Advertisement

Annons

Byta Nikon D800E mot Canon EOS 5D S R

Produkter
(logga in för att koppla)
vänta hellre om du vill ha 54Mp, Sonys sensor som bygger på samma layout som 24Mp APS är klar med modifieringar och du får 54Mp upplösning, dynamiskt omfång, färgnoggrannhet, höga iso egenskaper allt i samma kamera, om du nu tycker att 36Mp inte räcker , mer upplösning är dock aldrig av ondo.

Nej, det är inte fel med hög upplösning men du ska ha optik som hänger med också, och utbudet av Zeiss Otus är lite begränsande:)

Dom FF-kameror som säljs mest ligger väl i spannet 20-24Mp, så där handlar det då om en fördubbling av pixlar om man väljer Canons nya 5Ds/r 40% ökning av upplösning är inte kattskit precis om jag förstått Magnus rätt.

//Bengt.

Dom FF-kameror som säljs mest ligger väl i spannet 20-24Mp, så där handlar det då om en fördubbling av pixlar om man väljer Canons nya 5Ds/r 40% ökning av upplösning är inte kattskit precis om jag förstått Magnus rätt.

//Bengt.

Som jag skrev klarar jag få en upplösning på en A3 med en centimeter marginal runt med en 5DMKIII. Då har jag en upplösning på 360 ppi som är perfekt.
Då bör en 5Ds ge samma resultat ungefär för en A2. Det innebär att ingen interpolering behövs.
Nu är interpoleringen i LR så bra att man kan gå upp i mycket större format innan kvalitén blir lidande.
Så ert räknande på vad en viss sensor storlek klarar av i pappersformat är en ren räkneövning som dessutom är felaktig.

Du måste räkna fel någonstans Anders. Om jag tar en bild från min 5DMKIII och väljer ett A3 som papper har jag 358 ppi native vid ett format på 28X41 cm.
Så du får nog räkna igen.

Ja, jag använde Photoshop för att kolla bildstorleken, och den gick över till pixlar per centimeter när jag pillade på bildstorleken. Skillnaden i upplösning mellan de olika sensorstorlekarna är dock proportionellt desamma :)

D810 blir förstås 41,59 x 62,31 cm (i 300 ppi) och D5S 49,04 x 73,56 - alltså fortfarande 18% skillnad i upplösning i höjdled, Det kan vara värt det eller inte.

Jag valde 300 ppi som ett exempel, men förhållandet blir förstås detsamma oavsett. I det färdiga utskrivna resultatet (eller på skärmen nedskalat för all del) tror jag fortfarande det är mycket svårt att ske skillnad även om jag angav fel siffror första gången :)

Upplösning är bra men nästan enbart för beskärning. Printar man en bild 50 * 75 cm stor och tittar på den på bekvämt betraktningsavstånd, 90 cm, så förmår ögat att upplösa ca 100 ppi. En sensor på 6 Mpx klarar den utskriften. Vill man titta på samma utskrift på ca 30 cm avstånd så klarar ögat att upplösa ca 300 ppi och då behöver sensorn vara på ca 50 Mpx.

En upplösningskalkylator att leka med ;-)
http://www.wildlifephotographer.se/blog/upplosningskalkylator/

Glöm inte den interpolering som LR är bra på.

Jag tog en bild med Hasselblad 5D 5C och skrev ut i A3+ och ungefär en likadan bild med 5DMKIII.
Hasselblad klarade att ge mig 720 ppi i det formatet. 5DMKIII klarade bara ungefär 360 ppi men jag skrev ut den också med 720 ppi och lät LR interpolera saknade pixlar.

Jag såg i det formatet egentligen ingen skillnad i detaljer om jag inte satte näsan bilden eller använde lupp. Så egentligen kan man alltid hålla sig på en upplösning över 240 ppi som sägs vara där ögats gräns anses gå.

Så om man tar en D800E och en 5Ds och skriver ut i A2 420 x 592 mm minus en centimeter marginal runt om så klarar båda kamerorna detta nästan i 360 ppi. D800E behöver interpoleras lite och 5Ds inte alls.
Det kommer i den storleken inte synas någon skillnad alls i detaljupplösning.
Nästa storlek är dubbelt upp, A1 592 x 840. Båda kamerorna hamnar då mellan 180 - 200 ppi men jag skulle interpolera upp dem fortfarande till 360 ppi och den synbara skillnaden mellan kamerorna skulle fortfarnde vara marginell eller inte gå att se alls.
Nästa steg är A0 841×1189 mm och här skulle man fortfarande kunna få ut ett bra resultat med hjälp av interpolering från de cirka 80-100 ppi som kamerorna själva ger.

Så om man har en kamera med 36 Mp så vinner man mycket litet eller inget alls med att byta till en med 50 Mp.
Det skall till bortåt 100 Mp för att det skall bli riktigt märkbar skillnad. Sedan krävs det givetvis också att man ofta skriver ut i A0.
I format som A3 och A2 är skillnaden helt försumbar.

Om man skall delförstora, har man inte då nytta av alla pixlarna?

Hellre fler pixlar än säljer om man ska beskära bilden. Du kan tänka dig sensorn som två 7D Mark II-sensorer i hopklistrade och lite till.

Men nej, man har inte nytta av alla pixlarna om man skär bort några. Bara de som blir kvar.

Ska man dra full nytta av alla 36 megapixlar i D800? vill det till att man har bra optik och bra stativ eller väldigt kort tid och bästa bländare, vilket gör att det ofta är svårt att utnyttja redan 36Mpixel i småbildformat till fullo. Detsamma kommer att i ännu högre grad gälla för den nya Canon sensorn. Och även om man kan utnyttja sensorn för fullt i tagningsögonblicket så ska ju bilden presenteras på ett eller annat sätt antingen visas på skärm eller skrivas ut och är det inte jättesora bilder har det inte så stor betydelse om det är 36 eller 50Megapixel.

Vad som däremot skulle ha varit intressant är om Canon lyckas få till bättre dynamiskt omfång än D810:an, men frågan är dock om man vill lägga väldigt mycket pengar på ett nytt DSLR system idag, DSLR konstruktionen börjar närma sig sitt bäst före datum, idag är det väl egentligen bara batterierna som är problemet. Ska man leka med de här kamerorna oavsett om det är Canons 50Megapixlare eller Nikons D800 så bör man ha bra optik, och bra optik kostar pengar.

Skulle gissa att vi kommer att se spegellösa fullformatkameror från både Canon och Nikon inom de närmaste två åren. Sannolikt kommer befintlig optik att gå att använda med någon adapter, men begagnatpriserna för gammal optik kommer att falla då varken jag eller andra vill hålla på att pilla med extra adaptrar som gör systemen klumpigare. Så byter man system idag är risken stor att man förlorar en del pengar.

Läs Magnus test med senaste 50mp kameran och jämfört med 21 Mp,http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-har-provat-canon-eos-5ds.htm inget objektiv blir sämre med högre upplösning, själv använder jag Otus tillsammans med mina 800 kameror och ev oskärpa beror
på skakningar= för lång vald slutartid.
vi kan avliva myten om att flertal objektiv inte klarar högre upplösning eller att resultatet inte blir bättre med högre upplösning , det gör dom

Tack jag förstår.

Om man skall delförstora, har man inte då nytta av alla pixlarna?

De som beskär och bara använder en del av bilden är ofta fågelfotografer. Som de säger är att hur många mm objektiv du än har skulle du alltid behöva 100 mm till.
Fåglar är ofta små och de är svåra att komma riktigt nära. Så de får ofta beskära bilden kraftigt.
Här gäller förstås att ju fler pixlar du har per ytenhet desto mer kan du beskära innan du får så lite kvar att bilden inte tål att skrivas ut i ett visst format.

Läs Magnus test med senaste 50mp kameran och jämfört med 21 Mp,http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-har-provat-canon-eos-5ds.htm inget objektiv blir sämre med högre upplösning, själv använder jag Otus tillsammans med mina 800 kameror och ev oskärpa beror
på skakningar= för lång vald slutartid.
vi kan avliva myten om att flertal objektiv inte klarar högre upplösning eller att resultatet inte blir bättre med högre upplösning , det gör dom

Tyvärr är det ingen myt att det finns optik som inte pallar ens för 36Mpixel, din Otus gör det. Tror jag såg någon artikel från dxo som sa att det inte var lönt att gå längre än till 40Mpixel med Otus normalen. Flertalet objektiv på marknaden är dock långt ifrån så bra, och är de ens i närheten så bra är det ens på bästa bländare. T.ex. kan man nog räkna bort de flesta zoomar.

Själv skulle jag t.ex mycket ogärna skriva ut större bilder med min Nikon 24-70/2.8 vid 24 mm, bländare 2.8 och D800 även om kameran satt på ett stabilt stativ. Att man sedan i situationer där man tvingas till sådant dessutom ofta tvingas höja iso och/eller ha långa slutartider gör inte saken bättre.

Dessutom kan säkert många Canon 5DmkIII intyga att man kan göra rejält stora bilder som ser vettiga ut även med avsevärt mindre antal pixlar än Nikon D800. Anledningen till det är att naturligt betraktninsavstånd för en stor bild är större. Det är bara de som går nära och tar fram förstoringsglaset som blir lidande.

Självfallet kan man fortfarande ha nytta av många pixlar, eftersom det ger möjlighet att gå in och göra delförstoringar. Det blir som någon skrev praktiskt sett en 1.18x telekonverter, men om det är något man byter system för är väl mera tveksamt, speciellt inte om det visar sig stämma att de inte lyckats få till bättre dynamiskt omfång, vilket idag egentligen är en större svaghet hos dagens Canonsystem än avsaknaden av en himla massa pixlar.

Tyvärr är det ingen myt att det finns optik som inte pallar ens för 36Mpixel, din Otus gör det. Tror jag såg någon artikel från dxo som sa att det inte var lönt att gå längre än till 40Mpixel med Otus normalen. Flertalet objektiv på marknaden är dock långt ifrån så bra, och är de ens i närheten så bra är det ens på bästa bländare. T.ex. kan man nog räkna bort de flesta zoomar.

Det är en myt. Det finns många kameror med betydligt högre pixeltäthet än 5Ds och ändå ser man förbättringar när antalet pixlar höjs. Pixeltätheten på en 1-tumssensor kan idag motsvara en småbildssensor med 150 megapixel.

Läs gärna denna artikel när Martin Agfors visar högre pixeltäthet ger högre upplösning, även med billiga objektiv: http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-ar-bildkvalitet-del-1-upplosning.htm

Ja kors i jösses, då finns det inget kvar att se fram i mot vad gäller pixlar, tråden har dödat framtidens kameror, det känns rent av som att 12Mp är den yttersta gränsen, det är alltså A7s eller en D700 som gäller.

//Bengt.

Tyvärr Uno så är det en stor jä... myt. Detta är Nikon D810 tillsammans med Otus 55 och bl 5.6
bl 5.6 är inte Otus styrka jämfört med många andra objektiv , det är upplösning och kontrast över hela bildytan på full öppning, dvs många objektiv ger en liknande upplösning som min Otus vid F-5,6
som ni alla kan se så förekommer moire i bilden , vilket betyder att objektivet har betydligt högre upplösning än vad sensorn kan återge, handhållen tagen idag
Flertal bra objektiv är inte flaskhalsen för en mycket högre upplösning framöver och speciellt inte i mitten medan kant och hörnskärpa redan idag kan ses som svag hos en rad objektiv pga konstruktionen

Bilagor

• moire.jpg
    moire.jpg
    81.3 KB · Visningar: 117
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar