Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Byta Nikon D800E mot Canon EOS 5D S R
- Trådstartare Ingvar J
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Skall man gå över till Canon EOS 5D S R?
Inte för upplösnings skull. 50mp jf med 36mp blir bara 1,18x ökning i linjär upplösning under optimala former. Föredrar man handhavandet hos Canon och har råd att byta objektivuppsättning kan man förstås överväga.
afe
Aktiv medlem
Det beror på vad du är ute efter. Om du skriver ut bilderna från de båda kamerorna i 300 ppi blir måtten på utskrifterna följande:
D800E: 16,37 x 24,54 cm
5DSR: 19,31 x 28,96 cm
Skillnaden är alltså tämligen försumbar om man jämför på det viset. Du kan beskära bilderna lite mer med Canonkameran, men i praktiken med färdiga bilder kommer ingen kunna se skillnad vad gälller upplösning. Du tappar också en del i tonomfång med Canon, men också det är svårt att se (lite beroende på motiv).
Edit: tvåa på bollen, men förklarat på lite annat sätt
Skillnaden är alltså tämligen försumbar om man jämför på det viset. Du kan beskära bilderna lite mer med Canonkameran, men i praktiken med färdiga bilder kommer ingen kunna se skillnad vad gälller upplösning. Du tappar också en del i tonomfång med Canon, men också det är svårt att se (lite beroende på motiv).
afe
Aktiv medlem
Cyberphoto tar gärna emot min Nikon som inbyte. Men det blir kanske dyrt ändå. Vore skoj att testa Canon.
Ja, de tar den ju inte i inbytte för att vara snälla utan för att tjäna pengar på affären
Men visst - har du råd och tycker det är värt det för att testa något nytt så varför inte - det kan ju dock vara trist att i efterhand upptäcka att det inte var värt det ...
A I Nikolis
Aktiv medlem
Du får högre upplösning, men sämre tonomfång (=du kan inte lyfta skuggorna i en bild och behålla lika hög bildkvalitet) om det nu stämmer att omfånget är ungefär som på 5Dmk3. Så för landskap där ljuset kan variera stort, behåll din D800e. För studio och liknande där du har mer kontroll över ljuset och behöver högre upplösning så kan det vara intressant med en 5DS.
Oavsett vad så är det upp till sig som fotograf att ta bra bilder. Trots de tekniska för- och nackdelarna som respektive märke har så kvarstår faktum att skickliga fotografer dagligen tar bilder i världsklass med båda.
Oavsett vad så är det upp till sig som fotograf att ta bra bilder. Trots de tekniska för- och nackdelarna som respektive märke har så kvarstår faktum att skickliga fotografer dagligen tar bilder i världsklass med båda.
abbebus
Aktiv medlem
Det beror på vad du är ute efter. Om du skriver ut bilderna från de båda kamerorna i 300 ppi blir måtten på utskrifterna följande:
Det blir betydligt större bilder än så. En bild från 5Ds utskriven i 300 ppi blir ca 49x73 cm.
I 200 ppi, som ju är en vanlig upplösning när man gör affischer eller större utskrifter från t ex Crimson, kan man skriva ut i 73x110 cm utan interpolering. Ganska imponerande!
abbebus
Aktiv medlem
Då man läser fototidningar är det oftast Canon utr. som används. Man kan ju undra varför. Ibland tycker jag att Canon har större utbud på optik också?
Annars saknar jag inget på min D800E. Kanske kunskapen att använda den rätt.
Du kan ta fantastiska bilder med din D800.
Gör det, istället för att fundera på att byta kamera
Jonas Markstroem
Aktiv medlem
Då man läser fototidningar är det oftast Canon utr. som används. Man kan ju undra varför. Ibland tycker jag att Canon har större utbud på optik också?
Kanske är det för att Canon lägger mest av alla tillverkare på marknadsföring och köpta annonser? Kanske hamnar din favorittidning i en beroendeställning? Bäst produkt har de ju iaf inte haft på många år.
Fråga: vilken optik har du från Nikon idag? Vilken optik vill du ha från Canon som Nikon inte matchar?
Anjou
Aktiv medlem
Självklart ska du byta. Det kommer nya pengar nästa månad.
Ingvar J
Medlem
Självklart ska du byta. Det kommer nya pengar nästa månad.
Kameran kommer ju först i Juni så man har ju några månader på sig.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Du måste räkna fel någonstans Anders. Om jag tar en bild från min 5DMKIII och väljer ett A3 som papper har jag 358 ppi native vid ett format på 28X41 cm.
Så du får nog räkna igen.
bildterapeuten
Avslutat medlemskap
Du får högre upplösning, men sämre tonomfång (=du kan inte lyfta skuggorna i en bild och behålla lika hög bildkvalitet) om det nu stämmer att omfånget är ungefär som på 5Dmk3. Så för landskap där ljuset kan variera stort, behåll din D800e. För studio och liknande där du har mer kontroll över ljuset och behöver högre upplösning så kan det vara intressant med en 5DS.
jag gör det med min iPhone (dagligen)
Canon har varit det största märket sedan 1970-talet. En del köper de som deras kompisar har. Men Canon har också gjort en del produkter som slagit väldigt bra, som AE-1, Eos 1000, Eos 300D, Eos 5D Mark II med flera, för att de erbjudit något som konkurrenterna saknat. Det kan vara lågt pris eller bäst specar.
Annars saknar jag inget på min D800E. Kanske kunskapen att använda den rätt.
Skillnaden mellan 50 och 36 megapixel är mindre än man kan tror. En fördubbling av antalet pixlar kan ge cirka 40 procents ökad linjär upplösning i teorin.
En del väljer Canon för att komma åt vissa objektiv som TS-E 17 och MP-E 65. Men är du nöjd med var du har låter det som ren kapitalförstöring att byta.
bildterapeuten
Avslutat medlemskap
vänta hellre om du vill ha 54Mp, Sonys sensor som bygger på samma layout som 24Mp APS är klar med modifieringar och du får 54Mp upplösning, dynamiskt omfång, färgnoggrannhet, höga iso egenskaper allt i samma kamera, om du nu tycker att 36Mp inte räcker , mer upplösning är dock aldrig av ondo.
unoengborg
Aktiv medlem
Ska man dra full nytta av alla 36 megapixlar i D800? vill det till att man har bra optik och bra stativ eller väldigt kort tid och bästa bländare, vilket gör att det ofta är svårt att utnyttja redan 36Mpixel i småbildformat till fullo. Detsamma kommer att i ännu högre grad gälla för den nya Canon sensorn. Och även om man kan utnyttja sensorn för fullt i tagningsögonblicket så ska ju bilden presenteras på ett eller annat sätt antingen visas på skärm eller skrivas ut och är det inte jättesora bilder har det inte så stor betydelse om det är 36 eller 50Megapixel.
Vad som däremot skulle ha varit intressant är om Canon lyckas få till bättre dynamiskt omfång än D810:an, men frågan är dock om man vill lägga väldigt mycket pengar på ett nytt DSLR system idag, DSLR konstruktionen börjar närma sig sitt bäst före datum, idag är det väl egentligen bara batterierna som är problemet. Ska man leka med de här kamerorna oavsett om det är Canons 50Megapixlare eller Nikons D800 så bör man ha bra optik, och bra optik kostar pengar.
Skulle gissa att vi kommer att se spegellösa fullformatkameror från både Canon och Nikon inom de närmaste två åren. Sannolikt kommer befintlig optik att gå att använda med någon adapter, men begagnatpriserna för gammal optik kommer att falla då varken jag eller andra vill hålla på att pilla med extra adaptrar som gör systemen klumpigare. Så byter man system idag är risken stor att man förlorar en del pengar.
Vad som däremot skulle ha varit intressant är om Canon lyckas få till bättre dynamiskt omfång än D810:an, men frågan är dock om man vill lägga väldigt mycket pengar på ett nytt DSLR system idag, DSLR konstruktionen börjar närma sig sitt bäst före datum, idag är det väl egentligen bara batterierna som är problemet. Ska man leka med de här kamerorna oavsett om det är Canons 50Megapixlare eller Nikons D800 så bör man ha bra optik, och bra optik kostar pengar.
Skulle gissa att vi kommer att se spegellösa fullformatkameror från både Canon och Nikon inom de närmaste två åren. Sannolikt kommer befintlig optik att gå att använda med någon adapter, men begagnatpriserna för gammal optik kommer att falla då varken jag eller andra vill hålla på att pilla med extra adaptrar som gör systemen klumpigare. Så byter man system idag är risken stor att man förlorar en del pengar.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Förresten är det fel att välja 300 ppi vid utskrift. Det är bättre att välja skrivarens egna upplösning som är 360, 720, 1440 2880 osv.