Annons

Byta upp sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

smoerboena

Medlem
Hej!

Jag är något av en nybörjare på systemkameror, jag har för tillfället en canon eos 1000d med Kitobjektivet 18-55 f/3.5-3.5 IS.
Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv till löningen nu om någon vecka, det objektivet jag kollat på är Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS.

Sen nu för en stund sen fick jag bara en tanke, kanska jätte dumt att köpa ett objektiv bara, kanska växer ur kameran snabbt?
Borde man istället kanske byta upp sig till en 450D eller möjligtvis till och med 40D?
1000d har ju trots allt fått stämpeln Familje Kamera.

Tacksam för svar,

Mvh.

Som alla andra svarar, så måste du först fundera på vad du vill med din fotografering. vilken hur mycket pengar och så vidare.
Svårt att bara säga något opartiskt och vad som är bäst för dig kan ingen annan att säga, för det beror så mycket från person till person.

När den har funderat på vilken nivå du vill lägga dig, vad du vill med ditt fotande och hur mycket pengar, då återkom med frågor alternativt sök i forumet eftersom det har diskuteras förut.

/M

Tänk på att "byta upp sig" inte behöver innebära att man skaffar ett objektiv med "större brännviddsomfång". Det blir snarast allt som oftast sämre bildkvalitet genom hela omfånget.

Ditt kamerahus 1000D är jättebra på det de är bra på. Dina bilder blir inte snyggare med 450D eller 40D, men det är kanske roligare och skönare att ta dem...? Alla som äger en 40D värd 6000kr är supernöjda och tycker att det är grymt mycket kamera för pengarna.

Alla tre tar samma linser så vad du än köper till vilken av dem går linserna att återanvända.

Alla linser är skarpa, jag menar, inom en given brännvidd/prisnivå finns alltid ett tillräckligt skarpt alternativ att köpa. Det som skiljer dyrt från billigt är bättre ljusstyrka, bättre mekanisk känsla, snabbare & tystare autofokus. Baksidan är tyngre & större objektiv. Du väljer vad som är viktigast för dig. Många, mig inräknat, tycker att ljusstyrka och snabb AF är viktigt.

Skillnader 450D mot 1000D, fallande ordning enligt mig:
1) Stor skillnad i vid seriebildstagning i RAW, 3,5 mot 1,5 fps
2) Något bättre AF & sökare i 450D
3) 3" mot 2.5" LCD-skärm
4) Snyggare & skönare gummigrepp på 450D
6) 12 mot 10 mpix (=likvärdigt) med liknande hög-ISO prestanda

40D erbjuder dessutom
+ Seriebildstagning i RAW 6,4 fps och stor buffer!
+ Rejält och skön att hålla i och arbeta med, nästan pro-känsla
+ ISO 3200 (jmf. 1600) med bibehållet brus
+ Ännu bättre sökare och AF
+ 30% bättre batterikapacitet
= Samma 3" LCD som 450D
? CompactFlash minnen
- 300 gram mer att släpa på

Sen nu för en stund sen fick jag bara en tanke, kanska jätte dumt att köpa ett objektiv bara, kanska växer ur kameran snabbt?
Borde man istället kanske byta upp sig till en 450D eller möjligtvis till och med 40D?
1000d har ju trots allt fått stämpeln Familje Kamera.

Tacksam för svar,

Mvh.

Bry dig inte om "stämplarna" som journalister, testare (och även tillverkare) gillar att ge kamerorna. De använder dem bara för att göra det bekvämt, allt skall ju sållas in i olika fack nuförtiden. "Familjekamera" ger ju intrycket att det på något vis skulle vara en enkel leksak som inte ger bra bilder vilket är helt galet.

Jag tycker absolut du skall behålla det kamerahus som du har i ett par år. Lägg pengarna på objektiv, blixt, stativ och annat användbart istället. Dessa grejor har du ju sedan kvar när det är dags att byta kamerahus om ett par år och kan använda på den kamera du köper då. Jag har t ex en 400D och en 40D och det är oerhört svårt att se vilken bild som är tagen med vilken kamera. Däremot kan jag lättare se skillnad på bilder tagna med olika objektiv.

55-250 IS är ett mycket prisvärt teleobjektiv och jag gissar att du kommer tycka det är ett kul komplement till din nuvarande glugg.

Mvh
Anders

Tack så otroligt mycket för era svar, det blir till att behålla kamera huset o köpa tillbehör, har kvar kamerahuset tills jag känner mig som en mer utvecklad fotograf och verkligen är i behov av nytt kamerahus.

Mvh!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto