Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta sin canon 300D till en Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokfnatt

Aktiv medlem
Har haft min 300D ett knappt halvår nu och känner att jag nu ska satsa på de objektiv jag vill ha + blixt.

Frågan är vad som nu är bäst. Att göra det, elelr att byta till en Nikon... Den har fått väldigt bra kritik över allt.

Det skulle kännas dumt att köpa upp sig på massa kringutrustning till ett visst märke om det senare skulle visa sig att man skulle föredragit ett annat...

Hur skulle ni göra?

Jag tycker det inte skiljer så mycket mellan dem kamerorna utan säger som de flesta gör. Titta vilken kringutrusning som finns att få tag på och priset och hur lätt det är. Har du en massa kompisar som sitter på nikon-objektiv så kan du ju byta, men har du själv inga objektiv så får du ju börja om från början.

/ Marcus

Eller så byter du till canon 10d?!
Att byta system, kan ofta vara störande om man är van vid det ena.
Så ja tror att du skulle trivas bäst med en 10d, såpass du trivs bra med en 300d!?

Jag skulle välja det märket som jag tyckte hade det bästa systemet oavsätt kamerahus...jag skulle m.a.o välja canon.

D70 är den bästa just nu i den prisklassen..snart kommer canon med en ännu bättre...sen kommer nikon med en ytterligare bättre..o.s.v.

Välj system...sen kamerahus...inte tvärtom.

Vill du ha ett bättre kamerhus än 300D så kommer säkert efterföljaren till 10D snart, eller köp en begagnad 10D.

Hej
Jag bytte till d70 från canon 300d, men jag gjorde det endast för att min tjej fotar med canon och att det då är praktiskt att ha samma märke.

Jag tycker inte att d70 så mycket bättre, handhavandet tycker jag är sämre faktiskt, canonen var bättre där i min smak, dock har den vissa funktioner som canon saknar till sin fördel. Den känns lite bättre bygd med (och den är snyggare!)

Min slutsats är att du inte borde byta bara för att d70 är lite bättre, som det tidigare sagts, snart kommer nog en uppföljare till 10D eller 300D, och dem kommer ju vara mer prisvärd och bättre än D70..

Köp ett objektiv istället för att förlora pengar på att byta hus, objektivet tar du med till ditt nästa canonhus!

Löjlig fråga, egentligen. Lägg pengarna på objektiv. Då blir du mer nöjd i längden. Du förlorar för mycket pengar utan anledning på att byta kamerahus..

Förstår inte vad du förväntar dig av ett byte.....från en kamera till en i det närmaste identisk men av ett annat fabrikat. Måste vara ett I-landsproblem........ Skulle ha förstått bättre om du funderade över att gå till mellan- eller - ännu hellre - storformat eller gå över till att filma...... men, inte detta.
Det är i princip aldrig utrustningen som är fotografens begränsning. Oftare är det fotografen som begränsar kamerans kapacitet till bra bilder.
Kör på med det du har.
Us

Att gå över från Canon till Nikon är väl ganska naturligt. Säger man att man har en Nikon vet folk att man tar sin hobby eller sitt yrke seriöst. Säger man att man har en Canon kan ju folk lika gärna tro att man äger en kopieringsmaskin.

Sonnaren skrev:
Förstår inte vad du förväntar dig av ett byte.....från en kamera till en i det närmaste identisk men av ett annat fabrikat. Måste vara ett I-landsproblem........ Skulle ha förstått bättre om du funderade över att gå till mellan- eller - ännu hellre - storformat eller gå över till att filma...... men, inte detta.
Det är i princip aldrig utrustningen som är fotografens begränsning. Oftare är det fotografen som begränsar kamerans kapacitet till bra bilder.
Kör på med det du har.
Us

Håller med!
Jag har själv 300D och har även införskaffat ett Canon 100-400mm IS. Tanken med det här fina objektivet är att plåta fåglar. Jag får verkligen jobba för att komma någon vart med detta. Beundrar verkligen alla dom som får så skarpa bilder i detta område.
Dina ord stämmer absolut! " Ofta är det fotografen som begränsar kamerans kapacitet till bra bilder. Upp till hundra 100mm fixar man utan problem, sedan börjar det efterhand bli mer krävande.
Rata Canon 300D och gå över till Nikon d70 ger inga bättre bilder.
Mitt råd, spara pengarna istället. Det kommer så småningom en ersättare till 10D. Det du kommer att vinna är en kamera som är snabbare.

Sant, så sant!

rideg skrev:
Att gå över från Canon till Nikon är väl ganska naturligt. Säger man att man har en Nikon vet folk att man tar sin hobby eller sitt yrke seriöst. Säger man att man har en Canon kan ju folk lika gärna tro att man äger en kopieringsmaskin.

rideg skrev:

Ja, tänk om man säger att man har en Nikon, då tror ju folk att man har en lupp eller ett mikroskop....

Lika dant, vill du satsa på bättre optik. Då tycker jag du skall rådfråga Kim Wallung. Han kan det mesta på det området.

Att byta verkar fånigt om du trivs med Canonsystemet, verkar vara bortkastade pengar.

(trots att D70 är mycket bättre :)

Synd att Johan Carlsson redan hade bytt sin, annars hade ni kunnat göra ett lyckat byta.

Det låter som en kostsam affär, med relativt små vinster annars. Men visst, D70 är säkert en moderna/bättre kamera, om än marginellt.

Förstår inte varför det skulle vara så efterktraktat att byta till en Nikon.

Varför inte göra det enkelt och köpa linser till Canon och spara en slant som kan läggas till ditt nästa kamerahus om några år,,,,Det är min tanke.

Vilka bilder tar du med Nikons som du inte får Canons?

Tror skillanderna i praktiken blir ganska små. Större skillnad i praktiska möjligheter får man om man jämför 300D med 1D/MarkII, såklart och det är ju då det blir snack om att tjäna många fördelar.

Mvh Niclas, som är analogist och som därmed kanske borde hålla smattran;)!

Synd bara att nikon ligger så långt efter i teknik gentemot Canon. Iaf när det gäller optiken :(

*undrar hur många slag jag får nu*

Det är ett faktum som man inte kan överse, att Canon har varit klart mer strategiska med sina banbrytande drag.

MEn jag är säker på att Nikon kommer starkt, ryktas om en heel del nyheter. Men visst ligger Nikon lite sent ute;/

Mvh Niclas, Canonist javisst;)

Tokfnatt skrev:
Hur skulle ni göra?

Tveklöst behålla 300d´n o göra det bästa av den... vad tror du skulle bli bättre av att byta märke? Anar jag en viss ironi när jag läser din signatur? Fast visst är det kul att byta grejor ibland...

/kg-bara lite pryltokig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar