Annons

Byta slutare på kameran - Ett faktum efter en lång tid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då är det ju lugnt Kim!

Du är ju bara uppe i halva utlovade minantalet exponeringar.

/AnWi

Precis...endå är det ingen som vill köpa en 10D som "gått så långt"..går inte att sälja.
Iaf inte om man ska vara ärlig med antal exponeringar, vilket jag (givetvis) har varit och tänker vara.

Det kan gå snabbare än så!
När slutaren gick sönder på min gamla D30 så tog det tre rutor från perfekt till katastrof.

Så här ser det ut när slutaren är trasig:

Bilagor

• slutarkras.jpg
    slutarkras.jpg
    46.4 KB · Visningar: 404
Jimsan skrev:
Det kan gå snabbare än så!
När slutaren gick sönder på min gamla D30 så tog det tre rutor från perfekt till katastrof.

Så här ser det ut när slutaren är trasig:

Jag har inte råkat ut för det själv men vad jag hört om slutare på gamla analoga (betoning på "gamla", inte "analoga") kameror är att de korta slutartiderna får fel exponering, för mycket eller för lite beroende på om det är första eller andra ridån antar jag.

2795:- var det visst någon som fick betala, läste jag i en annan tråd (priset skiljer sig givetvis lite beroende på vart man lämnar in den).

iSolen.se skrev:
Jag har inte råkat ut för det själv men vad jag hört om slutare på gamla analoga (betoning på "gamla", inte "analoga") kameror är att de korta slutartiderna får fel exponering, för mycket eller för lite beroende på om det är första eller andra ridån antar jag.
Stämmer. Det samma gäller de digitala.

Här är ett bildexempel på när slutaren precis går sönder.
Det skiljer två sekunder mellan bilderna. Exponeringsinställningarna är desamma på båda bilderna. (Jag körde manuellt).

Bilagor

• overexp.jpg
    overexp.jpg
    40.7 KB · Visningar: 231
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar