar i 20 grader fixerar i 28 sen sköljer i 16. :) eller tvärt om.
Om du framkallar färg i 32 grader då måste hela processen ske i 32 grader om du börjar med 40 då alla kemikalierna ska vara 40 även skölj.

Framkallningsmaskiner har konstant temperatur och det vet jag eftersom jag jobbade med stora Kreonite maskiner som som svalde meter stora färgpapper. Den regleras med värmeelement och termostat.
 
Visst är det så att svartvit film är mycket känsligare för temperaturavvikelser. Detta anger också filmfabrikanterna i sina anvisningar.
När det gäller färgframkallning så hävdar jag att det är fullt tillräckligt att följa fabrikanternas anvisningar. Att påstå att en framkallningsmaskin har konstant temperatur tycker jag är löjeväckande och har inget med verkligheten att göra.
/Harald


Du, även i B/W händer mycket om du framkallar i 20 grader fixerar i 28 sen sköljer i 16. :) eller tvärt om.
Om du framkallar färg i 32 grader då måste hela processen ske i 32 grader om du börjar med 40 då alla kemikalierna ska vara 40 även skölj.

Framkallningsmaskiner har konstant temperatur och det vet jag eftersom jag jobbade med stora Kreonite maskiner som som svalde meter stora färgpapper. Den regleras med värmeelement och termostat.
 
Haraldus;1599424 Att påstå att en framkallningsmaskin har konstant temperatur tycker jag är löjeväckande och har inget med verkligheten att göra. /Harald[/QUOTE sa:
Det ska du säga till maskintillverkarna inte till mig!

Vad som är felet med ditt test att du har inget referens. Du borde fotograferat samma motiv med samma inställningar på 3 rullar en skulle du lämnat för pro framkallning den andra två skulle du ha framkallat själv i 32 grader den tredje med omväxlande temperatur liksom börja med 32 grader sen nästa soppa i 40 sen 32 sen 40 igen och dessutom kopiera bilder av resultatet med samma inställning på färgapparaten. Sen jag är övertygad att skillnaderna skulle ha blivit märkbara.
 
Det framgår av kemifabrikantens anvisningar hur stora avvikelserna får vara mellan de olika baden och den brukar anges till 32 – 40 grader. Jag har kört med samma utrustning som för diafilm med vattenbad med tolerans < 0.3 grader men jag har aldrig sett någon skillnad vid framkallning i c-41. Någon utrustning med konstant temperatur finns dessutom troligen inte heller…
/Harald

Hej,
då du nämner mig i ditt svar till Frank, så känner jag att jag vill svara. Jag må kanske vara okunnig på detta området kanske?
Men ....
faktum är att du är ute lite fel när du påstår att du kan uppnå ett bra resultat med att låta temepraturen variera mellan 32-40 grader vid en C-41 framkallning. Normal standarframkallning i Tetenal,Fuji Hunt eller Kodak har inte mer än +/- 0,3 grader för färgframkallaren och Blexfixering. Att du sedan kan skölja mellan 32-40 är något helt annat. Och "stabben" ,den sista och som inte har med själv framkallningen att göra, kan vara mellan 20-40.
Vad gäller dia ,E-6, blir det samma ska men där har du fler framkallnings steg beronde på om du kör 3-bads eller 6-bads. Vid E-6 så är "stabben" tajtare i temperatur 20-25.
Vad gäller köp av kemi så är det inte svårt men heller inte lätt , i den mening att i Sverige är det bara Teteanal som du får tag i. Dom andra två måste man köpa utomlands.
Nu vet jag inte hur väl du känner till framkallningsmaskiner på fotolabb nivå, men dom jag har är det inget problem att hålla exakt temperatur med. Det är det dom är till för. Utan denna koll på temepraturen så blir det resultat där efter.
Vad gäller temperaturer m.m så gäller andra nivåer vid RA, men detta känner du säkert till redan.
Jo.....
en sak glömnde jag om C-41 ,du kan "snabbframkalla" , men då måste temperaturen hålla +45 grader utan någon avvikelse. Men jag anser att det blir inget bra resultat.
För E-6 är detta inget alternativ.
 
Jag har kollat i mitt Kreonite katalog och den säger att maskinens temperatur kan inställas mellan 20 till 50 grader med en avvikelse på +/- 0,1 celsiusgrad. Om detta har inget med verkligheten att göra eller löjligt enligt dig då hat jag inget fler kommentarer
 
Senast ändrad:
Hej,
då du nämner mig i ditt svar till Frank, så känner jag att jag vill svara. Jag må kanske vara okunnig på detta området kanske?
Men ....
faktum är att du är ute lite fel när du påstår att du kan uppnå ett bra resultat med att låta temepraturen variera mellan 32-40 grader vid en C-41 framkallning. Normal standarframkallning i Tetenal,Fuji Hunt eller Kodak har inte mer än +/- 0,3 grader för färgframkallaren och Blexfixering. Att du sedan kan skölja mellan 32-40 är något helt annat. Och "stabben" ,den sista och som inte har med själv framkallningen att göra, kan vara mellan 20-40.
Vad gäller dia ,E-6, blir det samma ska men där har du fler framkallnings steg beronde på om du kör 3-bads eller 6-bads. Vid E-6 så är "stabben" tajtare i temperatur 20-25.
Vad gäller köp av kemi så är det inte svårt men heller inte lätt , i den mening att i Sverige är det bara Teteanal som du får tag i. Dom andra två måste man köpa utomlands.
Nu vet jag inte hur väl du känner till framkallningsmaskiner på fotolabb nivå, men dom jag har är det inget problem att hålla exakt temperatur med. Det är det dom är till för. Utan denna koll på temepraturen så blir det resultat där efter.
Vad gäller temperaturer m.m så gäller andra nivåer vid RA, men detta känner du säkert till redan.
Jo.....
en sak glömnde jag om C-41 ,du kan "snabbframkalla" , men då måste temperaturen hålla +45 grader utan någon avvikelse. Men jag anser att det blir inget bra resultat.
För E-6 är detta inget alternativ.

Det är precis vad har jag sagt att man kan inte uppnå en bra resultat med varierande temperatur. :)

PS: i en Kodak datablad sägs också att temperaturen ska vara samma över hela processen för att uppnå den bästa resultatet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar