Nej, det var ju ett förfärligt slarvigt språkbruk av mig. Men jag drog dem alla över en kam, oavsett om de försöker sälja abonnemang eller om de på annat sätt försöker stänga in kunden.
T ex MS gjorde ju Word-versioner på ett sådant sätt att om någon hade redigerat och sparat (utan att veta om detta) så var man tvungen att uppgradera. Apple lägger ned mycket kraft på att säkerställa att kunderna håller sig till Apple.
Det finns en kameratillverkare som också gör telefoner som gjort mycket sådant.
Därav min vurm för Linux. Vore det inte för de olycksaliga printerdrivrutinerna skulle jag försöka gå all-in i Darktable direkt.
Jo, att försöka stänga i sin kunder gör i princip alla stora kommersiella företag. Är oftast bara en fråga om vilken maktposition de har på marknaden, och om de kan lyckas komma undan med det för sina kunder.
Det gäller absolut Microsoft och Apple som du påpekar, men även massa andra stora företag som Google, inklusive Android och många av deras tjänster (som sök, mm), Amazon och Facebook.
Skall du vara någorlunda konsekvent så bör du även "bojkotta" och sluta använda all de företagens tjänster (också).
Tror du även mer eller mindre kan räkna in de flesta kameratillverkar där (om inte rent utav alla).
Det finns plus och minus med allt, och även fördelar med att använda betalda supportade kommersiella produkter, eller att bygga på mer eller mindre egna lösningar, eller communityprodukter som Linux.
Det handlar vad man gillar bäst, och vad som bäst löser ens problem. Inget är rätt eller fel i sig, och bra att det finns olika alternativ och modeller (tycker jag).
Tycker dock att det är fel att i ett svepande drag hänga ut endast Apple och Microsoft, men inte lägga samma kritik emot andra företag som Google, Facebook, Samsung, Amazon, etc. som gör (eller försöker göra) precis samma sak.