Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta system pga objektivbrist?

Produkter
(logga in för att koppla)
Till Fredrik:

Appropå att du uppger att dina inlägga är till för att provocera. Utdrag ur fotosdians forumregler (vett och etikett skulle man också kunna kalla det)

"Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans. "

Allemyr skrev:

Dock är ju Canon objektiven dyrare men känns på ngtvis som dom är ngt mer högpresterande, tänker främst på 17-55 IS.

Vissa är men långt ifrån alla, just 17-55 är ruskigt bra. Jag brukar trösta mig med att 16mm på Pentax iaf motsvarar 24mm ff och 17 på Canon "bara" 28mm. Canonoptiken är väl heller inte tätad med det är ju 40D knappt heller så det kanske inta har så stor betydelse.

Pentax 43 ltd är fö den optik som fått bäst upplösning av allt som mätts på photozone, tom bättre än carl zeiss.

Senast ändrad:
Nu ska vi se här, har faktiskt varit lite dålig på att kolla igenom den här tråden som jag startade :-(

Men nu så kan jag väl följa upp hur det går för mig med mina egna funderingar...

Jag är nästan helt säker på att jag ska behålla min Pentax ett tag och istället lägga dessa pengar på batterigrepp, nåt/nåra objektiv och vänta in Sigma/Tamron på deras 70-200'or och eventuellt sikta på en K20D eller K30D (?) i framtiden.

Det som känns som den stora fördelen med Pentax mot Nikon för mig som amatör är ju att jag får en bildstabiliserad "pirat"-70-200/2.8 för en bråkdel av vd en bildstabiliserad Nikon-70-200/2.8 kostar, okej, de kanske inte är jämförbara så men ändå.

Ska dock avvakta nästa nummer av Foto och deras K20D-test!

Tack hur som helst för ert engagemang!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar