såja såja pojkar.. lugn nu..
Det ÄR ju såhär.. Canons 1Ds/1D riktar sig (och marknadsförs) som yrkeskameror.. Det hoppas jag vi är överrens om..
Alltså hamnar dessa kameror automatiskt i den klassen.
Canons 10D riktar sig till de mer avancerade amatörerna och även till vissa yrkesarbetande fotografer, då det är en utmärkt kamera även för dessa. MEN.. det är ingen yrkeskamera, och HAR INTE samma hållfasthet, uthållighet osv.
300D riktar sig som vi alla vet till de som kanske inte har råd/eller vill lägga ut de pengar en 10D kostar, men ändå vill ha en digital slr från Canon, det KAN mycket väl vara avancerade amatörer eller tom yrkesfotografer.. MEN,, den håller INTE för hårt yrkesbruk..
Klippt från Canon.se, om EOS 1D II
"EOS-1D Mark II är första valet för yrkesfotografer som vill ha en digital kamera med hög upplösning och hög hastighet. 8,2 megapixels och 8,5 bilder per sekund är grunddata i denna utmärkta, tåliga och välutrustade yrkeskamera."
Klippt från Canon.se, om EOS 10D
"Den är idealisk för avancerade amatörfotografer, företagsanvändning och för yrkesfotografer som vill ha en digital kamera för speciella uppgifter."
Klippt från Canon.se, om EOS 300D
"EOS 300D är en lätthanterlig systemkamera med extremt hög prestationsförmåga till sensationellt lågt pris."
Kan vi nu enas om att även Canon placerar sina kameror i olika fack?
Observera nu att detta är INGEN kritik mot de yrkesfotografer som använder en 10D i sitt utövande av sitt yrke, utan bara ett klargörande i diskussionen.. 10D är fortfarande en jäkligt kompetent kamera, jag är själv jäkligt nöjd med min.
Att sedan marknaden har delat in kamerorna i olika grupper, för att ge konsumenten (ALLA) en bättre inblick i vad som är vad är inget som är specifikt för FS. Det är branschen som gett namnen åt grupperna..