Annons

Byte av mattskiva [D200]

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag fick idag hem en mattskiva med snittbild från http://www.virtualvillage.com som jag just ska montera. Men eftersom den saknar "öra" som Katz-eye och originalskivan har, så vet jag inte vilken sida som ska vara nedåt! Ena sidan är matt och har snittbildsprismorna utfrästa, medan den andra sidan är blank. Gissningsvis ska dessa vara uppåt eftersom skimsning torde ske från anliggningsytan, men jag är inte säker. Nån som vet?

Skivan kostade under trehundra spänn med frakt, vilket - om den funkar bra - är ett mycket attraktivt alternativ till den dyra Katz-eye. Jag ska försöka dokumentera lite under bytet om jag får min usla kompakt att funka.
 
Jag plockade ur mattskivan från min gamla F1'a för att kolla (väldigt enkelt), och på den är skivan matt nedåt (mot spegeln) och blank upp mot prismat, det bör väl vara lika på moderna kameror.

/kent
 
Bokeh skrev:
Jag plockade ur mattskivan från min gamla F1'a för att kolla (väldigt enkelt), och på den är skivan matt nedåt (mot spegeln) och blank upp mot prismat, det bör väl vara lika på moderna kameror.
Här var det tvärtom! Jag läste lite på nätet och allt tydde på att det var precis som du säger. Men när jag plockade ur originalskivan så var den matt uppåt, så då satte jag den nya så. Och det blev bra.
Märkligt att det inte finns några vettiga beskrivningar av hur man gör måste jag säga. Att pilla upp fjäderramen som håller fast skivan är omöjligt om man inte begriper att man ska dra den mot sig. Det tog ett tag innan jag insåg det, efter grundlig inspektion med förstoringsglas och spegel. Jag har läst om minst en som pajjat infästningen för detta, så det tål att nämnas!
Nå, när man tagit tag i den tunna fjäderstålgrunkan som håller skivan på plats och dragit den en smula åt sig, så släpper den och går att vika undan. Jag hade kameran inverterad i stativet för detta. Sen är det bara att med något lagom vasst peta upp skivan ur sin fattning och grabba tag i den med en pincett, eller som jag gjorde, med fingrarna (dock med gummihandskar på).
Sen i med nya skivan, ner med fjäderramen, och så är det klart! Lite joxigt att fästa ramen i sin låsning bara. Jag tryckte ned den med en mejsel samtidigt som jag förde den inåt med en annan för att den skulle fastna. Det går INTE att ha kameran liggande löst på ett bord för denna operation.
 

Bilagor

  • img_0755.jpg
    img_0755.jpg
    87.9 KB · Visningar: 1,589
Nya skivan på plats. Fjädergrunkan syns i uppfällt läge.
 

Bilagor

  • img_0761.jpg
    img_0761.jpg
    95.1 KB · Visningar: 1,583
Efter diverse testande så verkar det som att fokus skulle behöva justeras en liiiiten aning. Fokus hamnar ett uns bortom det man siktar på, men det är sjukt svårt att avgöra om det är klåpig teknik eller felkalibrering. Jag måste testa mer innan jag kan uttala mig. Men i alla fall så finns det inte en suck att sätta fokus såhär bra med bara "gröna pricken", så det ska nog funka bra:)
Under mattskivan satt två stycken skimsramar av mässing. Jag provade att plocka bort den tunnaste, men det förvärrade fokusfelet, så jag skulle snarast behöva ett tunt skims att sätta under skivan utöver de existerande. Undrar var man får tag i ett sånt:-S

Ljusmätningen verkar behöva justeras upp ungefär ett steg förresten.
 

Bilagor

  • dsc_8327.jpg
    dsc_8327.jpg
    61.9 KB · Visningar: 1,573
Där ser man, du klarade dig från att få en massa damm på insidan av skivan hoppas jag, det brukar väl vara det svåraste att undvika.

Sen ska väl skärpedjupet ligga lite mer bakom än framför, det tror jag är normalt.

/kent
 
Bokeh skrev:
Där ser man, du klarade dig från att få en massa damm på insidan av skivan hoppas jag, det brukar väl vara det svåraste att undvika.
Ja, jag tänkte på att inte rumstera om så mycket ett par timmar innan, och sen tog jag det väldigt lugnt när jag väl höll på med bytandet. Blåste av kamerahuset inuti innan jag lossade den gamla skivan och blåste av den nya innan jag lade dit den. Jag försökte hålla kameran öppen under så kort tid som möjligt.

Sen ska väl skärpedjupet ligga lite mer bakom än framför, det tror jag är normalt.
Det har du rätt i! Jag har provat lite mer här hemma, och det ser bra ut. Även med 105/1,8 på full öppning så verkar fokus lägga sig rätt på 2-3 meters håll. Det bådar gott. Det verkar faktiskt som att mikroprismorna runtom snittbilden är mer att lita på. Eller åtminstone ska man nog hålla ett öga på dem också, som komplement. Nu går det fort som ögat att ställa fokus skapligt, vilket är det jag saknat mest för gatufoto och liknande. Kan man bara blända ner lite så gör det ju inget om det ligger nån centimeter fel.

elohim skrev:
Martin, vilken skiva köpte du?

Äh, hittade nu. Var det svårt att installera?
Nej, det var ganska lätt. Det trixiga var att få dit den fjädrande ramen igen när man monterar den nya skivan. Den ska in under en "hake" för att hållas permanent nere, och denna hake skyms av den uppstickande dämpkanten av skummgummi för spegeln. Om man kan fixera kameran som jag gjort i första bilden så går det ganska enkelt om man har båda händer lediga. En för att hålla fjäderramen nere, och en för att när den är i bottenläget trycka den lite lätt inåt så att den fastnar under "haken". Jag kan rita en liten illustration i morgon. Nu ska jag sova. Hur somt helst så tar själva bytet bara en minut eller så, om man inte fumlar till det. Största risken är nog att få damm i sökaren och/eller repa mattskivorna. Jag tejpade spetsen på mina mejslar och tänger.
 
Jag gjorde ett par illustrationer för att förtydliga hur man gör. Först mattskivan "uppifrån", om kameran ligger med spegelhuset nedåt och bajonetten mot en själv. Det röda är den fjädermässiga ståltråd som håller mattskivan på plats. Det gulmarkerade är en "hake" som ståltråden löper under. Denna är nästan omöjlig att se med blotta ögat eftersom den sitter skymd bakom skumgummikanten! För att lossa tråden sticker man in något genom "gluggen" och för tråden försiktigt mot sig. Den kommer då att hoppa ur "haken" och sen gå att vika upp som ett gångjärn (se bild ovan).
 

Bilagor

  • mattskiva1.gif
    mattskiva1.gif
    6.2 KB · Visningar: 1,528
Och här har vi kalaset från sidan, så ser man bättre hur "haken" funkar.
 

Bilagor

  • mattskiva2.gif
    mattskiva2.gif
    3.2 KB · Visningar: 1,528
Det klurigaste är som sagt att få in ståltrådsramen under "haken" igen när man fått dit den nya skivan. Att bara trycka den nedåt duger inte, utan den måste inåt också. En smal pincett är antagligen ett vettigt redskap. Någon sådan äger jag inte, så jag pulade med två mycket smala mejslar samtidigt;-)

Tillägg: Den nya mattskivan ska alltså placeras så att den matta ytan och de infrästa prismorna är nedåt i illustrationen, vilket innebär uppåt om kameran står i fotograferingsläge. Jag har läst en tutorial på nätet som säger motsatsen, vilket måste ge typ trehundra meters felfokus:-D

Tillägg 2: Under mattskivan ligger mycket tunna mässingsramar som "skimsar" skivan i rätt läge. Om kameran fokuserade rätt med originalskivan så ska dessa rimligtvis ligga kvar. Om fokus hamnar för långt bort så ska fler skivor läggas dit, och vice versa. Observera att dessa är tämligen delikata, så ta inte ut dem om det inte behövs! Att knyckla en det minsta gör den obrukbar, då en mycket liten förflyttning av mattskivan torde ge rejält med felfokus.
 
Senast ändrad:
... Det trixiga var att få dit den fjädrande ramen igen när man monterar den nya skivan. Den ska in under en "hake" för att hållas permanent nere, och denna hake skyms av den uppstickande dämpkanten av skummgummi för spegeln....[/B]

Det sitter ju faktiskt en välplacerad spegel i kameran.... ;-)

Faktum är att i spegeln ser man hela baletten riktigt fint om man tittar i rätt vinkel. Är man inte tandläkare kanske man inte kan jobba direkt efter en spegelbild, men man fattar åtminstone hur konstruktionen är, och kan se att ramen ligger rätt igen när man är klar.

Jag blir riktigt sugen på att göra det här på min D200! Det värsta som kan hända är väl att man skaffar sig ett fint skäl att köpa en D300 i st f sin pajade D200... :-o)
 
bandola83 skrev:
Hur kan man se en klar bild genom en mattskiva, som just är matt?!

Ja, titta själv! Det var vad jag gjorde.

Du tittar inte GENOM mattskivan, eftersom bygeln sitter under den; Du ska ju kunna komma åt den från spegelhuset, eller hur? Den syns perfekt.
 
elgenper skrev:
Faktum är att i spegeln ser man hela baletten riktigt fint om man tittar i rätt vinkel.
Det tänkte jag inte ens på! :-D

bandola83 skrev:
Hur kan man se en klar bild genom en mattskiva, som just är matt?!
Det är ungefär som att kolla på en bakprojicerad bio. Man kan inte se genom duken, men duken är tillräckligt ljusgenomsläpplig för att man ska kunna se bilden som projiceras på den, rakt igenom:)

Tillägg: Apropå det så blev sökaren inte nämnvärt mörkare. Max ett steg, vilket är ingenting. När jag idag varit ute och fotat lite så har jag dessutom fått ställa ner exponeringskompensationen till noll igen. Lustigt.
 
Hur bedömer du själva mattskivan? Mer optimerad för manuell fokusering eller lika sketen som originalet?
 
jimh skrev:
Hur bedömer du själva mattskivan? Mer optimerad för manuell fokusering eller lika sketen som originalet?
Den är klart "mattare", men utan hjälpmedlen i mitten vore det rätt omöjligt att fokusera rätt ändå. Och då har jag ändå en 1,35x sökarförstorare också.
Jag har märkt att det är rätt svårt att fokusera rätt även med snittbilden. Särskilt i mörka kontrastlösa områden är det helt kört. Inte en chans att se om man har fokus rätt. Och även i gott ljus så är inte snittbilden särskilt exakt, märkligt nog. Fokus kan hamna både hitom och bortom där man trodde att man lagt den. Mikroprismorna runtom verkar mycket bättre för att hitta rätt faktiskt. Jag tror dock att allt detta har noll och intet med skivans kvalitet att göra. Det ÄR svårt att få fokus tillräckligt rätt med snabba gluggar (85/2 fullt öppen i det här fallet). Jag antar att det var samma problem även på den "gamla goda tiden". Kollar jag i min gamla Konica så är den sökaren ett skämt i jämförelse. Mycket större, men grusig, skitmörk och med en sämre snittbild. Det gick tydligen ändå;-)
På det hela taget känns det som en väldigt bra investering med tanke på det låga priset. En Katz Eye däremot är lite för dyr om man inte jobbar väldigt mycket manuellt (vilket jag uteslutande gör numera). Jag har svårt att tro att den skulle vara det minsta bättre dock.

Hittills är det alltså tummen upp, men vissa småklurigheter återstår. Jag skulle vilja kunna "släcka" alla fokuspunkter så att man slipper se dem. De gör ju ingen nytta nu. Jag väljer tills vidare en punkt som ligger så långt ifrån mitten som möjligt, så att den svarta markeringen inte stör så mycket.

Tillägg: Just det, jag märkte att snittbilden kan bli svart ibland med ljussvaga objektiv (18-55 @ 55/5,6). Men det är ett välkänt fenomen. Inga problem med den gluggen ändå eftersom den har AF.
 
Ok, lite bättre alltså. Jag är klart sugen på en utbytesskiva men är mest intresserad av en grövre mattskiva som är helt optimerad för fokus istället för ljusstyrka. Snittbild tycker jag mest är i vägen, när man behöver den som mest är den ofta utsläckt.
 
jimh skrev:
Ok, lite bättre alltså. Jag är klart sugen på en utbytesskiva men är mest intresserad av en grövre mattskiva som är helt optimerad för fokus istället för ljusstyrka. Snittbild tycker jag mest är i vägen, när man behöver den som mest är den ofta utsläckt.
Jag tror inte det funkar med bara mattheten när sökaren är såpass liten. När menar du att man behöver snittbilden som mest?
 
Makten skrev:
Apropå det så blev sökaren inte nämnvärt mörkare. Max ett steg, vilket är ingenting.
Och även i gott ljus så är inte snittbilden särskilt exakt, märkligt nog. Fokus kan hamna både hitom och bortom där man trodde att man lagt den.


Vad säger ni som använder Katz Eye? Märker ni samma sak? Alltså att sökaren blir något mörkare och att snittbilden inte ger önskad exakthet.

Jag har själv några gamla manuella objektiv, som 55/2.8 och 35/2.0, som jag gärna hade velat kunna använda och har därför funderat på en ny mattskiva. Gör det någon skillnad att lägga pengarna på Katz Eye?

Hälsningar,
Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.