Annons

Byta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael:
Det är klart att det kan vara bra att ha AF-motor i huset, men det beror lite på vad man har för planer vad gäller objektivköp.

Nikon D80 och övriga moderna D-modeller fungerar precis som din D60 du måste ha Autofokusmotor i objektivet för att autofokus ska fungera.

Nej, D80 (och D70, D90, samtliga Dx00 och Dx-hus, svjv ) har motor i huset och funkar således med objektiv som har AF men ingen egen motor. Det bästa exemplet på fynd man kan göra begagnat är nog AF 80-200/2.8 som kan hittar för från 2500kr, medan man får ge runt 15000kr för ett begagnat 70-200/2.8VR. AF 80-200/2.8 autofokuserar på en D80, men inte på D40(x), D60, D3000 och D5000.

Mikael:
Det är klart att det kan vara bra att ha AF-motor i huset, men det beror lite på vad man har för planer vad gäller objektivköp.

Nej, D80 (och D70, D90, samtliga Dx00 och Dx-hus, svjv ) har motor i huset och funkar således med objektiv som har AF men ingen egen motor. Det bästa exemplet på fynd man kan göra begagnat är nog AF 80-200/2.8 som kan hittar för från 2500kr, medan man får ge runt 15000kr för ett begagnat 70-200/2.8VR. AF 80-200/2.8 autofokuserar på en D80, men inte på D40(x), D60, D3000 och D5000.

Jaha, det var ju intressant, då har jag missuppfattat det hela.
Men då är det ju absolut ingen idé att byta till Canon som ju har motorn i objektiven. Där ser man vad lite jag vet om Nikon då.

Menade att den inte har inbyggd autofokus i kamerahuset, och objektiv utan autofokus är ju billigare, så därför jag tyckte att det kunde vara en investering liksom.

Men nikon d80 har autofokus i kamerahuset, det har inte min d60.

Du har fastnat i fel spår, glöm det där med "autofokus i huset", åtminstone just nu. ALLA digitala spegelrefelexkameror har autofokus i huset, även din!

Sedan är det en fråga om hur skärpan ställs in rent praktiskt, och det kan antingen ske med en mekanisk koppling från kamerahuset till objektivet som drivs av en motor i huset, eller genom att objektivet har motorn inbyggd, och då slipper man den mekaniska kopplingen.

Det senare är faktiskt bättre, färre saker som kan gå sönder! Å inte heller får ett objektiv som inte har autofokus det för att du sätter det på ett kamerahus med inbyggd autofokusmotor.

Canon bestämde sig tidigt för att alltid sätta sin motor i objektiven och därför har inga av deras hus motor. De äldre Canonobjektiv som inte har motor passar faktiskt inte ens på deras nya digitala hus.

Nikon har använt bägge teknikerna, och ett hus med inbyggd autofokusmotor kan använda både objektiv med egen inbyggd motor och de som inte har det.

Din Nikon har inte inbyggd autofokusmotor och därför måste du antingen se till att de objektiv du köper har det, eller fokusera manuellt.

Men ärligt talat, vilka objektiv saknar du som du inte har för att de saknar egen motor? Alla objektiv som du jag tror att du verkligen kommer att vilja ha är sannolikt ändå sådana som har egen motor av ultraljudstyp (sådana är tysta och oftast väldigt snabba), så din kamera duger utmärkt!

Om du absolut vill byta kamera till en med inbyggd autofokusmotor är det nog en bättre idé att kika på en D80 eller D90. De är långt bättre än 1000D.

Får du inte bra bilder med din D60 hjälper det inte att byta till något annat heller.
Det är väl en sanning med modifikation. I ett vintermörkt Sverige kan man tänka sig att det medföljande objektivet är för ljussvagt för att kunna få bra bildkvalitet. Men det beror ju på hur man fotograferar, och när.

Tyckte det bara kunde vara en kul grejj att testa på ett annat märke.
Det är en helt vansinnig anledning till ett byte.

Men, så det är onödigt att byta upp mig till tex en d80 för autofokus i kamerahuset då eller?
Ja, eftersom du inte verkar veta varför du ska ha det.

Asså jag har ingen aning. xD Jag förstår knappt vad ni skriver om nu liksom, haha. Jag blir nog ännu mer förvirrad av det här!
Ännu en anledning att inte byta! Pengarna rakt i sjön. Lär dig hur du utnyttjar det du har först. Sen kommer du att förstå om du behöver något annat, och varför.

---------------------------

Sen kommer det alltid en massa präktiga kommentarer om att "det sitter inte i prylarna" och så, men det är bara trams. Självklart kan man få bättre bilder med bättre prylar. Men då måste man ju kunna utnyttja dem. En D80 eller D90 är bättre på en massa saker, men har du någon som helst nytta av dem i dagsläget?
Om du vill ha bättre bildkvalitet och prova något nytt så kanske det kan vara kul med ett fast normalobjektiv. Nikon 35/1,8 passar din kamera, är skarpt, litet och lätt.

Jag säger som de andra, håll dig till din Nikon D60. Sen vill jag att du ska veta hur man får riktigt skarpa bilder: Jo, genom att använda skarptecknande objektiv och vara bra på efterbearbetning. Det senare är inte jag, men en sak har jag lärt mig: Skärpa upp bilderna är det sista man ska göra i bearbetningskedjan, eller åtminstone efter att man förminskat bilden till sin slutliga storlek.

Angående objektiven så är det sällan som billiga objektiv ger riktigt bra skärpa i 100% förstoring, men undantag finns. T.ex. tycker jag att min 18-55 kitzoom är riktigt tillräckligt skarp för de mesta, men mina fasta objektiv AF-S 35/1.8 och 50/1.8 slår nog den ändå (fast jag måste fokusera manuellt med 50:an). Skarpast verkar det bli med blixt, lågt iso och kort slutartid.

Sen, om du fotar i jpeg: Är du missnöjd med skärpan på bilderna som kameran levererar är det första du ska göra att se över att du inte kör med för långa slutartider. Sedan kan du gå in i menyn och under bildinställningar ("optimera bild" eller vad det nu stod), välja "custom" och ställa in skärpan något steg högre.

En annan vinkel... om du upplever bilderna som mindre skarpa så kanske det finns "förbättringspotential" i efterbehandlingen? Är du bra på Photoshop och skärpning av bilder eller kanske du skulle satsa lite på att utveckla det innan du byter kamera?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto