ANNONS
Annons

Byte av slutare på digitalkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur många bilder anser man att en digitalkamera som EOS 300D klarar av innan det är dags att byta slutaren på den? 25.000, 50.000 st eller fler...?

Har någon här behövt byta slutaren?
 
Canon har inget garanterat antal slutarrörelser på konsumentkamerorna. Men lägger den av efter 25.000 rörelser, eller mer, så tror jag det är fullt normalt. Det är inget specifikt för digitalkameror, det gäller Canons konsumentsortiment i sin helhet. naturligtvis kan den hålla bra längre än så.

1D har t.ex. garanterat 150.000 rörelser, och den mya MkII är garanterad 200.000 rörelser.

Ett slutarbyte kostar runt 3000:-, alltså inte mycket mer än en stor service på bilen ;)
 
Ajdå, jag är uppe på ca 3500 avtryck nu på min 300D, och jag köpte den för lite drygt en månad sen, det innebär att min kamera dör innan det här året är slut om jag fortsätter i den här takten.. brr..

ingår sådant i en normalgaranti? :)
 
Har någon bytt slutare på 10D?

Jag får meddelandet ERR 99 hela tiden?
Spelar ingen roll vilket objektiv jag använder utan Err 99 står det bara.

Jag har provat exponera i alla motivprogram, manuellt m.m, men inget tycks hjälpa.

Har tagit ca: 17000 bilder med den nu.
visst ska den hålla längre än så?

Går detta på garantin?
köpte den ny 2003-06-30

är det någon som redan bytt slutare här på FS?
och vad kostar det om det ite går på garantin?

Se bildexempel.

/RickE :-(
 

Bilagor

  • img_7353_liten.jpg
    img_7353_liten.jpg
    15.1 KB · Visningar: 867
Inte mycket hjälp i handboken..

Err 99: "Ett annat fel än ovantående har inträffat.
Ta bort och installera om batteriet"

(Jovisst, det är ju känt att det löser alla övriga problem *ironi* ;-)

Det borde absolut gå på garantin, de kan knappast hävda att det är okej/normalt att den slutar fungerar vid 17 000 tagna bilder.
 
Vad är felkoden för slutaren ?

Är felkoden err 99, eller har den någon annan kod för slutaren?

Som jag fattar så är err 99 väldigt brett felmeddelande.


/RickE
 
Ricke: Du har väl 1 års garanti! (+ ett års reklamations rätt) på kameran!

Det skall väl täcka det mesta!
Bara knata in till canon och fråga!


/Jocce
 
Gäller garantin när man uppdaterat firmware?

Bara en undran?

Provar just nu att installera om den senaste, kan ju blivit nått fel med programvaran?

Ja, jag hoppas det gäller på garantin.

Men problemet är att jag har lovat fotografera för sportbilagan idag kl 14.00, samt att jag har inbokade uppdrag för hela veckan :-(

sedan ska jag till Stockholm den 27:e,för att fotografera produkter etc. så jag blir lite irriterad att det ska hända just nu :)

Jag har tänkt köpa ett hus till, men tänkte vänta till nya modeller dyker upp och använda min 10D som reservhus

/RickE
 
Ricke: Japp.. Slutaren skall hålla längre än så.. Canon byter säkert ut den utan kostnad. Bara du står på dig ;)

YFO hyr väl ut kameror? Eller om det var profoto..
 
Jag har nu skickat min 10D till Canon IT Service
i Hägersten. ( snyft )

De sa att alla som tecknat avtal med Canon, typ DN, expressen mfl. går före i reparationskön.
Undrar vad ett sådant avtal kan kosta, för det verkar ju bra i fall man har svårt att klara sig utan kamera ?

Dom trodde att det kan ta några veckor upp till en månad innan jag får den åter, men jag hoppas att det går betydligt snabbare än så.

Jag har dock fått låna en 300D, men den saknar ju en hel del saker som man behöver, bl.a så finns det inget uttag för studioblixt, men jag har beställt en synk som man sätter i blixtskon.

Sedan är ju ingenting sig lik med inställningar och rattar som man är van med 10D´n, men man lär sig väl denna silvergrej ganska snart kanske?

/RickE
 
Det finns ju andra auktoriserade verkstäder än just Canons IT-service.. MEn det är kanske bara de som byter slutare?

Sa de något om en ev. kostnad?
 
Nej, de sa inget om vad det kostar, men förmodligen skulle det gå på garantin?

Jag får väl skriva och meddela hur det gick när det är klart.

/RickE
 
Jag har tagit över 10 000 bilder på ett halvår med min D60. Ska bli intressant att se hur länge den kommer att hålla.
 
Jag har bara goda erfarenheter för att inte säga exellenta erfarenheter med Canon IT Service. Jag har alltid pratat med chefen Anders Stenbäck. De har alltid fixat min 10D inom 48 till 72 timmar (från att jag har skickat den tills att jag har fått den tillbaka). Sen har jag även varit där en gång och då fixade den på plats, tog ca 45 min. De var tvungna att byta hela toppkåpan för att den lilla indexskivan (programväljaren) lossnat, den hade jag ju kunnat limma dit, om de haft den som reservdel.

Canon 10D har en garanti på 150 000 exponeringar, iaf sa Anders Stenbäck det till mig när jag frågade om det.

Fick också "Err99" på min andra 10D, efter att IT Service bytit ut den, direkt ur kartongen. Har du provat att välja sensorrengöring, då tvingar den upp spegeln och slutaren. Sen har den funkat fint!
 
Jag har lite blandade erfarenheter av IT-service. Lämnade in min 16-35:a och det tog tre veckor att få den fixat. De sa först 1,5 eftersom de var tvugna att beställa delar från Holland. Men när väl delarna kom tog serviceteknikern semester och lämnade inte över till någon annan.

Jag är CPS-medlem och ska egentligen vara prioriterad. Så semestergrejen ska inte hända.

De erkände för mig att de hade problem med CPS-servicen och skulle ändra sina rutiner.

Men jobbet de utfört var utan kritik och jag har gått förtroende för dem.

17-35:an jag fick låna istället för min 16-35:a var skrämmande mycket sämre än 16-35:an.
 
Glock skrev:
Canon 10D har en garanti på 150 000 exponeringar, iaf sa Anders Stenbäck det till mig när jag frågade om det.

Skumt, han bör ha blandat ihop det eller hört fel.. Gamla 1D är nämligen garanterad 150.000 exponeringar. Tror knappast att detta gäller för en prosumer-kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.