Annons

Byta från Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas_W

Medlem
Hej!

Jag har en Sony Alpha A850 som jag är nöjd med men den förskjuter bilden något åt vänster och bildstabiliseringen fungerar ej.
Jag skulle även vilja ha en kamera med möjlighet att filma med.
Jag har ett objektiv som jag är mycket nöjd med: Tamron AF 28-75/2,8 XR DI och en bra blixt till kameran Minolta Program Flash 5600HS(D). Ett telezom jag inte använder så ofta men ibland (10% av bilderna) Minolta AF 100-300mm f/4.5-5.6 APO Maxxum. (Jag har även en mellanring Kenko N-AF Uniplus Tube 25 och lite förstoringslinser HOYA Close-up Set och filter som passar till Tamron AF 28-75 objektivet)

Det känns för dyrt att byta till Sony A7R II - även om den känns lockande, men jag måste erkänna att för mina behov (Barn, landskap, lite på övrigt macro osv) så räcker nog mina 24 Mpixel bra, men det vore bra med bättre iso-möjlighet.
Skulle vilja ha en bra fullformatskamera med filmmöjlighet och objektiv och blixt motsvarande de jag har idag för under 20.000 kr.

Ska jag byta till något annat system (Canon, Nikon) med byte av objektiv, eller köpa sony och då passar ändå inte mina objektiv så bra (fungerar blixten?) då jag måste ha en konverter vilket känns lite underligt.

Jag vill ha en fullformatkamera och objektiv med bra bländaröppning motsvarande mitt Tamronobjektiv.

Eller ska jag vänta och stå ut med min kamera ett tag till?
/Niklas
 
Tänk bara på att A7 saknar bildstab i kameran och jag tror även saknar PDAF så för detta behövs LA-EA4 adaptern.

A7 är relativt billig. Ett alternativ är en beg Nikon D600 med en Tamron 24-70/2,8 VC om man skall ha bildstab. Till detta Tamron/Nikon 70-300 VC/VR. Om allt beg räkna med ca 15000kr.
 
Varför ta i från tårna?
Kolla in Sony A7 dom går för en spottstyver och är bra nog för de flesta.

http://www.cyberphoto.se/search?q=sony+a7

Jag är nöjd med min, bytte från Sony A700.

Hur stor skillnad är det från alpha 850 (24 Mpixlar Fullformat)? känns som mycket pengar för inte mycket förbättrande av prestanda. Eller har jag fel?
Kanske ska köpa en billig filmkamera och vänta - lite jobbigt att släpa med sig båda dock när det finns kameror som gör båda...
Tack för tipset dock Calle
 
SONY A77 tex

Hej du kan ju ta SONY A77.
Dom går ju hyfsat billigt . Jag lägger ut min snart.
 
Ett alternativ är att inte bekymra sig över ljusstyrkan i normslzoomen och köpa A7 med 28-70/3,5-5,6 OSS (bildstab) för 9995kr just nu (Rajala) och köpa en fast brännvidd med f/1,4-1,8 för den brännvidd där ljusstyrkan behövs bäst.

Ett annat alternativ är att lägga mer på kamerahuset A7II med bildstab i sensorn och PDAF i sensorn för strax under 15000kr och sedan köpa LA-EA3 och köra dina objektiv med den. Men jag skulle nog valt det första alternativet då dina objektiv inte är så dyra att de skall behöva styra valet. Din blixt torde fungera med adapter mellan Minoltas blixtsko och Sonys nya. Funktion vet jag inte säkert men det kan du googla på.
 
Skulle vilja ha en bra fullformatskamera med filmmöjlighet och objektiv och blixt motsvarande de jag har idag för under 20.000 kr.

Ska jag byta till något annat system (Canon, Nikon) med byte av objektiv, eller köpa sony och då passar ändå inte mina objektiv så bra (fungerar blixten?) då jag måste ha en konverter vilket känns lite underligt.

Eller ska jag vänta och stå ut med min kamera ett tag till?
/Niklas

Hur länge du kan, eller vill vänta, får du svara på. Som allt pekar på så kommer Nikon med efterträdare till D610, D750 och D810 som troligen kommer att presenteras på Photokina.

Även Canon (om du vill gå ifrån Sonys sensorer som Nikon kör med) kommer också högst troligt att presentera nya versioner av både sina 6D och 5D.

Så det kommer troligen att presenterars väldigt mycket nytt på fullformatssidan till hösten. Jag skulle nog väntat på det om jag inte absolut behövde något nytt till sommaren eller hösten, men svårt att veta hur brådskande det är för dig (det vet du nog bäst själv).

Förutom kanske Nikon och Canon, som jag nog skulle se som främsta hudvudalternativ enligt dina behov och som efterträdare till din kamera du har idag, så kan du ju även överväga lite andra lösningar som tex Sony A7II (troligen lite midre lämplig till just action/barn, men har ändå riktigt bra PD-fokus, filmingsfunktion och IBIS) eller Pentax K1 (inte lika mycket objektiv och tillbehör, men väldigt prisvärd och har också IBIS).
 
Kanske vänta ändå.

Tack alla för bra tips!
Jag kanske ska vänta tills hösten då om det kommer in nya fullformatsprodukter kanske även priset på de äldre Sony A7II sjunker en del.
 
Tack alla för bra tips!
Jag kanske ska vänta tills hösten då om det kommer in nya fullformatsprodukter kanske även priset på de äldre Sony A7II sjunker en del.

Nja. Jag misstänker att du eventuellt missuppfattat mig lite.

Priserna på A7-serien berörs ju och påverkas ju främst av när Sony släpper nya modeller i serien, så jag tror inte att du kommer att se någon stor nedgång på A7II. Den ligger dock redan idag på rätt bra priser, och ibland är den på kampanj till ännu mer attraktiva priser.

Däremot så tror jag att priserna på Nikons fullformats-serie kommer att gå ner när/om det presenteras nya modeller.

Samma sak för Canon, fast om/när då Canon släpper nya versioner av 5D/6D.

Kameramodeller brukar bara droppa kraftigt i pris när en direkt efterträdare till respektive modell ifrån samma tillverkare lanserats. Dvs bara för att Nikon släpper en D5 så påverkar det inte så mycket priset på en D750. Släpper Nikon däremot i höst en ny "D620" så kommer priset på D610 troligen att gå ner (eller säljas slut i kampanjer, inkludera extra tillbehör, etc).

Så tänk mk2, mk3, osv (oavsett vad de kallas), här.
 
Pentax K-1

Nya Pentax K-1 är kanske ett alternativ?

Mycket kamera för pengarna och du kan troligtvis byta dina objektiv till motsvarande för lika pengar. Kameran har dock inte inbyggd blixt men väl en massa andra funktioner som GPS, Wifi, AstroTracer, inbyggd stabilisering, vikbar skärm (bra vid macro), bra iso-egenskaper...
 
Vill nog ha A7II R eller motsvarande...

Läser specifikationerna till A7IIR och de verkar lockande med den snabba autofokusen och tysta slutaren och bra videomöjligheterna så vill man ju ha denna. Verkar funka bra med adepter också. En del klagar på dåliga knappar och menysystem. Är det någon som har erfarenhet av detta? Får väl vänta ett år eller så då den har sjunkit i pris...
 
Läser specifikationerna till A7IIR och de verkar lockande med den snabba autofokusen och tysta slutaren och bra videomöjligheterna så vill man ju ha denna. Verkar funka bra med adepter också. En del klagar på dåliga knappar och menysystem. Är det någon som har erfarenhet av detta? Får väl vänta ett år eller så då den har sjunkit i pris...

Absolut. Men då skulle jag inte räkna med att få någon nytta av telezoomen då den kommer ge aldeles för dålig upplösning och ful kromatisk abberation med den pixeldensiteten. Lägger man så mycket pengar på kamerahuset (även om det kommer en A7RIII lär ju A7RII ändå kosta 20000kr) så bör man nog välja optik med omsorg och kanske även byta ut Tamron 28-75 då den knappast lär hålla måttet vid f/2,8 som du vill ha.

Jag skulle föreslå att du minst tittar på Sony FE 70-200/4. Kanske det rentav vore idé i sådana fall att köpa en 24-70/2,8 för Canon och 70-200 för Canon och använda dessa med adapter för Sony (om du inte vill lägga pengar på en Sony FE 24-70/2,8 förstås).
 
Läser specifikationerna till A7IIR och de verkar lockande med den snabba autofokusen och tysta slutaren och bra videomöjligheterna så vill man ju ha denna. Verkar funka bra med adepter också. En del klagar på dåliga knappar och menysystem. Är det någon som har erfarenhet av detta? Får väl vänta ett år eller så då den har sjunkit i pris...

Tyvärr så saknar objektiven du har fokusmotor så du måste använda adaptern LA-EA4 för att få autofokus med A7R ll. Adapterns autofokus är ok, men ganska enkel (från Sony A65 tror jag). Jag inbillar mig att du missar en hel del fina funktioner i det nya kamerahuset.

För att komma billigast undan men ändå få det du först frågade efter - köp A99.
 
Varför fullformat?

Jag skulle gå över till APS-C och Fuji. Som alla vet är den kamera bäst som man har med sig. Fullformat kräver stora och tunga objektiv.
 
Jag skulle gå över till APS-C och Fuji. Som alla vet är den kamera bäst som man har med sig. Fullformat kräver stora och tunga objektiv.

M4/3 är ännu mindre och har ännu lättare objektiv (normalt).

Skall du dock ha ungefär samma ljusstyrka, med ungefär samma kvalitet och övriga egenskaper, så tenderar objektiven att bli ungefär lika stora och tunga oavsett sensorformat (däremot tenderar de att bli dyrare ju längre ifrån småbild/FF-storlek som du kommer, både upp och ner i sensorstorlek).

Allt detta sagt, så gillar jag nog normalt mitt Fuji-system allra bäst.

Ibland så kan det dock inte ersätta prestandan hos mitt Nikon småbildssystem som jag älskar bildkvaliteten och AF-hastigheten hos, eller portabiliteten hos mitt lilla Panasonic M4/3-system som jag tycker är hur kul som helst att ta med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.