Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ut copyright-symbolen

Produkter
(logga in för att koppla)

thomasmarquart

Aktiv medlem
Under varje bild visas "Copyright © <Fotograf>" och jag antar att det är för att påminna att fotografen äger alla rättigheter. Nu finns det vissa som ställer sina bilder under en Creative Commons (CC) licens och hela meningen är att folk kan enkelt använda bilderna utan att göra avtal med fotografen. Men som det är nu, så tror man automatiskt att man inte kan använda bilderna.

Jag vill inte diskutera CC här (det görs redan) men föreslå att införa ett nytt fält i bildegenskaper där man kan välja alternativer till standarden (som kan ju vara "Copyright ©"), så att denna rad byts ut mot motsvarande CC-licens.

På det viset skulle man kunna se på en gång om man får återanvända en viss bild.

Nu är jag inte alls insatt detta, men fotografen äger väl copyrighten även om han/hon lagt ut sin bild som CC?

Om du läser i den länkade diskussionen (som du ju själv har startat) så framgår det ju att du faktiskt har upphovsrätt även om du erbjuder dina bilder med en CC-licens.

Den ideella upphovsrätten går ju inte att generellt avtala bort (3 § 3 stycket URL). Jag har inte läst CC-licenserna men om de t.ex. medger att man använder verket utan att uppge upphovsmannen så vore en "CC"-markering istället för (c) en felaktig markering som kan invagga en potentiell bildanvändare i falsk säkerhet.

Precis hur den alternativa markeringen skulle se ut måste säkert diskuteras och jag gav ju inte ens ett förslag ovan. Men jag tycker att det vore väldigt bra, om man skulle kunna CC-markera sina bilder. Om det inte finns stort interesse, kan man nog klistra in en textsnutt i bildbeskrivningen istället, men att ha det i ©-raden är nog det som passar bäst.

Det är korrekt att upphovsrättslagen inte ersätts av CC - de kompletterar varandra. CC är ju en licens du ger folk, precis som en fotograf ger dagstidningen licens att använda hans bild på ett visst sätt vid beställning (men flexiblare och billigare :)

Termen och symbolen "copyright" är ju irrelevant egentligen, det är inte en svensk term eller har någon koppling till upphovsrättslagen. Den signalerar "det är min bild, jag bestämmer över den" så på den punkten har du rätt - det är inte det du vill kommunicera för dina bilder.

Så skulle man göra något skulle man per bild kunna välja "Nytjandelicens"
- ingen; kontakta fotografen (default)
- de 9 varianterna på CC (eller finns det fler?)
- <andra varianter?>

Ett sådant urval som du beskriver är nog precis det jag tänkte på.

Enligt http://creativecommons.se/licenser.html finns det bara 6 CC-varianter, men det finns också äldre varianter, t.ex. bara "share-alike" utan "attribute". Dock är inte alla kombinationer möjliga (t.ex. utesluter share-alike och no-derivatives varann).

Om det finns fler licenser utanför CC som är relevanta för bilder vet jag inte. Det finns ju massvis med "öppna" mjukvarulicenser, som funkar i princip men inte är riktigt anpasade till bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar