Annons

Byte till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

paaven

Aktiv medlem
Hej, just nu har jag en Canon Rebel XTi (400d) men tänkte byta upp mig till fullformat.

Vill gärna ha tips på det bästa huset man kan finna för 1-8 tusen kronor (begagnat)

Lutar mot 5D eller 1Ds men 5D är mycket dyrare dock, kom gärna med tips eller om du har något hus till salu :)

OBS - Endast Canon.

Hej Martin!

Du kan nog finna en 5D i fint skick för 8000:-. Jag hittade själv en för just 8000:- i nyskick som endast hade gått 1600 expopneringar.

// Conny

håller med föregående talare, köp en 5D för runt åttatusen. Hur du sen kan vara garanterad att den bara gått 1600 exponeringar håller jag för osagt, såvida du eller säljaren inte haft den inne hos Canonverkstad för kontroll, går nämligen inte att se eller klura ut annars. Och många av de 5d som är i toppskick har gått MYCKET mer, men på ett stativ i en studio så de ser ut som i nyskick men slutaren har gått hur mkt som helst.

håller med föregående talare, köp en 5D för runt åttatusen. Hur du sen kan vara garanterad att den bara gått 1600 exponeringar håller jag för osagt, såvida du eller säljaren inte haft den inne hos Canonverkstad för kontroll, går nämligen inte att se eller klura ut annars. Och många av de 5d som är i toppskick har gått MYCKET mer, men på ett stativ i en studio så de ser ut som i nyskick men slutaren har gått hur mkt som helst.

Nu blev jag oroad,du menar att man inte kan lita på bildes exif data?
Jag är i.o.f Nikon man men det borde väl vara samma på Canon eller
är jag helt ute och cyklar.
Janne

Nu blev jag oroad,du menar att man inte kan lita på bildes exif data?
Jag är i.o.f Nikon man men det borde väl vara samma på Canon eller
är jag helt ute och cyklar.
Janne

nej, det kan du inte, byter du minneskort i den så ändras dessa, och det går absolut inte att se. Du måste kolla på en Canonverkstad, finns inga program tillgängliga på nätet för att kolla. Den trista men bistra sanningen.

1600 exponeringar

Det Håkan Leif säger stämmer att bara Canon verkstad kan kolla exakta antalet exponeringar. I mitt fall så köpte jag kameran av en pensionär som jag känner och som har varit sjuk en längre tid, så i detta fall så tror jag nog att det stämmer.

// Conny

Hej.

Om du är ute efter bra bilder på höga ISO utan störande brus, 5D.

1Ds är väl inte så där jätterolig med tanke på bruset, och jag
är övertygad om att du blir mycket mer nöjd med 5D.

Så underbart att kunna öka på ISO och få kalasbilder.

Denna bilden:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1860454.htm?set=mp

tog jag igår kväll, 15sek, f22, ISO 200.
Och detta med en 5D + EF70-200/f2,8.
Dock editerad i efterhand med ökad kontrast.

Köper du en 5D blir du nog lyckligare än med en 1Ds.

Det är vad jag tror i alla fall ;-)

Lycka till med ditt köp.

MVH Julle.

Senast ändrad:
Ska låna min Pappas kompis 5D och klämma och känna lite, tack för tipsen! (Tar gärna emot mer)

P.S: Finns det någon annan sida än blocket och fotosidan som säljer begagnat? Kan nämligen inte hitta någon ^^

EDIT: Är 5D kompatibel med Sigma 70-300 1:4-5.6 och Canon EFS 18-55?

EDIT: Är 5D kompatibel med Sigma 70-300 1:4-5.6 och Canon EFS 18-55?

Sigman går att använda (även om kameran förtjänar ett bättre objektiv för att komma till sin rätt), EF-S objektiv går inte alls att använda med fullformat.

Spontant undrar jag om du inte skulle få ut mer av att köpa nya objektiv snarare än ett fullformathus, en 400D kan med rätt objektiv prestera väldigt bra resultat.

För 8000 kr borde du få en Sigma 18-50/2.8 och en Canon 70-200/4 (begagnad och utan IS), det sistnämnda objektivet presterar toppresultat även på ett fullformathus någon gång i framtiden.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto