Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta system pga ett objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Otroligt nöjd med min 400 5.6 L, knivskarp, supersnabb af och aldrig saknat IS. Har aldrig under 1/1000, men jag fotar oxå oftast bif och på dagen. Rekommenderas skarpt! Har du råd komplettera med 7D.

Knivskarp ? Dina fågelbilder skulle inte jag kalla knivskarpa.
Mvh/Gunte..

Mvh/Gunte..

Dom är i vart fall på min skärm minst lika skarpa som dina, men till skilnad från de flesta av dina är de korrekt exponerade och med rätt färgbalans. Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus!
JB

Dom är i vart fall på min skärm minst lika skarpa som dina, men till skilnad från de flesta av dina är de korrekt exponerade och med rätt färgbalans. Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus!
JB

Jaha..är det du som är GUD FADER som bestämmer vad som är rätt exponerat o.s.v...

Synnerligen intressant..

Gunte,nu har du allt allt en av dina sämre dagar för du har fullständigt spårat ur men vi förlåter dig gärna !

Illa

Gunte,nu har du allt allt en av dina sämre dagar för du har fullständigt spårat ur men vi förlåter dig gärna !

Oavsett vad eller vem så tycker jag många gånger att diskussioner på denna sida spårar ut med nån bättre vetande som till slut inte kan bete sig. Kan vi inte istället utbyta erfarenheter på ett bra sätt och ge kritik när det önskas?

Många här är så otroligt kunniga när det gäller allt från foto till prylarna som "behövs".

Nu är detta inte direkt kritik till någon här. Men jag tycker det är så tråkigt när man har fått mail angående att det kommit svar på en tråd man deltar i och nyfiket vill gå in på FS för att se om man har fått svar. Man hoppas på ett konkret svar eller att något vettigt tips kommit och så ser man bara onödigt snack som sedan länge har frångått ämnet som den stackars trådskaparen startat. En sak är väl att frångå ämnet då man lätt som intresserad spånar vidare i ämnen men många diskussioner här är inte alls vettiga till slut.

Nu har ju även jag frångått ämnet men kunde inte vara tyst längre.

Ja, förstår inte själv hur kameror kan framkalla så mycket spott och ilska ! Har det alltid varit så ? Är ju själv relativt "ny" inom hobbyn.Man ser inte sådant här bespottande inom andra hobbyforum ! Ska väl erkänna att jag själv inte alltid håller med andra, men steget till att hoppa på folk och klandra deras val,deras bilder ja där går gränsen.Vilket objektiv är skarpast ? Vilket hus är bäst ? Ja det är den eviga frågan.Inom alla hobbies fiske,modellbygge eller som i detta fall foto finns alltid folk som köper på sig det dyraste de har råd med för att sedan kunna sitta och skryta vilka bra och dyra grejer de har utan för att den skull vara bäst.Kommer ihåg förr då man fiskade mycket,då kom det alltid någon med dyraste ABU-rullen i vattentät vildmarksdräkt med massa påsydda märke och en hatt full med flugor,och det roligste var att det var oftast dessa som mot slutet stog utan fisk ! Många blir nog säkert också besvikna när man lägger ut 10.000kr eller mer på ett nytt objektiv när det sedan visar att ett annat objektiv för halva priset kan prestera lika bra.

Har själv som sagt en D90 och nyttjar inte den fullt ut ! Kommer en D7000 ,D300 eller något annat märke ge mig mer ? Nej det kommer det inte att göra ,men det "glänser" ju bra i andras ögon !

Mvh/Gunte..

Jag har heller aldrig påstått att mina bilder är knivskarpa eller använt dem som referens.

Det var du som letade upp mina uppladdade bilder som jag aldrig hänvisat till. Tycker du dom är värdelösa har du full rätt att tycka så.

Men objektivet är superskarpt och nätet kryllar av fotografer som tagit fantastiska foton med det, och jag rekommenderar det starkt. Trådstartaren bad om tips, jag gav tips. Du kan t ex titta på Omars bilder om mina bilder är för suddiga/tekniskt bristfälliga för din smak. Jag är otroligt nöjd med det och därför kommer jag även i fortsättningen rekommendera det för fågelfotografer.

Ja, förstår inte själv hur kameror kan framkalla så mycket spott och ilska ! Har det alltid varit så ? Är ju själv relativt "ny" inom hobbyn.Man ser inte sådant här bespottande inom andra hobbyforum ! Ska väl erkänna att jag själv inte alltid håller med andra, men steget till att hoppa på folk och klandra deras val,deras bilder ja där går gränsen.Vilket objektiv är skarpast ? Vilket hus är bäst ? Ja det är den eviga frågan.Inom alla hobbies fiske,modellbygge eller som i detta fall foto finns alltid folk som köper på sig det dyraste de har råd med för att sedan kunna sitta och skryta vilka bra och dyra grejer de har utan för att den skull vara bäst.Kommer ihåg förr då man fiskade mycket,då kom det alltid någon med dyraste ABU-rullen i vattentät vildmarksdräkt med massa påsydda märke och en hatt full med flugor,och det roligste var att det var oftast dessa som mot slutet stog utan fisk ! Många blir nog säkert också besvikna när man lägger ut 10.000kr eller mer på ett nytt objektiv när det sedan visar att ett annat objektiv för halva priset kan prestera lika bra.

Har själv som sagt en D90 och nyttjar inte den fullt ut ! Kommer en D7000 ,D300 eller något annat märke ge mig mer ? Nej det kommer det inte att göra ,men det "glänser" ju bra i andras ögon !

Det här med att få ett rättvist svar på fotoutrustning tror jag inte är så lätt då det finns så mycket att välja på och den man gärna vill att den utrustnig som man själv har skall vara bra (bäst).

Det kommer ju ut nya modeller nästan innan man har lärt sig det man har,och allt skall vara bätttre.

Nu är det inte så utan det duger oftast med det man har eller det man tänker utöka sin lina med.

Fotosidan bidrar med detta med ständing jakt på nya bättre produkter ch nya omdömen.

Att för nya fotografer börja med en begagnad eller inte så dyr utrustning måste vara det bästa sättet att komma fram till vad man vill ha och behöver i framtiden.

Det kommer säkert att spåra ut ibland mellan olika aktörer på Fotosidan men det blir väl så med många viljor.

Inget som är försvarbart men högst mänskligt.

Men denna tråden var ju inte så OT. Det enda som hände var att han ifrågasatte objektivrekommendationen eftersom mina bilder är så usla, ganska on-topic faktiskt.

Däremot finns andra trådar som funkar bra för det ni diskuterar, t ex Canons spegellösa kamera, A77 etc.

Jag tycker att en del av Kristoffers fågelbilder är mycket fina.

När det gäller ljusstyrka och stabilisering så värdesätter jag det mycket eftersom vi bor i ett land som ofta har brist på ljus. Eller så är det just i gryning, skymning eller oväder som fågel och naturfotografer trivs bäst.

En fördel med ett riktigt skarpt objektiv är att man kan beskära och delförstora bilden ordentligt men ändå få bra resultat. Det är ofta svårt att komma riktigt nära djur och fåglar. Då är varenda skarp pixel guld värd.

MVH J O

Jag tycker att en del av Kristoffers fågelbilder är mycket fina.

När det gäller ljusstyrka och stabilisering så värdesätter jag det mycket eftersom vi bor i ett land som ofta har brist på ljus. Eller så är det just i gryning, skymning eller oväder som fågel och naturfotografer trivs bäst.

En fördel med ett riktigt skarpt objektiv är att man kan beskära och delförstora bilden ordentligt men ändå få bra resultat. Det är ofta svårt att komma riktigt nära djur och fåglar. Då är varenda skarp pixel guld värd.

MVH J O

Tack JO, kul att någon gillar ens foton här på FS. Utländska forum har en något trevligare ton än FS, här gäller det ta på sig rustningen. Ska man uttala sig om ett objektiv här gäller det att tåla att bli granskad utförligt. Lite kul att den som ger mig så skarp kritik själv tar så rent tekniskt dåliga foton, ibland saknas självdistansen. ;) ja ett skarpt objektiv medger hård beskärning, alla mina bilder är hårt skurna. Man är sällan nära nog. Hade man inte behövt skära alls hade resultatet blivit fint.

Tack JO, kul att någon gillar ens foton här på FS. Utländska forum har en något trevligare ton än FS, här gäller det ta på sig rustningen. Ska man uttala sig om ett objektiv här gäller det att tåla att bli granskad utförligt. Lite kul att den som ger mig så skarp kritik själv tar så rent tekniskt dåliga foton, ibland saknas självdistansen. ;) ja ett skarpt objektiv medger hård beskärning, alla mina bilder är hårt skurna. Man är sällan nära nog. Hade man inte behövt skära alls hade resultatet blivit fint.

Håller med ! Fotade en kungsörn här i skåne igår och fick också beskära med skärpeförlust som följd ! Men va fan då ! Skiter väl i om nån klagar på skärpan sedan ! Nu var jag rätt nära med 300mm,men större kan det alltid bli ! Men skärpan på orginalen var perfekta !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar