Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte av slutare på digitalkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Skumt, han bör ha blandat ihop det eller hört fel.. Gamla 1D är nämligen garanterad 150.000 exponeringar. Tror knappast att detta gäller för en prosumer-kamera.

När jag frågade honom så kollade han upp det med en av teknikerna på IT Service.
Varför skulle EOS 10D INTE ha samma garanti eller åtminstone likvärdig? Som allt annat mekaniskt så går det sönder till slut, oavsett antal avtryck.

Sen kan man kalla 10D för vad man vill, Canon själv har inte de "betäckningarna" (consumer, prosumer, professional) som folk häver ur sig här. Personligen tycker jag det är löjligt.
 
froderberg skrev:
Jag har lite blandade erfarenheter av IT-service. Lämnade in min 16-35:a och det tog tre veckor att få den fixat. De sa först 1,5 eftersom de var tvugna att beställa delar från Holland. Men när väl delarna kom tog serviceteknikern semester och lämnade inte över till någon annan.

Jag är CPS-medlem och ska egentligen vara prioriterad. Så semestergrejen ska inte hända.

De erkände för mig att de hade problem med CPS-servicen och skulle ändra sina rutiner.

Men jobbet de utfört var utan kritik och jag har gått förtroende för dem.

17-35:an jag fick låna istället för min 16-35:a var skrämmande mycket sämre än 16-35:an.

Även Solen har sina fläckar! ;)

Sen beror det ju så klart på hur hårt man ligger på dem, alla rör på sig till slut efter tillräckligt mycket sparkande.

Kunden har ALLTID rätt...eller hur var det nu?

//Joseph - som också är CPS-medlem!
 
Glock skrev:

Sen kan man kalla 10D för vad man vill, Canon själv har inte de "betäckningarna" (consumer, prosumer, professional) som folk häver ur sig här. Personligen tycker jag det är löjligt.

Löjligt? Hmm.. kan ju vara så att den kamera för 10k ÄR en konsument grej, en sak för 25k är en semiproffs och ett hus för 85k är proffs. klart det är skillnad på grejerna, STOR skillnad, då är det ju prima att dom klassas som så. Dessutom om jag inte minns fel klassar visst Canon grejerna.
 
Proboarder skrev:
Löjligt? Hmm.. kan ju vara så att den kamera för 10k ÄR en konsument grej, en sak för 25k är en semiproffs och ett hus för 85k är proffs. klart det är skillnad på grejerna, STOR skillnad, då är det ju prima att dom klassas som så. Dessutom om jag inte minns fel klassar visst Canon grejerna.

Sen när kostar EOS 10D 10 000kr? Om jag inte missminner mig så kostade den runt 20 000kr när den lanserades för ett år sedan.

Nej, Canon klassar inte sina kameror. Det är köparna som gör det, tydligen för att de ska lättare kunna hålla reda på vilka kameror som kostar vad, eller?
Det som står på Canons sida är att vissa kamerors användningsområden är exempelvis "för yrkesfotografer".

Vad är definitionen av en proffskamera? Är det priset som bestämmer om en kamera är proffsig eller inte? Trodde det var fotografen som var professionell för att får betalt för det han presterar i sitt yrke, eller? Vad är ett "semiproffs"? En som nästan får betalt för det han gör med kameran?

Är en BMW eller en Porsche mer professionell för att den kostar mer än en Saab eller en Volvo?
Allt är ju relativt och jag skulle vilja påstå att det är personen bakom kameran/ratten som är professionell eller inte, dvs den som får betalt för att fota med/köra med just den produkten.
 
såja såja pojkar.. lugn nu.. ;)

Det ÄR ju såhär.. Canons 1Ds/1D riktar sig (och marknadsförs) som yrkeskameror.. Det hoppas jag vi är överrens om..

Alltså hamnar dessa kameror automatiskt i den klassen.

Canons 10D riktar sig till de mer avancerade amatörerna och även till vissa yrkesarbetande fotografer, då det är en utmärkt kamera även för dessa. MEN.. det är ingen yrkeskamera, och HAR INTE samma hållfasthet, uthållighet osv.

300D riktar sig som vi alla vet till de som kanske inte har råd/eller vill lägga ut de pengar en 10D kostar, men ändå vill ha en digital slr från Canon, det KAN mycket väl vara avancerade amatörer eller tom yrkesfotografer.. MEN,, den håller INTE för hårt yrkesbruk..

Klippt från Canon.se, om EOS 1D II
"EOS-1D Mark II är första valet för yrkesfotografer som vill ha en digital kamera med hög upplösning och hög hastighet. 8,2 megapixels och 8,5 bilder per sekund är grunddata i denna utmärkta, tåliga och välutrustade yrkeskamera."

Klippt från Canon.se, om EOS 10D
"Den är idealisk för avancerade amatörfotografer, företagsanvändning och för yrkesfotografer som vill ha en digital kamera för speciella uppgifter."

Klippt från Canon.se, om EOS 300D
"EOS 300D är en lätthanterlig systemkamera med extremt hög prestationsförmåga till sensationellt lågt pris."

Kan vi nu enas om att även Canon placerar sina kameror i olika fack?

Observera nu att detta är INGEN kritik mot de yrkesfotografer som använder en 10D i sitt utövande av sitt yrke, utan bara ett klargörande i diskussionen.. 10D är fortfarande en jäkligt kompetent kamera, jag är själv jäkligt nöjd med min.

Att sedan marknaden har delat in kamerorna i olika grupper, för att ge konsumenten (ALLA) en bättre inblick i vad som är vad är inget som är specifikt för FS. Det är branschen som gett namnen åt grupperna..
 
Glock skrev:
Sen kan man kalla 10D för vad man vill, Canon själv har inte de "betäckningarna" (consumer, prosumer, professional) som folk häver ur sig här. Personligen tycker jag det är löjligt.

Klippt från Canons hemsida:

"The most notable newcomer is the remarkable new Digital EOS 10D SLR camera with 6 Megapixels, high specifications and new magnesium alloy body aimed at the prosumer market and available at a breakthrough price point."

http://www.canon.co.uk/about_us/news/corporate_releases/cebit_world_leaders.asp
 
Glock skrev:
Canon 10D har en garanti på 150 000 exponeringar, iaf sa Anders Stenbäck det till mig när jag frågade om det.

Hmm ja.. jag samtalde med Canons säljare på yrkessidan Per Karlsson idag, och han bekräftade mina tankar..

1D är garanterad 150.000 slutarrörelser
1D II är garanterad 200.000 slutarrörelser
OCH
10D är garanterad 30.000 slutarrörelser.
Inträffar det fel på slutaren efter 30.000 rörelser, så är det INTE ett garantiåtagande från Canons sida, även om kameran skulle vara 6 månader gammal... Däremot reparerar de slutaren i upp till 2 år på garanti, så länge den inte har gjort mer än 30.000 rörelser..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.