ANNONS
Annons

Byta upp mej från en Nikon d40, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

livsglitter

Medlem
Halloj!

Det är så att jag skulle vilja byta upp mej och komma vidare i mitt fotograferande, har andvänt mej utav en Nikon d40 sedan ja 2 år tillbaka.

Jag har läst och läst nu i flera veckor om olika kameror och objektiv, mina funderingar går åt en Canon d550, har vart och känt på den och jag tycker den passar bra i mina händer. Dock har jag även funderat på en 7d, men vad tycker ni? Hur stora är skillnaden egentligen? Jag är inte ibehov av någon super snabb kamera.

Hur tror ni att steget från en Nd40 till en C550d skulle bli? Stor skillnad?

Jag ska mesta dels fotografera inredning, bakverk och även en del porträtt/barn mm.
Hur långt kan man gå med en canon 550d? Jag man som frilandsande fotograf andvända sej utav en sådan eller måste man ha mer avancerade kameror som en 5dmark11?

Eller kanske det funkar med en 550d med riktigt bra objektiv till?

Ja som sagt ni ser ju, många frågor och funderingar. Alla tips och råd och förklaringar tas vänligen emot.

Hej,
Är inte så haj på Canon eftersom jag är Nikonägare. Jag har D90 och D7000. Med tanke på prissättningen idag så får du väldigt mycket kamera med en D90. Skulle nog kännas som ett riktigt lyft från D40. Har du råd så är det klart att D7000 lyfter ännu mer :). När det gäller Canon så kommer du helt säkert att få många goda råd i tråden av kunniga Canonägare :)

Lycka till!
//Per

550D är en mycket bra och prisvärd kamera, ett jättesteg upp från Nikon D40. Med bra objektiv räcker bildkvaliten mycket långt. Vill du stanna kvar med Nikon bör du titta på en D7000 som storleksmässigt ligger mellan 550D och 7D.

VIll du ha flip/flop LCD, vilket inte jag vill ha i alla fall, kan du även titta på 600D, 60D eller D5100.

Gamla D90 är förvisso en bra kamera, men den börjar känns rätt daterad. Bara 12MP, bara 1/4000s, bara ISO 200 neråt, halvdålig AF etc., jag tycker det är värt pengarna att satsa på en D7000 istället.

Gamla D90 är förvisso en bra kamera, men den börjar känns rätt daterad. Bara 12MP, bara 1/4000s, bara ISO 200 neråt, halvdålig AF etc., jag tycker det är värt pengarna att satsa på en D7000 istället.
För den som funderar på en D90 är nog inte D7000 det närmaste alternativet, eftersom den senare kostar nästan dubbelt så mycket. D90 är billigare än både Nikon D5100 och Canon 600D och på många sätt en bättre kamera, vilket imho gör den extremt prisvärd.

Det är så att jag skulle vilja byta upp mej och komma vidare i mitt fotograferande, har andvänt mej utav en Nikon d40 sedan ja 2 år tillbaka.

[...]

Jag är inte ibehov av någon super snabb kamera.

[...]

Jag ska mesta dels fotografera inredning, bakverk och även en del porträtt/barn mm.

För att du ska komma rätt, måste du analysera vilka behov du har, som din D40 inte uppfyller.

Självklart är en ny kamera roligare, det är de alltid, men då är det bra om man har modet att säga det till sig själv också.

Har du funderat kring att köpa fler objektiv i stället för ett nytt kamerahus? Eller ett bra stativ, om du inte redan har det? Eller studiobelysning?

Per.

För den som funderar på en D90 är nog inte D7000 det närmaste alternativet, eftersom den senare kostar nästan dubbelt så mycket. D90 är billigare än både Nikon D5100 och Canon 600D och på många sätt en bättre kamera, vilket imho gör den extremt prisvärd.

Jag tycker inte att D90 spöar 550D på så många punkter faktiskt, de lirar ungefär i samma liga.

Jag köpte min D90 beg för 3K för drygt ett år sedan, vilket var ett bra pris då. Sålde för 4K och köpte en ny D7000 för 7500kr, definitivt värt uppgraderingen. D7000 är en rejält förbättrad kamera. En ny D90 för dagspris 5190kr känns lite mycket tycker jag nog, men hittar man en fin D90 beg under 3K är det mycket kamera för pengarna.

imho

D90:an är en rejäl uppdatering jämfört med D40:an. Tycker även att D90 är mer intressant som kamera än D5100, trots att denna har lite sämre iso egenskap och lite färre pixlar. Ergonomin är bättre hos D90 vilket är mycket är en fördel för att kunna ta bilder utan större krångel.

D90 har mycket bättre sökare, mycket bättre möjligheter att snabbt göra inställningar. För den som ska ha kameran till att fotografera med är det avgörande skillnader.

Jag hanterar båda lika snabbt, t.o.m. snabbare med 550D om man skall vara ärlig. Men för andra kan det vara tvärt om. Visst är sökaren aningen bättre men ingen revolution. I övrigt turas de om att trumfa varandra där de inte är likvärdiga.

D90 vs. 550D:
Sökaren: prisma vs. spegel, 96% vs. 95%, 0.94x vs. 0.87x.
AF-prestanda är likvärdig, 11 vs. 9 sensorer båda med en X.
12-bit vs. 14-bit RAW
12MP vs. 18MP
1/4000s på båda
X-sync 1/200s på båda.
ISO 200-3200 vs. ISO 100-6400
11st RAW @ 4,5fps vs. 6st RAW @ 3,4fps
Ful-HD 720p24 MotionJPG vs. Full-HD 1080p30 H.264
850 vs. 440 bilder på en batteriladdning.

imho

Jag vet inte om jag vill hålla med att D90 har dålig autofokus...
Det enda som jag ser att D90 är "gammal" med som faktiskt gör en markant skillnad när man jämför med nya kameror är iso. Vilket var jättebra när jag skaffade kameran, och jag tycker fortfarande att den är jättebra.

Tycker man ser större skillnad i autofokus mellan objektiv och objektiv. . .

Jag hanterar båda lika snabbt, t.o.m. snabbare med 550D om man skall vara ärlig. Men för andra kan det vara tvärt om. Visst är sökaren aningen bättre men ingen revolution. I övrigt turas de om att trumfa varandra där de inte är likvärdiga.

D90 vs. 550D:
Sökaren: prisma vs. spegel, 96% vs. 95%, 0.94x vs. 0.87x.
AF-prestanda är likvärdig, 11 vs. 9 sensorer båda med en X.
12-bit vs. 14-bit RAW
12MP vs. 18MP
1/4000s på båda
X-sync 1/200s på båda.
ISO 200-3200 vs. ISO 100-6400
11st RAW @ 4,5fps vs. 6st RAW @ 3,4fps
Ful-HD 720p24 MotionJPG vs. Full-HD 1080p30 H.264
850 vs. 440 bilder på en batteriladdning.

imho

Jag kommer nog inte köpa en Nikon som det känns nu, jag vill nog gå över till Canon. Men den stora frågan jag ställer mej just nu är om jag ska välja en 550d eller 7d. Men jag kanske skulle ha frågat det inne på canon forumet?

Objektiv jag funderar på till Canon är 50mm 1,4 och ev ett L objektiv. Inte säker än på det sistnämda men det första ska jag ialf införskaffa.

Tack för alla svar, det är riktigt intressant att få läsa.

Tycker du borde överväga 60D också. Uppfyller dina behov minst lika bra som 7D tror jag, och är i en annan klass än 550D.

Jag kommer nog inte köpa en Nikon som det känns nu, jag vill nog gå över till Canon. Men den stora frågan jag ställer mej just nu är om jag ska välja en 550d eller 7d. Men jag kanske skulle ha frågat det inne på canon forumet?

Jag har haft sju olika EOS-hus, 400, 450, 450, 500, 30, 40 och 7D. Men inte just 550D.

7D är på alla sätt en vassare kamera än 550D, framför allt är den snabbare på allt. Men om dina motiv är inredning, bakverk och även en del porträtt/barn har jag svårt att se varför inte 550D skulle funka. Om du istället var ute efter snabba bildserier i RAW-format på rörliga motiv som ishockey, flygande fåglar etc. hade 7D varit det självklara valet. Och 60D ligger mitt emellan.

Lilla 550D balanserar bra med lilla 50/1.4 och andra fasta objektiv upp till 100mm. Även sökaren och AF funkar bra om du har fina ljusstarka objektiv monterade. Ett 70-200/2.8 eller 400mm tele däremot kräver ett större hus som 7D för att inte ge kramp i handen och tippa över.

Att 7D "bara" kostar 9999kr gör den inte mindre intressant http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=133814B025.

Senast ändrad:
Canikon

Du har aldrig funderat på en Pentax K-5?

Om du nu ändå ska byta system kan du ju byta till något att växa rejält i

Jag tror inte att frågeställaren är betjänt av inlägg med märkesreligiösa undertoner.
Det är inget fel på Pentax K-5, men att den på något sätt skulle vara bättre än D7000 eller 7D på ett avgörande sätt är helt enkelt inte förankrat i verkligheten.

Man kan även tittat på Sonys kameror om man vill ha något annat än något från de två stora. Uppenbarligen har dock trådstartaren fått för sig att det är Canon som gäller. Systemet är stort så det finns ingen anledning att påstå att man inte skulle kunna växa rejält i det.

Då är det rätt att välja en av de minsta tillverkarna på marknaden? System att växa i har väl Canon&Nikon om någon har det.
Sedan kan man ju välja Pentax av andra skäl men att göra det pga systemets storlek så är väl inte beslutet förankrat i verkligheten :)

Men snälla nån... Jag har aldrig sagt att vare sig Canon eller Nikon inte går att växa i?

Däremot är det ju så att om man inte har råd att alltid köpa det dyraste från CaNikon så är en kamera med inbyggd antiparkinson en bra medelväg - eftersom alla objektiv per automatik får bildstabilisering. Att K-5 sedan dessutom är vädertätad gör ju inte saken sämre.

Ja, jag vet att det finns rätt billiga stabiliserade objektiv till både canon och nikon - men då pratar vi inte f2,8 och hög bildkvalitet...

Trådskaparen får förstås köpa vad hon vill - men eftersom hon inte riktigt verkade veta vad hon ville ha är det väl aldrig fel att ge konkreta tips om bra produkter och nya infallsvinklar?

Hehe...låter som om det vore enklare för livsglitter att gå till MediaMarkt eller nåt och få goda råd. Klart som fasen att det inte spelar någon roll vad som står på kameran. Alla dom stora har ju så det räcker och blir över...

Och om nu Canon hägrar så skulle det vara intressant att följa debatten eftersom jag inte vet så mycket om finesserna på deras kameror. För mig är inte Nikon heligt...lika lite som Volvo (kör fn Peugot..fy fasen) eller Aftonbladet ( köper inga kvällsstidningar alls).

Kom igen nu med sakliga argument och skippa märkestjafset!

//Per

Om man inte fotar sport är väl 7D ganska "onödigt" egentligen. 60D är en nyare modell, med bättre bild, fler funktioner och bättre video. MEN den är inte lika mekaniskt stabil, och AF är inte lika avancerad... 60D har däremot enligt rapporter betydligt färre garantiereparationer vad det gäller AF - så det måste ju inte vara en nackdel med mindre avancerad AF.

550D och 600D köper man för att man inte känner att man har behov av "finesser", vill ha en lite mindre kamerakropp, men ändå inte vill offra så mycket statisk bildkvalitet. De räcker jättebra till det allra mesta.

Snöa inte in för mycket på själva kameran innan du bestämt dig för vad du är för slags fotograf. Det gör mycket större skillnad för slutresultatet att du har rätt objektiv för dina behov än om du köper en 550D, 600D eller en 60D.

Titta på begagnat här på fotosidan också, om pengarna kniper. Det är meningslöst att köpa en dyr kamera om att man inte har pengar till objektiv sen.

Själv har jag en äldre 400D och så en 7D. 550D har jag köpt en varsin till mina båda döttrar. Det blir lika bra bilder med en 550D som med 7D, det som skiljer är hantering, vädertätnig, snabbhet och AF, alltså egenskaper man främst har nytta av vid fotografering av sport. 600D är ett alternativ, det skiljer inte mycket mot 550D, det är den vikbara skärmen och möjlighet till trådlös blixtstyrning av en extra blixt, övrigt är nog försumbart. Det finns väl ingen anledning direkt att avstå paketzoomen 18-55/3,5-5,6 IS, billig lätt och fungerar bra, den har också bildstabilisering, det har också de dyrare alternativen: EF-S 17-85/4-5,6 IS* och den nyare varianten 15-85/3,5-5,6 IS. Så finns också den ljusstarkare, större, dyrare och tyngre EF-S 17-55/2,8 IS*. Mera vidvinkel: EF-S 10-22/3,5-4,5* (ingen IS) själv har jag de *märkta och några ytterligare, döttrarna har EF-S 18-55/3,5-5,6 IS. Detta bara exempel från mina erfarenheter, det finns mycket annat att välja på i olika prisklasser. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar