Annons

Byte från Canon till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Björsne

Medlem
Jag tycker mig allt oftare se annonser i stil med: "Har precis bytt från Canon till Nikon och säljer därför...".

Har det påbörjats en flykt från Canon till förmån för Nikon? I så fall varför? Har jag fel?

Iochmed Nikons D3 och D300 så har väl en del bytt.

Antagligen kommer Canon med nästa (eller nästnästa) "revolution" och då hoppar lika många tillbaka.

Dessa illojala, falska personer ska verkligen fördömas, tycker jag.
Märkeslojalitet är ju en av fotovärldens grundpelare. En sann fotograf håller sig till "sitt" märke, oavsett hur dåliga kameror de gör.
Tänk om alla som höll på AIK övergav laget om de åkte ur elitserien, hur skulle det sluta?

Spunken skrev:
En sann fotograf håller sig till "sitt" märke, oavsett hur dåliga kameror de gör.

Det låter ju både smart och utvecklingsfrämjande. Oj vad motiverade fabrikanterna ska vara att ta fram nya innovationer om alla sanna fotografer ändå stannar vid det märke de köpt in sig på från början.
Konsumentlojalitet finner jag inget fog för alls. Tillverkaren ska övertyga mig för varje ny modell varför jag bör stanna kvar som kund hos dem.

Spunken skrev:
Märkeslojalitet är ju en av fotovärldens grundpelare. En sann fotograf håller sig till "sitt" märke, oavsett hur dåliga kameror de gör.
Det var bland det dummaste jag läst på FS tror jag. Vad har "sann fotograf" med utrustningen att göra? Absolut ingenting, givetvis. Sann märkesbög möjligen.

Tänk om alla som höll på AIK övergav laget om de åkte ur elitserien, hur skulle det sluta?
Rätt bra antagligen. Varför ska man "hålla" på ett lag som är dåligt? Foto är för övrigt inte en sport.

Och om vi nu efter denna lilla avstickare kunde gå tillbaka till min ursprungliga fråga hade jag varit jätteglad.

Skulle nog tro att de flesta som hoppar över har antingen för mycket pengar över eller inte så spec. dyr utrustning redan innan*L*

Nä varför är nog svårt att säga. Är väl upp till var och en vad man är ute efter. Helt klart är ju att för tillfället så har Nikon de senaste kamerorna med den senaste tekniken, men frågan är om man blir en bättre fotograf för det.

Något jag förundrat mig över är hur mycket "sämre" D200 plötsligt blivit. Från att ha varit en av de "bästa" kamror som fanns med ett inköpspris och beg. pris som nästan var de samma till att prismässigt sjunka ner i nivå med eller under D80.

Spunken skrev:
Iochmed Nikons D3 och D300 så har väl en del bytt.

Antagligen kommer Canon med nästa (eller nästnästa) "revolution" och då hoppar lika många tillbaka.

Det var tydligen bara jag som uppfattade ironin i sista stycket i ditt inlägg :D

En bra grej med att folk flyr till ett annat märke är ju att det blir fler beg objektiv på marknaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar