Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från kompakt till fullstor

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr är det rätt stor skillnad mellan vad du vill göra och vad din budget tillåter dig att göra åtminstone om du vill göra det bra till och med om du letar begagnad utrustning.

För att ta bra bilder i svagt ljus behöver du stor sensor och ljusstark optik ju större och ljustarkare desto bättre. För landskap är det bra om sensorn dessutom har bra dynamiskt omfång.

Vettig halvbra kamera hade kunnat vara en begagnad nikon D7000 eller D300 med 35/1.8 mm men jag tror det blir svårt att få in i budget, och du får ingen vidvinkel. Bildutsnittet blir i runda slängar ungefär som ett 18mm på din nikon 1:a. Vad det gäller Canon eller Nikon skulle jag föredra Nikon framför Canon om du köper äldre prylar då Canon länge låg lite efter vad det gäller dynamiskt omfång på sina APS-C sensorer, inte så att det är någon jättekatastrof men heller inte mycket bättre än vad du har i det avseendet.

Bäst valuta för pengarna, om du kan tredubbla eller kanske fyrdubbla budget, får du nog genom att skaffa ett stativ. Ett stativ kommer du behöva för både för landskap och nattbilder, vilken kamera du än köper i framtiden. Du bör kunna få ett vettigt stativ med kulled för ca 2000. T.ex. Sirui T-10005X + Sirui K10 kulled.

Tack för svaren alla. Lite blandade åsikter huruvida kameran begränsar eller ej, men jag tänker lite så att köper jag exempelvis en d300 vet jag att det bara är upp till mig att ta bra bilder och dessutom verkar det inte finnas stativ enligt Nikons hemsida att köpa till J4. Kommer nog satsa på ett hus och objektiv till att börja med, sedan köpa saker eftersom.

Jag vet att jag har mycket att lära men vill ändå gå upp på fullstor kamera. Förstår att det inte automatiskt blir bra heller men känns roligt att prova en ny kamera och lära sig med bättre förutsättningar. Dessutom har ni ju inte sett mina bra bilder ;)

Hittade dessa som jag har råd med

https://www.blocket.se/stockholm/Digita_kamera_Nikon_D300_2_Nikkor_objektiv_69641933.htm?ca=11&w=3 känns väl väldigt lovande?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=264316

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=264441

Någon som verkar bättre / sämre?

Om du tittar på undersidan av kameran finns det garanterat en stativgänga där vilket betyder att de allra flesta stativ går att använda. Tycker du skall lära dig tekniken att fotografera det du vill med den kameran du har. När du har gjort det blir det nog lättare att veta vilket nästa steg blir. Många har köpt större systemkameror i tron att bilderna automatiskt blir bättre och blir besvikna.

/Frode

Om du tittar på undersidan av kameran finns det garanterat en stativgänga där vilket betyder att de allra flesta stativ går att använda. Tycker du skall lära dig tekniken att fotografera det du vill med den kameran du har. När du har gjort det blir det nog lättare att veta vilket nästa steg blir. Många har köpt större systemkameror i tron att bilderna automatiskt blir bättre och blir besvikna.

/Frode

Jag tror också att det finns en stativgänga på undersidan av din kamera. Sen utifrån det jag läst här så tror jag att du ska behålla din kamera ett tag till och lära dig den riktigt ordentligt före du köper t ex en Nikon D300. Jag misstänker att om du köper den så kommer det bara leda till ännu fler problem för dig och ditt fotograferande och du kanske kommer att tröttna helt på denna underbara hobby. Gör det inte svårare än nödvändigt helt enkelt :)

Det är så mycket att lära sig i början inte bara tekniken utan även komposition etc.

Så satsa dina pengar på ett ok stativ. Du får ett för under tusenlappen, det behöver inte vara nåt tungt till den kameran. Sänder med en länk på ett exempel. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=380152

Sen rekomenderar jag dig att gå med i en fotoklubb nära dig så får du diskutera en massa foto med andra intresserade :)

Så satsa dina pengar på ett ok stativ. Du får ett för under tusenlappen, det behöver inte vara nåt tungt till den kameran. Sänder med en länk på ett exempel. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=380152

Sen rekomenderar jag dig att gå med i en fotoklubb nära dig så får du diskutera en massa foto med andra intresserade :)

Ja, det där stativet håller säkert för J4:an, dock kanske lite klent om man så småningom vill uppgradera till säg Nikon D300 eller annan APS-C kamera. Stativ är dyra och håller länge om man väljer bra kvalitet. Nog bättre att satsa lite mer om man inte är väldigt gammal.

Vad det gäller användning av stativ, undvik att dra ut mittpelaren om sådan finns eftersom det minskar stabiliteten. Mittpelaren är mest till för att justera höjden någon eller några centimetrar upp eller ned snarare än som sista chans att få stativet högre. TS bör ta med det i beräkningen när han väljer höjd på stativ.

Nästa steg för bättre bilder är att börja fotografera i RAW. Fotograferar du i JPEG kastar kameran en massa information som kanske kunde användas för att göra bilden bättre. Redigera RAW bilderna i program som t.ex. Lightroom det är enklare att använda och har större möjligheter än det gratisprogram som följde med kameran (eller kan laddas ned från Nikon), Fotograferar man i RAW har man större möjligheter att bearbeta brus, göra delar av bilden ljusare eller mörkare.

Blir TS fortfarande inte nöjd uppgradera till APS-C kamera, men det fordrar som jag sagt tidigare lite större budget.

Att gå med i fotoklubb eller gå fotokurs var utmärkta förslag

Tack för svaren grabbar. Får ta till mig av det och behålla min kamera ett tag till. Ska läsa i manualen och försöka komma fram till hur man kan ändra exponeringstiden. För när ni säger att det ska gå att ställa upp till 30 sekunder så menar ni alltså att det tar 1/2 minut att ta en bild? Så att jag är helt med på vad ni menar för max jag fått fram hittills är 1/60 och då blir det inga långa streck utan bara oskärpa. Och det är därför stativ är så viktigt misstänker jag?

Om man ser rent ekonomiskt, vad är mest prisvärt?
Enbart vara nöjd med det jag har och lägga mer pengar på nästa kamera (kanske en D7000)
Köpa ett stativ (som jag antar kan användas till nästa kamera?) samt fjärrkontroll
Köpa ett 1 nikkor objektiv och förhoppningsvis vara nöjd längre med denna kamera
Köpa adapter för att använda vanliga objektiv som jag sedan kan ta med till nästa kamera

Tack för svaren grabbar. Får ta till mig av det och behålla min kamera ett tag till. Ska läsa i manualen och försöka komma fram till hur man kan ändra exponeringstiden. För när ni säger att det ska gå att ställa upp till 30 sekunder så menar ni alltså att det tar 1/2 minut att ta en bild? Så att jag är helt med på vad ni menar för max jag fått fram hittills är 1/60 och då blir det inga långa streck utan bara oskärpa. Och det är därför stativ är så viktigt misstänker jag?

Om man ser rent ekonomiskt, vad är mest prisvärt?
Enbart vara nöjd med det jag har och lägga mer pengar på nästa kamera (kanske en D7000)
Köpa ett stativ (som jag antar kan användas till nästa kamera?) samt fjärrkontroll
Köpa ett 1 nikkor objektiv och förhoppningsvis vara nöjd längre med denna kamera
Köpa adapter för att använda vanliga objektiv som jag sedan kan ta med till nästa kamera

Ett stativ håller livet ut om du köper bra kvalitet och lite storlek att växa i så att det även klarar lite tyngre kameror som t.ex. D7000.

Objektiv Nikon D7000 kommer i de flesta fall att fungera som mer eller mindre kraftiga teleobjektiv till din J4, så adptrar är inget alternativ ifall du vill ha vidvinkel. Dessutom blir autofkus inte så bra med adapter. Bara mittpunkten kommer att fungera, och hastigheten brukar inte vara imponerande. Så 1 nikkor objektiv är det klart bättre och kanske ända alternativet.

Börja fotografera i RAW, skaffa Adobe Lightroom och lär dig använda det. Rätt bildbehandling ger ofta mer än ny kamera.

Det är så klart så att större sensor och ljusstarkare optik hjälper vid svagt ljus, men oavsett vilken kamera du har hjälper stativ samt fotografering i RAW och bildbehandling så börja där.

Hallå. Tycker ändå bildkvalitén som kameran ger är helt okej.
2013 ägde jag en Nikon J1, alltså första versionen av den kamera du har idag.
Den första bilden är en testbild jag tog med Nikon J1 och objektivet 10-30mm 3.5-5.6 VR.

Jag tycker den fungerar helt okej i mörker. Just på första bilden råkade jag nog ha VR igång så lite skak blev det på bilden, förövrigt hade jag lutat kameran mot ett broräcke så bilar bidrog till ytterligare skak i bilden. Ett stativ är att föredra.
Bildinställningar F3.5 i bländare.
0.6 sekunder slutare.
ISO-100.

Andra och tredje bilden är tagen med objektivet nikon 35mm 1.8G DX.

Bilagor

• J1-town.jpg
    J1-town.jpg
    47 KB · Visningar: 30
  • Ninjanos.jpg
    Ninjanos.jpg
    51.5 KB · Visningar: 25
  • Reflection.jpg
    Reflection.jpg
    54.9 KB · Visningar: 28
Jag har skumat den här tråden. Samt blir mörkrädd.
MAn kan inte köpa sig till att bli fotograf.
Man måste faktiskt lära sig själv fotografins grundregler och förstå dem.
Förstår man inte hur ISO, slutartider och bländare hänger ihop så bör man torrsimma innan man ens ger sig ut i barnpoolen för annars lär man kunna ramla på näsan och drunkna.
Allt i det här fallet visar på att det är inte fel på kameran utan på den som hanterar den.
Vi har ännu inte artificiellt intelligenta kameror som kompenserar för för fotografens okunskap.
Det var inte de stora feta kamerorna som en gång i tiden gjorde att proffs tog bra bilder. Det var deras erfarenhet och djupa kunskap.
så jag bliir så trött när jag gång på gång hör unga människor tro att man kan köpa sig till erfarenhet och kunskap. Ni har ju för guds skull behövt gå 13 år i skolan för att ens kunna sitta i en reception och svara i telefonen.
Så at tro at fotograf blir man bara man köper rätt grejer. Lärde ni er inte mer i skolan?
Elakt svar. Ja defintivt ?

Jag tror att du får läsa tråden närmare - det är väldigt många som påpekar att det främst är kunskap som saknas, men det behöver inte utesluta andra råd (t.ex. för att få bättre reglage etc). Det finns saker som talar för att ha kvar kameran och andra för att byta till något annat - det är upp till TS att bilda sig en uppfattning utifrån det. Din kommentar om receptionsjobb är för övrigt nedlåtande och onödig. Har man inget snällt att säga kan man välja att hålla tyst också - det är ett alternativ.

Tog en bild för illustration med min Nikon 1 V1, alltså en tidigare modell än du har med äldre version av sensor.
Bilden tagen med 6,7-13 zoomen som jag länkade till tidigare.
100 ISO
20 sekunders exponering
bländare 16
1 stegs underexponering enligt tidigare beskrivning.

Ingen behandling i efterhand. Kameran ställde jag bara på en stolpe.
Länk till större bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3519438.htm?set=mp

/Frode

Bilagor

• _DSC8767_01.jpg
    _DSC8767_01.jpg
    52.5 KB · Visningar: 50
Tog en bild för illustration med min Nikon 1 V1, alltså en tidigare modell än du har med äldre version av sensor.
Bilden tagen med 6,7-13 zoomen som jag länkade till tidigare.
100 ISO
20 sekunders exponering
bländare 16
1 stegs underexponering enligt tidigare beskrivning.

Ingen behandling i efterhand. Kameran ställde jag bara på en stolpe.
Länk till större bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3519438.htm?set=mp

/Frode

Ser ju bra ut! Ska försöka läsa manualen ikväll om hur man får till exponeringstiden. Kan även vara så att min är låst på 1/60 eftersom J4 som jag har är mellanmodellen och V som du har ska ju vara något mer avancerad med uttag för separat blixt mm om jag minns rätt från mina efterforskningar från i somras.

Ser ju bra ut! Ska försöka läsa manualen ikväll om hur man får till exponeringstiden. Kan även vara så att min är låst på 1/60 eftersom J4 som jag har är mellanmodellen och V som du har ska ju vara något mer avancerad med uttag för separat blixt mm om jag minns rätt från mina efterforskningar från i somras.

Jag kom på en sak. Kolla om du har på auto ISO, kanske det är en anledning till att den väljer 1/60 och inte längre tider utan tickar upp ISO istället automatiskt.

Jag kom på en sak. Kolla om du har på auto ISO, kanske det är en anledning till att den väljer 1/60 och inte längre tider utan tickar upp ISO istället automatiskt.

Tänkte precis tipsa om samma sak. Längre tider än 1/60s går garanterat. Upp till 30s enligt spec. Så sätt ISO till så lågt som möjligt, i alla fall om vi pratar mörkerbilder och ljusspår.

Om du vill testa långa tider innan du skaffar stativ så ställ i alla fall kameran stadigt på en sten eller dylikt. Ställ i så fall självutlösaren på 2s så slipper du skak när du trycker på avtryckaren.

Lycka till med studierna av manualen. Kollade och den var rätt omfattande...

Din kamera har alla möjliga inställningar för fotografering med automatik och även manuella inställningar så det fattas verkligen inga möjligheter på den jämfört med större systemkameror. Har skummat igenom specifikationerna.

Med automatik och manuellt kan du få upp till 30 sek exponeringstid och det finns även ett läge BULB som innebär att du själv väljer när slutaren skall stängas.

En bra grej med skärmen är att du faktiskt ser ungefär hur ljust/mörkt slutresultatet blir direkt. Du kan alltså ställa upp kameran så du ser skärmen, ställa in och sedan bläddra upp och ner med exponeringskompensation.

Ta med dig kameran ut, ställ den någonstans vid en väg och välj ungefär de inställningarna jag skrev till bilden och labba sedan med exponeringskomp. Det här drar mycket batteri så se till att ditt batteri är fulladdat när du går ut.

Kom ihåg vad jag skrev tidigare att kameran alltid med automatik eftersträvar att få en viss mängd ljus på sensorn (bilden). När du fotar i mörker måste du tvinga kameran att ta emot mindre ljus med exponeringskompensation eller helt manuella inställningar. Bra tips tidigare att ta bort autoISO inställningen.

/Frode

Tänkte precis tipsa om samma sak. Längre tider än 1/60s går garanterat. Upp till 30s enligt spec. Så sätt ISO till så lågt som möjligt, i alla fall om vi pratar mörkerbilder och ljusspår.

Om du vill testa långa tider innan du skaffar stativ så ställ i alla fall kameran stadigt på en sten eller dylikt. Ställ i så fall självutlösaren på 2s så slipper du skak när du trycker på avtryckaren.

Lycka till med studierna av manualen. Kollade och den var rätt omfattande...

Din kamera har alla möjliga inställningar för fotografering med automatik och även manuella inställningar så det fattas verkligen inga möjligheter på den jämfört med större systemkameror. Har skummat igenom specifikationerna.

Med automatik och manuellt kan du få upp till 30 sek exponeringstid och det finns även ett läge BULB som innebär att du själv väljer när slutaren skall stängas.

En bra grej med skärmen är att du faktiskt ser ungefär hur ljust/mörkt slutresultatet blir direkt. Du kan alltså ställa upp kameran så du ser skärmen, ställa in och sedan bläddra upp och ner med exponeringskompensation.

Ta med dig kameran ut, ställ den någonstans vid en väg och välj ungefär de inställningarna jag skrev till bilden och labba sedan med exponeringskomp. Det här drar mycket batteri så se till att ditt batteri är fulladdat när du går ut.

Kom ihåg vad jag skrev tidigare att kameran alltid med automatik eftersträvar att få en viss mängd ljus på sensorn (bilden). När du fotar i mörker måste du tvinga kameran att ta emot mindre ljus med exponeringskompensation eller helt manuella inställningar. Bra tips tidigare att ta bort autoISO inställningen.

/Frode

AutoISO var en bra gissning och jag har använt det hittills men det var inte rätt. Får ändock tacka för förslaget för det fick mig att testa stänga/ändra allt som gick och det som spärrade var seriebildstagning!

Nu blir det att plugga lite i veckan, testa fota i helgen och beställa hem ett stativ! Ska hålla utkik efter 1 Nikkor objektiv också. Tack för alla svar och hjälp allihopa!

Har skaffat ett 10-30 objektiv! Letar begagnat stativ för fulla muggar, vill ha 160 högt under tusenlappen men verkar trögt, får nog lufta lädret snart. Testade objektivet för någon kväll sedan:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/376268/3522487.htm?set=mp

Stiligt.
Alltid spännande med nattbilder.

Jag ser att du har bländat ner till f/16.
Det kommer att ge dig längre slutartider men tyvärr också en oskarp bild då du påverkas av diffraktion. Då det är en fysikalisk effekt kan du inte undvika den på annat sätt än att inte blända ner mera än till f/5,6. Du börjar redan då att förlora upplösning men inte så mycket.
Vid 8.0 förlorar du rejält med upplösning då bilden kommer att upplevas mjukare och inte så skarp.

Behöver du ännu längre slutartider så finns alltid gråfilter/ND att skruva på.
Då slipper du blända ner så mycket att du börjar förlora bildkvalitet.

Stiligt.
Alltid spännande med nattbilder.

Jag ser att du har bländat ner till f/16.
Det kommer att ge dig längre slutartider men tyvärr också en oskarp bild då du påverkas av diffraktion. Då det är en fysikalisk effekt kan du inte undvika den på annat sätt än att inte blända ner mera än till f/5,6. Du börjar redan då att förlora upplösning men inte så mycket.
Vid 8.0 förlorar du rejält med upplösning då bilden kommer att upplevas mjukare och inte så skarp.

Behöver du ännu längre slutartider så finns alltid gråfilter/ND att skruva på.
Då slipper du blända ner så mycket att du börjar förlora bildkvalitet.

Jättebra med sån här kritik. Utgick från ett tips tidigare i tråden men jag testade även att öka bländaren och minska slutartiden men då blev bromsljusen för kort. Ett sånt där gråfilter är nog vad som behövs. Gäller diffraktion alla objektiv eller specifikt zoomobjektiv?

Kan även säga att tipsen som har kommit har varit helt rätt, ju mer jag testar desto mer inser jag vad lite jag kan om sånt här. Men det är kul att kunna lära sig hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar