Annons

Byta ut Nikkor 18-55 emot?

Produkter
(logga in för att koppla)

MaxB

Medlem
Det känns som om det är dags att byta ut kitoptiken till min Nikon d50 nu. Har sedan tidigare ett Nikkor AF 50mm 1:1.8 samt 18-55an.

Jag är nu sugen på ett tele, ett makro och en normalzoom.

Jag vill fortfarande ha kvar möjligheten att kunna skjuta bilder i någorlunda vidvinkel (18mm). Jag har kikat lite på Nikon's nya 18-200 med vr, men den känns på tok för dyr för min budget. Nästa steg var Sigmas 18-200, men jag läste att det knappt går att skjuta bilder handhållet när man zoomat över 100mm.

Sigmas 18-125 har dock fått ganska bra kritik verkar det som, är detta något att satsa på?

Jag väljer hällre en optik med mindre brännvidsomfång som är bättre.

Ge mig tips på optik, taket är runt 4000 kr. Jag är även öppen för begagnat.

Mvh Max
 
MaxB skrev:
Det känns som om det är dags att byta ut kitoptiken till min Nikon d50 nu. Har sedan tidigare ett Nikkor AF 50mm 1:1.8 samt 18-55an.

Jag är nu sugen på ett tele, ett makro och en normalzoom.

Jag vill fortfarande ha kvar möjligheten att kunna skjuta bilder i någorlunda vidvinkel (18mm). Jag har kikat lite på Nikon's nya 18-200 med vr, men den känns på tok för dyr för min budget. Nästa steg var Sigmas 18-200, men jag läste att det knappt går att skjuta bilder handhållet när man zoomat över 100mm.

Sigmas 18-125 har dock fått ganska bra kritik verkar det som, är detta något att satsa på?

Jag väljer hällre en optik med mindre brännvidsomfång som är bättre.

Ge mig tips på optik, taket är runt 4000 kr. Jag är även öppen för begagnat.

Mvh Max

Nikon 18-70 är en mycket bra men inte så ljusstark glugg. Går garanterat att hitta begagnad till mycket bra pris.
Tamrons 17-50/2,8 har fått toppbetyg och snart kommer Tokinas 16-50/2,8

/K
 
18-70 har jag tittat på, men vill helst ha något med lite längre brännvidd. Har förstått att det blir antingen mycket dyrare eller sämre kvalité på bilderna då.

Tack för tipsen!
 
MaxB skrev:
Jag har kikat lite på Nikon's nya 18-200 med vr, men den känns på tok för dyr för min budget. Nästa steg var Sigmas 18-200, men jag läste att det knappt går att skjuta bilder handhållet när man zoomat över 100mm.

Det är sant att det är svårare att få till skarpare bilder ju längre brännvidd du använder. Men du kan kompensera för det genom att förkorta slutartiden. Ifall ljuset räcker till, förstås.
 
Förresten, varför byta ut kit-gluggen? Var i precis samma funderingar för ett tag sen men kom på att det nog skulle vara bättre att komplettera den istället (har dock inte gjort det ännu). Framför allt har jag tittat på Tamron 28-75/2,8, en ljusstark glugg som har fått många bra omdömen och går på ungefär 3500:-

På så sätt kan du behålla och ha använding för kit-gluggen samtidigt som du utökar din kameraväska med ett skarp och ljusstarkt objektiv i mellanbrännviddsområdet. (Då får ändå så lite för kit-gluggen om du skulle vilja sälja den så den är lika bra att ha kvar.)

Skulle du istället välja att köpa t.ex. sigma 17-70/2,8-4,5 blir ditt kit-objektiv totalt överflödigt (dessutom får du nog bara en 500-1000kr för det). Enligt mig är det dessutom inte i de kortare brännvidderna man behöver ljusstyrkan utan i de lite längre. Med Tamron 28-75/2,8 och kit-gluggen får du både vidvinkel OCH ljusstyrka, dock med den nackdel att du är tvungen att byta objektiv emellanåt (men det kan man väl leva med).

Väldigt synd att det inte finns ett 17-75/2,8 objektiv men det skulle väl bli alldeles för dyrt. :D

Hur som helst, lycka till med köpet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.