Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta slutare på kameran - Ett faktum efter en lång tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Hur är det egentligen, kommer slutaren verkligen bli slut efter en lång tids användning?

Jag träffade en fotograf från en tidning idag (som varit min lärare på högstadiet) idag och vi började prata lite om kameror och allmänt så där ni vet. Han hade en 10D och haft den i 2 år sa han. Har aldrig bytt slutaren sa han till mig, det enda han gjort är en reparation som kostade 1000kr då han stötte kameran i backen då han halkat en gång.

Som en liten parantes kan jag berätta att jag har haft min 20D ca en månad och har gjort 1127 exponeringar.

10D:s slutare ska hålla för (minst) 50 000 exponeringar, medans 20D:s slutare ska hålla för (minst) 100 000 exponeringar.

Tiden har nog inget med saken att göra, utan endast antalet exponeringar.

sagan skrev:
10D:s slutare ska hålla för (minst) 50 000 exponeringar, medans 20D:s slutare ska hålla för (minst) 100 000 exponeringar.

Aha, ja det är ju en hel del faktiskt.

Tiden har nog inget med saken att göra

Menar inte på så, bara att om man försöker tänka logiskt: Fotograf på en tidning -> använder 10D sedan 2 år tillbaka = massor av bilder tagna troligtvis.

Foto-Rickard skrev:
Hur är det egentligen, kommer slutaren verkligen bli slut efter en lång tids användning?

Jag träffade en fotograf från en tidning idag (som varit min lärare på högstadiet) idag och vi började prata lite om kameror och allmänt så där ni vet. Han hade en 10D och haft den i 2 år sa han. Har aldrig bytt slutaren sa han till mig, det enda han gjort är en reparation som kostade 1000kr då han stötte kameran i backen då han halkat en gång.

Som en liten parantes kan jag berätta att jag har haft min 20D ca en månad och har gjort 1127 exponeringar.

Du kommer du säkert fortsätta i åtminstone den takten. Mitt rekord är 1000 bilder på en dag men det var produktforografering och bracketing påslaget.

Säg att du tar 1000-2000 per månad. Det blir 50-100 månader dvs 4-8 år. Du kommer garanterat inte vilja köra din gamla 20D om fem år.

Re: Re: Byta slutare på kameran - Ett faktum efter en lång tid?

iSolen.se skrev:

Säg att du tar 1000-2000 per månad. Det blir 50-100 månader dvs 4-8 år. Du kommer garanterat inte vilja köra din gamla 20D om fem år.

Jao, hehe, jag gjorde en samma uträkning och kom fram till att JAG kommmer lugnt klara mig ;)

Under gynnsamma förhållanden håller en slutare otroligt länge. Det finns t ex ett test där en Nikon F5 gått över 5 miljoner exponeringar. Canons siffror är ett minimum som alla kameror ska klara.

Det tycks som åtminstone Canon uppmärksammat att digitalfotografer tar fler exponeringar än med film och därför förbättras slutarnas hållbarhet kontinuerligt. De har väl sett snacken på forumen om inte annat....

Det finns iofs en variation kring hållbarhet, jag fick byta slutaren på min 10D efter ca 20 000 exponeringar. Men eftersom Canon tog det på garantin var det väl OK. Dock lite otäckt lite, om det händer såpass tidigt kan man lätt hamna i att slutaren pajar någon gång den absolut inte får gå sönder. Men, som Magnus skriver, nyare modeller verkar ju vara något mer hållbara.

50 000 exponeringar är ca 1500 filmer. Har en Contax RTS från mitten av 1970-talet som jag säkert tagit minst 1500 filmer med. Har inte ens behövt serva slutaren ännu.

hur får man reda på hur många exponeringar slutaren håller för en viss kamera? jag har en minolta a1...

edit: ähem, nu var det ju visst canon-delen av forumet såg jag, men ni kanske vet ändå var man kan kolla sånt?

Jag tror inte Canon publicerat några siffror för konsumenthusen (300D), vad gäller antalet exponeringar slutaren skall (beräknas) klara men en siffra som florerar för 300D och 10D är 50.000.

/G

gerhardp skrev:
Jag tror inte Canon publicerat några siffror för konsumenthusen (300D), vad gäller antalet exponeringar slutaren skall (beräknas) klara men en siffra som florerar för 300D och 10D är 50.000.

Ok, då kan jag vara lugn ett tag till (ta i trä).
Är bara uppe i c:a 6.000 exponeringar. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar