Zewrak
Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Jag tror att anledningen helt enkelt är att många glömmer bort (eller inte inser) fördelarna med att ha stabiliseringen i objektivet. Fördelarna med att ha stabilisering i huset är lätta att förstå -- det blir ju billigare. Fördelarna med stabilisering i objektiven förstår man kanske inte riktigt förrän man faktiskt använt ett sådant system.
Tycker oftast det brukar vara så att man försöker föringa fördelarna med att ha det i huset. Speciellt för de med lite mindre budget.
Hursomhelst, jag har testat både och. Jag ser fördelarna med båda systemen. MEN jag personligen ser det som en finurlig liten finess att kunna se det i huset. Jag ser däremot att ha det på alla objektiv som en enorm fördel.
Personligen så tycker jag att när jag tittar i sökaren och fokuserar på något jag vill ta en bild på, försöker jag hålla så still som jag bara kan, precis som om jag inte hade haft stabilisering alls. Och bilden blir bra, det är huvudsaken. Visst är det sött om det ser helt stilla ut i sökaren också, men det är av mindre vikt än hur bilden i sig ser ut. Det är ju inte ofta en färdig bild ser ut som det gör i sökaren i alla fall.
Understryker att jag skrivit "personligen" .