Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta upp mig till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag är sedan snart ett år tillbaka en ägare av Minoltas Dimage A1 och har varit hyffsat nöjd med den under tiden. Det jag varit missnöjd med är den ibland strulande autofokus, samt att skärpan inte alltid blir så bra. Dessutom är ju bruset i högre ISO-tal inget att skryta om direkt.

Nu har jag läst nästan varenda artikel om D70 och lusläst foruminläggen här för att kunna bilda mig en uppfattning om kameran som kanske kommer att bli min digitala dröm. Jag har varit ganska inställd på att byta upp mig till Canon 10D men det landar närmare 20 000 för att få den inkl. ett bra objektiv.
Om jag nu istället siktar in mig på Nikon's D70 så kan jag komma betydligt billigare undan och förhoppningsvis få lika bra bilder och professionella funktioner.

Viktigt för mig:
1. Snabb autofokus även i dåliga ljusförhållande
2. Lågt brus i högre ISO-tal (såsom med 10D)
3. LCD:n ska vara bra och högupplöst

Vad anser ni som nu köpt er D70. Någon av er som haft en Dimage A1 eller en EOS 10D innan?
Kan ni jämföra och säga om det kommer bli bättre för min del om jag byter upp mig.

Tack för alla tips!

Senast ändrad:
Lionheart skrev:
Jag är sedan snart ett år tillbaka en ägare av Minoltas Dimage A1 och har varit hyffsat nöjd med den under tiden. Det jag varit missnöjd med är den ibland strulande autofokus, samt att skärpan inte alltid blir så bra. Dessutom är ju bruset i högre ISO-tal inget att skryta om direkt.

Nu har jag läst nästan varenda artikel om D70 och lusläst foruminläggen här för att kunna bilda mig en uppfattning om kameran som kanske kommer att bli min digitala dröm. Jag har varit ganska inställd på att byta upp mig till Canon 10D men det landar närmare 20 000 för att få den inkl. ett bra objektiv.
Om jag nu istället siktar in mig på Nikon's D70 så kan jag komma betydligt billigare undan och förhoppningsvis få lika bra bilder och professionella funktioner.

Viktigt för mig:
1. Snabb autofokus även i dåliga ljusförhållande
2. Lågt brus i högre ISO-tal (såsom med 10D)
3. LCD:n ska vara bra och högupplöst

Vad anser ni som nu köpt er D70. Någon av er som haft en Dimage A1 eller en EOS 10D innan?
Kan ni jämföra och säga om det kommer bli bättre för min del om jag byter upp mig.

Tack för alla tips!

Jag har haft en Minolta Dimage 7i och bytt upp mig till Nikon D70 och skillnaden är enorm =)

Förutom att autofokusen är snabb, själva kameran är snabb så är det en underbar känsla att kunna ta bilder i högre ISO utan problem =)

Jag är mer än nöjd =)

Även jag har bytt från en dimage 7i och det är flera mils skillnad. Just snabbheten och tillförlitligheten på autofokusen är något jag gillar mycket.

Sitter i samma båt själv. Har en A1 och funderar på en D70. Jag är också intresserad av snabb AF och möjligheten att använda höga ISO-tal eftersom Jag fotograferar ganska mycket alpin skidåkning. Vilka objektiv funderar du på?

Såg ett test där dom jämförde D70 med 10 D men jag minns inte var. 10D vann med liten marginal. Tror det kan ha varit i senaste Foto eller Ljud och bild.
Slutsatsen var dock att om man hade objektiv av någondera märket skulle man fortsätta använda det.
Jag är jättenöjd med min D70. Supersnabb och användarvänlig.
Enda minus: Tendens till underexponering och att batterimätaren rasar ner för snabbt från fullt till 0.

Ola Rockberg skrev:
Sitter i samma båt själv. Har en A1 och funderar på en D70. Jag är också intresserad av snabb AF och möjligheten att använda höga ISO-tal eftersom Jag fotograferar ganska mycket alpin skidåkning. Vilka objektiv funderar du på?

Då har vi kanske ganska mycket gemensamt. Jag är väldigt intresserad av att köpa D70 i ett paket. 18-70 objektivet är väl den som känns mest aktuell.Sedan skulle jag vilja ha ett teleobjektiv också med i paketet. Vet inte riktigt vad man ska välja. Hur står sig Nikons egna objektiv jämfört med Sigma och Canon's.?

Nyfiken fråga Ola: Vad är din anledning till att du vill byta upp dig. Är det av samma anledning som jag skrivit om?

En annan sak jag tänkt på är att jag är väldigt van att komponera bilden i sökaren/LCD:n på A1;an där det är möjligt. Men med D70 så kan man väl inte göra detta om jag förstått det rätt? Den har väl inte tillräckligt med pixlar för att räcka till för detta ändamål.

Lionheart skrev:
Då har vi kanske ganska mycket gemensamt. Jag är väldigt intresserad av att köpa D70 i ett paket. 18-70 objektivet är väl den som känns mest aktuell.Sedan skulle jag vilja ha ett teleobjektiv också med i paketet. Vet inte riktigt vad man ska välja. Hur står sig Nikons egna objektiv jämfört med Sigma och Canon's.?

Nyfiken fråga Ola: Vad är din anledning till att du vill byta upp dig. Är det av samma anledning som jag skrivit om?

Verkar vara många gemensamma nämnare. Jag vill ha en kamera som går att använda i många ljusförhållanden och då måste man kunna använda höga ISO-tal utan att det blir för brusigt. Jag ser gärna att autofokus är snabb då jag ska försöka hinna med skidåkare (har dock förstått att många skidfotografer jobber med manuell fokus, men det krävs lite träning för det!). Inbillar mig att det blir bättre skärpa med D70 än med A1?! Finns möjlighet att göra större bilder med D70 för ev. utskrift. Det är några av anledningarna som gör att jag funderar på ett byte. Av praktiska skäl vill jag ha ett litet allroundobjektiv, Sigma 18-105 (tror jag det var!).

Lionheart skrev:
En annan sak jag tänkt på är att jag är väldigt van att komponera bilden i sökaren/LCD:n på A1;an där det är möjligt. Men med D70 så kan man väl inte göra detta om jag förstått det rätt? Den har väl inte tillräckligt med pixlar för att räcka till för detta ändamål.
Sensorn som sitter i digitala systemkameror kan inte användas till att kontinuerligt tanka bildinformation från, de fungerar mer som traditionell film som man belyser under tiden som slutaren är öppen. För övrigt sitter spegeln ivägen som skickar bilden via ett prisma eller ytterligare speglar till den optiska sökaren. På A1 och liknande kameror så är sökaren av EVF-typ, dvs Electronic ViewFinder och består alltså av en liten lcd-skärm som visar det som sensorn registrerar. På en DSLR ser man samma ljus som kommer in genom optiken direkt, utan inblandning av sensorn.

Okej, då vet jag det. Alltså kan jag inte använda LCD:n för att komponera mina bilder men det kanske är bra eftersom jag använt den lite väl mycket och tappat lite av min bildkänsla.

Men iallafall om jag nu väljer D70 så kommer jag förmodligen inte att bli besviken. Jag funderar på ett Nikon 18-70 (det blir väl runt 28-105).
och sedan ett zoom-objektiv kanske.
Kommer det att prissänkas lika mycket på D70 som det gjorde med A1:an. Jag köpte A1:an för 11500 i september -03 och nu kostar den knappt 6500.

Lionheart skrev:

Kommer det att prissänkas lika mycket på D70 som det gjorde med A1:an. Jag köpte A1:an för 11500 i september -03 och nu kostar den knappt 6500.

Knappast! När du köpte A1 var den (tyvärr) högt överprissatt, vilket blivit justerat nu när de nya billigare digitalsystemarna finns ute.
Efterfrågan på D70 är så stor att någon prisjustering inte lär ske innom i vart fall de närmaste månaderna. Kanske om nått halvår.
Många trodde att Canon skulle sänka priset på 300D när D70 kom, men eftersom efterfrågan även på 300D fortfarande är mycket hög så finns det ju ingen anledning. Jag tror att nästa stora prissänking på digitala systemare kommer med någon ny bas-modell.

Oavsett vilket så gäller dock fortfarande principen om att en investering i digitalkamera idag inte är någon ekonomisk höjdare, oavsett vilken kamera du köper.

//

Då är den eviga frågan kvar om man ska rota djupt i plånboken för att få tag i en Canon 10D eller om man vågar sig på D70?
Men det tar vi nog inte i denna tråden =)

Jag har en A1 somjag använt flitigt och jag är mycket nöjd med den i allmänhet. Bildstabiliseringen är utmärkt men det som förstör för mig är bruset. En 30s exponering på ISO 800 blir helt oanvändbar medans en 150s eponering på ISO 1600 på min nya D70 fortfarande är helt ok, lite bildbehandling sen går den att använda.

Jag saknar dock bildstabiliseringen från A1:an men D70 har helt andra möjligheter än A1. Den optiska säkaren är mycket bättre än A1:ans pixliga EVF/LCD. De båda kamerorna har helt olika möjligheter men om man funderar på att skaffa DSLR så är D70 ett bra val om man inte har väldigt gott om pengar.

Jag är studerande (i alla fall tre dagar till) och jag har för tillfället kameror för närmare 25000kr och det känns i plånboken. Vore br och bli av med A1:an så jag kan skaffa bättre optik till D70:n i stället.

Lionheart skrev:
...
Jag funderar på ett Nikon 18-70 (det blir väl runt 28-105).
och sedan ett zoom-objektiv kanske.

18-70-optiken är ett zoom-objektiv. Det är per definition all optik med variabel brännvidd. Däremot kanske du vill ha något med längre brännvidd, dvs ett teleobjektiv. Nåja, nog om detta.

Priserna på D70 lär ligga kvar ett tag. Ny kamera på marknaden och en efterfrågan som i dagsläget iaf vida överstiger tillgången, dessa faktorer gör att man idag utan problem säljer till sitt ordinarie pris.
Tror inte heller att Nikon sänker priset på D70 så värst drastiskt då deras Coolpix 8700 ligger snäppet under i pris. Då skulle de vara tvingade att prissänka den också om de vill få den modellen såld (även om jag inte tror att det är någon storsäljare i dagsläget ändå).

Lionheart skrev:
Då är den eviga frågan kvar om man ska rota djupt i plånboken för att få tag i en Canon 10D eller om man vågar sig på D70?
Men det tar vi nog inte i denna tråden =)

Jag valde att rota lite djupare :)

Hade en Dimage 7Hi tidigare och bytte till 10D + ett par gluggar (kolla min kameraväska) vilket gick lös på ca 17900 då jag beställde från ac-foto i tyskland för några veckor sedan. Paketet blev dyrare men jag tog med i beräkningarna att Nikonprylar är avsevärt dyrare än Canons dito vilket kommer löna sig i längden. Avgörande var att Canon levererar mindre brus i sina bilder än Nikons DSLR:er.

Kan bara stämma in i tidigare inlägg om att skillnaden är enorm jämfört med de mer avancerade kompakterna.
Vad du än väljer kommer du inte bli besviken!

/Johan

Okej, tack för hjälpen.
Men hur är det egentligen med bruset? Det kan ju knappast vara speciellt mycket brus i ISO200/400 på Nikons D70 heller.
Och vad är anledningen till att man inte har ISO100 eller lägre på D70?

Lionheart skrev:
Okej, tack för hjälpen.
Men hur är det egentligen med bruset? Det kan ju knappast vara speciellt mycket brus i ISO200/400 på Nikons D70 heller.
Och vad är anledningen till att man inte har ISO100 eller lägre på D70?

Jag tycker att bruset i D70 är kraftigt överdrivet av en den canonister.
Kika på denna bilden som jag tog härmodagen med ISO 1000 Klicka

Jag har svårt att se brusproblemet.

Sedan är det, vilket konstaterats i tester, så att Canon och Nikon har olika typer av brus. Medan Nikon har ett monokomt brus så har Canon ett brus med färgblaffor. Generellt så är det brus som Canon kamerorna genererar lättare att se med blotta ögat, samtidigt som det är svårare att ta bort med tex neat image. För Nikon kamerorna gäller dom omvända, alltså mindre synligt brus som lättare kan tas bort.

Med detta vill jag inte påstå att Nikon skulle vara mindre brusig än Canon, speciallt då Canons iso 100 läga verkar vara väldigt brusfritt, men jag vill istället betona att det brus som finns i Nikonkamerorna inte är så allvarligt att det påverkar bildkvaliteten negativt.

Exakt varför Nikon inte har ISO 100 har jag inte förstått, men vad jag hört så beror det på att Nikons sensor är speciellt anpassad till ISO 200, att det så att säga är sensorns standardkänslighet. Att sänka känsligheten skulle inte ge mindre brus.

Vilken kamera är bäst? Tja, båda är mycket bra, jag kan inte tänka mig att du blir missnöjd med någon av dem. Jag valde D70, och jag är mycket nöjd

//

Philip, det fotot du visade där är ju enormt vackert. Och att den är tagen med ISO1000 är helt otroligt. Är den behandlad med NI?

Jag tänkte köpa kameran med 18-70 och det borde fungera bra som allroundobjektiv eftersom det är 28-105 i 35mm format. Är 12500 ett bra pris för detta paket? Och tycker ni att jag ska komplettera med ett 70-300 objektiv?

Och sedan en fråga som jag ställde innan: Hur står sig Nikons objektiv i jämförelse med Canon, Sigma och Tamron (lågbudget vad jag förstått)

Lionheart skrev:
Philip, det fotot du visade där är ju enormt vackert. Och att den är tagen med ISO1000 är helt otroligt. Är den behandlad med NI?

Jag tänkte köpa kameran med 18-70 och det borde fungera bra som allroundobjektiv eftersom det är 28-105 i 35mm format. Är 12500 ett bra pris för detta paket? Och tycker ni att jag ska komplettera med ett 70-300 objektiv?

Och sedan en fråga som jag ställde innan: Hur står sig Nikons objektiv i jämförelse med Canon, Sigma och Tamron (lågbudget vad jag förstått)

Självklart är bilden obehandlad! Men bilden som sådan är relativt "förlåtande" för brus. På andra bilder jag tog på samma iso mot samma blomma vart det lite mer synligt brus. Men kontentan är att brusproblemet inte skall överdrivas. Tvekar inte på att du kan få lika bra resultat med t.ex 10D

12500 var vad jag betalade och det får nog ses som ett bra svenskt pris. Kitlinsen är klart mycketprisvärd, absolut det bästa valet jämför med tex experts sigmapaktet.

Vad gäller tele så är Nikons 70-300 kännt för att vara helt OK, men inte mer. Många menar att sigmas motsvarighet är bättre, den har dessutom macrofunktion. Annars kan man göra som jag och spara pengarna till pangobjektivet nikkor 80-200 2,8...

//

Då kommer jag nog att slå till på D70-kitet med 18-70. Är den tillräckligt bra för inomhus-fotografering eller ska jag köpa ett annat objektiv för inomhusfotografering. Jag vet att om jag köper Sigmas 70-300 så är det inte tillräckligt ljusstarkt för att användas inomhus, eller har jag fel?

Man kanske skulle satsat på ett objektiv med fast brännvidd tex 50mm för inomhusfotografering. Jag kommer att ta mycket landskap, macro osv men jag kommer att plåta väldigt mycket inomhus på min lilla spralliga son, på födelsedagskalas, tillställningar och i badkaret =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar