Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga:
Vad saknar du på din nuvarande kamera?
Och är det någon funktion du speciellt hittat på 1000D som din D60 saknar?

Bilderna kamerorna levererar är annars väldigt lika.

Enda två egentliga anledningar jag kan tänka mig för byte är:
- Om man har en person som har Canon och man vill kunna låna objektiv mm av varandra
- Man vill byta system för att man tex inte tycker om tillbehören, ergonomin eller ser vissa objektiv som andra systemet har och det befintliga saknar

Vet inte riktigt... Jag har haft min d60 i över ett år nu och känner att den liksom inte möter mina krav alls längre. Har funderat på en d80/90 också.

Vad är det saknar? 1000D är inte mycket om ens något bättre än D60. Berätta vad som du saknar så får du troligen klokare och fler råd.

Skarpare bilder... Inbyggd autofokus skulle ju vara skönt att ha. Sen vet jag inte mer.. =P Har inte så mycket kunskap om vad som är bra att ha...

Canon EOS 1000D är ju Nikons motsvarighet till D60-n, så jag säger som dom andra : Vad är det du saknar?

Såg att du skrev att du ville ha skarpare bilder osv, då skulle jag nog säga att du borde köpa en bättre kamera + kanske gå en fotokurs? Det är otografen som gör bilderna, inte kameran. ;-)

Själv hade jag valt Canon, det beror på att jag tycker Canons kamera är skönare, har fler kompisar som använder Canon (ingen som använder Nikon faktiskt) så att vi brukar bytlånas med lite objektiv osv... :p

Jo, jag satt och läste lite om båda kamerorna och misstänkte att det var så!

Jag borde nog göra det, ibland kan jag mirakulöst få till jätte snygga bilder, utan att jag vet hur jag gör.. haha! Någon bra kurs som kan rekomenderas? :)

För mig är det nog ganska blandat... Men jag TROR att dom flesta har Canon.

Åhh, det här är så jobbigt! =P

Har inte din nuvarande D60 inbyggd autofokus eller vad menar du?
Har du inte handlat på dig en massa tillbehör spelar det väl ingen roll vilken kamera du byter till, åk till en större teknikaffär och kläm lite på grejerna så vet du ganska snart vad det är du vill.

Den har ju inte det! =( Min d60 är min första system kamera, så den är ju liksom basics of the basic. Hade ingen aning om att inbyggd autofokus var super bra att ha liksom...
Men har tänkt på det där med att åka till affärer... Objektiven är ju inte kopplade till en kamera eller så.. Hur ska jag veta vad som är bra?! Liksom, bara för att den kostar 3000 kanske den inte är vad jag vill ha... Får man prova med en kamera om man frågar? =P

D60 har ju autofokus och anses vara en bra kamera, att byta till en Canon 1000D kommer inte att ge dig bättre bilder.

Den har ju inte det! =( Min d60 är min första system kamera, så den är ju liksom basics of the basic. Hade ingen aning om att inbyggd autofokus var super bra att ha liksom...
Men har tänkt på det där med att åka till affärer... Objektiven är ju inte kopplade till en kamera eller så.. Hur ska jag veta vad som är bra?! Liksom, bara för att den kostar 3000 kanske den inte är vad jag vill ha... Får man prova med en kamera om man frågar? =P

Är det denna kameran du har?
http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/broad/1545/overview.html
Jag rekommenderar dig att ta fram instruktionsboken och bläddra lite i den. Det är absolut inget fel på den kamera du har, om det är denna vill säga.
Objektiv är nästan alltid märkesberoende, man kan inte sätta på en Canonglugg på en Nikon eller tvärtom, likaså med dom flesta tillbehören. Har man börjat köpa på sig grejer till ett märke blir det till att byta ut allt märkesspecifikt om man byter märke. (batterigrepp, blixt, trådutlösare, objektiv)

Senast ändrad:
Om du vill ha/ta bättre bilder så kan ju ett steg vara att faktiskt ladda upp några här på fotosidan för att få kritik och tips om vad som eventuellt skulle kunna göras annorlunda/bättre.
Ett annat tips (som jag själv borde leva lite mer efter) är att titta på andras bilder här, fundera över vad man gillar och inte gillar med dem och därefter skriva ner och ge kritik på dem.

Bortsett det så verkar du inte riktigt veta vad du eg saknar i din D60. Du säker att du vill ha skarpare bilder. Det lär du knappast få ens om du byter upp dig till långt ycket dyrare kameror. Vad gäller bildkvalitet är det ganska liten skillnad mellan olika modeller. Det är brus på höga ISO-tal samt dynamiskt omfång som blivit något bättre på nyare modeller.
Även om ditt 18-55 inte är så illa så skulle ett annat objektiv troligen göra mer för bildkvaliteten och/eller dina möjligheter att ta andra typer av bilder och utvecklas. Du behöver dock rannsaka dig själv och fundera vad det eg är du vill göra och vilken typ av bilder du vill ta och varför din kamera eller det objektiv du har nu inte räcker till (eller är det du som inte räcker till? (inget illa menat med det, det är nästan alltid JAG som inte räcker till när mina bilder inte blir bra)).

Som fotnot kan jag nämna att D60 HAR autofokus. Den har ingen inbyggd motor i huset (det har inte Canon på någon av sina kameror) och ger bara AF med objektiv som har egen fokusmotor (det har alla canons objektiv). Detta är egentligen bara ett problem om man vill använda vissa fasta objektiv eller om man vill kunna fynda äldre objektiv begagnat.
Så även om det är en begränsning så är det inte en jättestor begränsning, IMO, och begränsningen kommer att bli mindre och mindre ju fler objektiv som uppdateras med egen motor.

Det här är nästan en existensiell fråga och tyvärr är svaret nej.

D60 är en mycket bra kamera och det är nog andra orsaker som gör att du vill byta. Börja med att lägga ut några bilder här för allmän beskådan så att du får lite respons. Har du någon fotoklubb nära dig som du kan gå med i?

Mer inspiration kan du hitta om du klickar på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111124 eller på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112956 (med bra baslänkar) eller på http://www.fotosidan.se/gallerifs/index.htm .

Sedan kan du alltid gå till http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=133 för att diskutera olika bilder (lite struligt där just nu men det reder nog ut sig skall du se).

Basics of the basic? Då skulle du varit med på 70-talet eller ännu tidigare. Ett sista tips är att söka upp bilder som togs med dessa kameror.

Det är skit bakom spakarna. D60 är ingen dålig kamera. Får du inte bra bilder med din D60 hjälper det inte att byta till något annat heller.
D60 har autofokus, men inte autofokusmotor i huset. (Det har inte Canon heller) Vill du ha autofokus, får du välja objektiv som har autofokusmotor i objektivet.

Tackar för dom hjälpbara länkarna xD

Jag menade inte att den inte har autofokus, det sitter ju såklart i objektivet. =P Menade att den inte har inbyggd autofokus i kamerahuset, och objektiv utan autofokus är ju billigare, så därför jag tyckte att det kunde vara en investering liksom.

Tackar för dom hjälpbara länkarna xD

Jag menade inte att den inte har autofokus, det sitter ju såklart i objektivet. =P Menade att den inte har inbyggd autofokus i kamerahuset, och objektiv utan autofokus är ju billigare, så därför jag tyckte att det kunde vara en investering liksom.

Men som sagt tidigare i tråden, det är precis likadant med Canon, så det är ingen idé att byta av den anledningen.

Okej, då gör jag inte det faktiskt. =P Tyckte det bara kunde vara en kul grejj att testa på ett annat märke. Men av de Canon kameror jag provat så gillar jag Nikons menyer mer.

Men, så det är onödigt att byta upp mig till tex en d80 för autofokus i kamerahuset då eller?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto