Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta "upp" sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

idajosefina

Medlem
Hej gott folk. Jag har precis hittat hit till denna fantastiska sida, att man inte hittat den innan får man ju skämmas lite för, men nu är jag här med en fråga!
Jag köpte min första digitala systemkamera för 3,5 år sedan ungefär. En Canon 1000D. Jag har varit mycket nöjd med denna kamera men känner nu att det är dags att byta upp sig. Jag fotograferar gärna porträtt och gärna natur, sen är ju såklart kameran med i vardagen också.

Jag har varit lite inne på att byta till en Sony, har provat en a55 som verkar väldigt trevlig, men canonmänniska som jag blivit känns det lite sådär att byta, speciellt eftersom jag har en del objektiv till min. Är det någon som har kommentar eller förslag så tar jag gärna emot :)

Hej gott folk. Jag har precis hittat hit till denna fantastiska sida, att man inte hittat den innan får man ju skämmas lite för, men nu är jag här med en fråga!
Jag köpte min första digitala systemkamera för 3,5 år sedan ungefär. En Canon 1000D. Jag har varit mycket nöjd med denna kamera men känner nu att det är dags att byta upp sig. Jag fotograferar gärna porträtt och gärna natur, sen är ju såklart kameran med i vardagen också.

Jag har varit lite inne på att byta till en Sony, har provat en a55 som verkar väldigt trevlig, men canonmänniska som jag blivit känns det lite sådär att byta, speciellt eftersom jag har en del objektiv till min. Är det någon som har kommentar eller förslag så tar jag gärna emot :)

Om du har ett gäng ok objektiv så blir det ju så klart mycket dyrare att byta. Då får du räkna vad det skulle kosta att köpa samma objektivsamling för Sony minus vad du kan få för canonobjektiven och då brukar det bli en slant...

Har du ett system redan så är det oftast vettigt att hålla sig kvar...

Vad är det du saknar?

Vad är det du saknar med ditt nuvarande kamerahus?
När du vet vilka egenskaper du vill uppgradera, är det lättare att hitta rätt modell för just dina behov:)

Vad är det du saknar med ditt nuvarande kamerahus?
När du vet vilka egenskaper du vill uppgradera, är det lättare att hitta rätt modell för just dina behov:)

Jag saknar kvalitén inser jag när jag provar andra kameror, att bildkvalitén med denna inte matchar andra kameror jag provat. Sedan känns canon 1000 som en enkel modell, och jag söker lite utmaning. Dessutom vill jag gärna kunna filma.

Gå till en fotoaffär och prova 600D / 60D se hur de känns. Annars är en begangad 550D inte alls en dålig kamera och filmar gör den också. Om du inte gör jättestora prints eller har stora krav på färgåtergivning/arbetsflöde så är det nog mest objektiven som spelar roll på kvalitén..

Gå till en fotoaffär och prova 600D / 60D se hur de känns. Annars är en begangad 550D inte alls en dålig kamera och filmar gör den också. Om du inte gör jättestora prints eller har stora krav på färgåtergivning/arbetsflöde så är det nog mest objektiven som spelar roll på kvalitén..

Jag är lite nyfiken på hur skillnaden mellan en spegelreflexkamera och en kamera utan speglar ter sig för användaren, är detta något du/ni känner till? Svårare/lättare? Om du t.ex. skulle sätta en 600D mot Sonys a55 (ungefär samma prisklass) vad skulle du säga är skillnaden?

Själv gick jag på 60D. Det var den extra ratten som avgjorde.
Jag skulle aldrig klara mig utan den extra ratten känner jag just nu. Nåja, det var kanske att ta i, men det är dubbelt så många rattar men fyra gånger enklare och snabbare. Synergieffekt när den är som bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar