Annons

Byta analog till digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Jur kand

Medlem
Hej!
Jag har en analog Minolta Dynax 500si med objektiv Minolta AF 35-70 Zoom 0.5m/1.6ft samt ett Sigma 70-300 f/4-5.6.DL Macro. Nu har jag hört att objektiven kan sättas på en digital systemkamera av modell Sony, dock att det "lilla" objektivet borde bytas till ett 18-70 med tanke på brännvidsförlängningen...(som jag måste läsa på vad som menas med det). Jag blev föreslagen tre olika typer av Sonykameror, Sony DSLR-A200, Sony DSLR-A300 samt Sony DSLR-A350. Jag är idag nybörjare men har som mål att utveckla mitt fotograferande och mina kunskaper och jag undrar nu vilken av dessa jag lämpligen skall välja för att slippa köpa nytt om något år? Är det lämpligt att från början satsa på A350 och så småningom köpa bättre objektiv när jag lärt mig behärska tekniken? Vänder mig direkt till Er i Sonygruppen i stället för i forumet handla/köpråd, då jag tror mig få bättre svar från Er redan inbitna Sonyanvändare. Vore jättetacksam för tips, råd och tankar!
/Erika
 
Skulle jag vara i dina kläder skulle jag titta på A200 eftersom den är ganska billig och precis på samma nivå som a300 och a350 (och man växer ur alla lika snabbt) och sedan ha den till du växer ur den och sedan försöka satsa på efterföljaren till a700 om du inte vill skaffa bättre optik till a200

Mvh
 
Minolta 35-70-objektivet är bra mycket bättre än Sony's 18-70 så det kan du mycket väl ha nytta av även om zoom-omfånget är begränsat. Bildkvalitetsmässigt spöar det 18-70't med råge, oavsett om det är den gamla eller nya versionen av 35-70't du har.


Vad gäller kameraval så bör du fundera på om du vill ha live view eller inte, vill du det så skulle jag rekommendera en A300. Klarar du dig utan borde en A200 funka prima. Vad gäller A350'n så tycker inte jag att den högre upplösningen räcker som anledning att stå ut med högre pris, större bildfiler och långsammare serietagning kontra A300 men smaken är som baken.




Hej!
Jag har en analog Minolta Dynax 500si med objektiv Minolta AF 35-70 Zoom 0.5m/1.6ft samt ett Sigma 70-300 f/4-5.6.DL Macro. Nu har jag hört att objektiven kan sättas på en digital systemkamera av modell Sony, dock att det "lilla" objektivet borde bytas till ett 18-70 med tanke på brännvidsförlängningen...(som jag måste läsa på vad som menas med det). Jag blev föreslagen tre olika typer av Sonykameror, Sony DSLR-A200, Sony DSLR-A300 samt Sony DSLR-A350. Jag är idag nybörjare men har som mål att utveckla mitt fotograferande och mina kunskaper och jag undrar nu vilken av dessa jag lämpligen skall välja för att slippa köpa nytt om något år? Är det lämpligt att från början satsa på A350 och så småningom köpa bättre objektiv när jag lärt mig behärska tekniken? Vänder mig direkt till Er i Sonygruppen i stället för i forumet handla/köpråd, då jag tror mig få bättre svar från Er redan inbitna Sonyanvändare. Vore jättetacksam för tips, råd och tankar!
/Erika
 
18-70 kan du använda som "vidvinkel" då man ju inte pixeltittar med 18 mm utan vill ha vidd.. 35-70 kommer sedan fungera perfekt som vardagsoptik för dig.. Jag använder just 35-70 som vardagsoptik på min A700 och anser optiken är helt dugande... Så du kommer gissar jag trivas med din 35-70 som vardagsoptik...
 
Hejsan! A200 kan nog räcka rätt långt och är en mkt bra kamera att börja med. Ditt gamla Minoltaobjektiv skall du absolut behålla, men bevaka gärna ett 18-70 (eller nåt annat) på Ebay England. Där kan du göra smärre fynd. När jag själv ej behöver vidvinkel så använder jag allt som oftast mina gamla Minoltagluggar, gärna 35-105.
MVH, Bill
 
Håller med någon tidigare talare och rekommenderar A200. Det enda som skiljer A300 från A200 är att den har vinklingsbar tittskärm, iofs skoj. A350 har mer pixlar men kostar lite mer.

En tanke - hur mycket skiljer det i pris mellan A700 och A350? Men nej, mitt tips blir A200, tar helfina kort.
 
Håller med någon tidigare talare och rekommenderar A200. Det enda som skiljer A300 från A200 är att den har vinklingsbar tittskärm, iofs skoj. A350 har mer pixlar men kostar lite mer.

En tanke - hur mycket skiljer det i pris mellan A700 och A350? Men nej, mitt tips blir A200, tar helfina kort.

Det som skiljer är inte bara den vinklingsbara skärmen, det är även LV och ett annat grepp!

Vilken 35-70 är det du har f/4 eller f/3.5-4.5?
 
Du kommer att bli missräknad på de små sökarna i alla nuvarande D-SLR med APS-C bildsensorer, de är mycket mindre än sökaren i din A-SLR Minolta Dynax 500si!

Sony A200 är ett mycket bra kamerahus, billig men kompetent, futtig sökare, även om du vänjer dig, A300/A350 har ännu mindre sökare, tyvärr!
Bäst är givetvis, att kolla själv de olika modellerna i en butik, då avgör du och ingen annan, hur valet blir.

Den vinklingsbara skärmen med LF, som A300/A350 har, är knappast ett måste, mera en försäljningsgrej för tillverkarna, har Canon och Nikon, så måste de andra följa efter ...
De tre A200/A300/A350 är i grunden samma kamera, A350 har en något högre upplösning på sin bildsensor, men knappast värd sin merkostnad, eftersom du inte rent praktiskt kan upptäcka skillnaden, på en färdig bild.

Cropfaktorn, dvs. även kallad förlängsfaktorn är hos alla de tre modellerna 1,5, på A200/A300/A350 kamerahusen ger det med normaloptik 50mm alltså motsvarande brännvidd av 1,5 x 50mm = 75mm.

Tips!!!

Snart lanserar Sony en ny konsument D-SLR med fullformatsbildsensor (FF), ingen cropfaktor, bildsensorn är lika stor som din analoga film, 35mm format, alla dina objektiv kommer att ge exakt den tänkta brännvidden, sökaren minst lika ljus och stor som hos Minolta Dynax 500si, allt blir sig likt!

Jag har nu en Sony A900, med FF bildsensor, saknar inte APS-C formatet, inte en sekund!
 
"Den vinklingsbara skärmen med LF ...", skall vara "Den vinklingsbara skärmen med LV ..., Live-View, inget annat.
 
Jag har den sistnämnda, alltså f/3.5-4.5.
/Erika

Jag misstänker att det är 35-70/4 som rekommenderas ovan. Ditt exemplar är dessvärre inte lika intressant att hänga fast vid om du frågar mig. Bra skärpa och fina "Minoltafärger" förvisso men plastigt värre och på min gamla 7D var AF fruktansvärt seg. Kanske funkar bättre på nyare hus, vad vet jag.

Detta tillsammans med ett omfång som för de flesta är väldigt opraktiskt på APS-C gjorde att den alltid låg hemma i lådan. Hade det varit ljusstarkare eller haft någon annan extraordinär egenskap så hade jag kanske kunnat leva med omfånget men...nja.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.