Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta in CANON EF-S 18-55/3,5-5,6 IS mot CANON EF 50/1,8 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Hasselrot

Aktiv medlem
Tycker ni jag ska byta det ena mot det andra? Kommer jag ha användning av 18-55 an när jag har det andra eller kommer det mest ligga och skräpa? Vad har ni för erfarenhet, klarar man av alla situationer med ett fast objektiv?

Behåll 18-55IS, den är perfekt att ha mellan 18-35mm där den är skarpast och ljusstarkast. Komplettera med 50/1.8 för ett bättre alternativ mellan 36-55mm där du zoomar med fötterna istället för med objektivet. Sedan har du din 70-200/4L därutöver.

Marknadsvärdet på din 18-55IS är ca 600-700kr och för de pengarna är det ett lätt val att behålla det.

Du kommer säkert att ha kul med den fasta 50, men gör du dig av med 18-55 har du ju inget vidvinkligt alls. 50 på din kamera upplevs som ett kort tele. Testa med att zooma 18-55 till 50mm och fota en stund, eller rentav några dagar, och se hur det känns. Liksom Anders rekommenderar jag att du behåller 18-55.

Behåll 18-55IS, den är perfekt att ha mellan 18-35mm där den är skarpast och ljusstarkast. Komplettera med 50/1.8 för ett bättre alternativ mellan 36-55mm där du zoomar med fötterna istället för med objektivet. Sedan har du din 70-200/4L därutöver.

Marknadsvärdet på din 18-55IS är ca 600-700kr och för de pengarna är det ett lätt val att behålla det.

Det var just det jag tänkte, 700 kr är nästan ett 50 mm på rajala fot :) Men ni har övertygat mig att behålla kit objektivet :)

Alla tycker olika men... på en 450 och (för mig) alla andra cropkameror (inkl 7D) så är 50mm inte särskilt användbart. Jag har haft det ett par år nu (450 och nu 7D) och det är mest oanvänt. Skärpa och ljusstyrka är på topp, men jag skaffade Sigma 30/1.4 för att få något användbart i lågljus utan blixt på det sätt jag fotar. Men, prismässigt/ljusstyrka är det svårslaget.

köpte det idag, inte hunnit testa så mycket än men det jag ser hittills gillar jag. är dock lite irriterad över att det är en liten skräp partikel prick på insidan av linsen, vad göra?

ANNONS