Annons

Byta analog till digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Jur kand

Medlem
Hej!
Jag har en analog Minolta Dynax 500si med objektiv Minolta AF 35-70 Zoom 0.5m/1.6ft samt ett Sigma 70-300 f/4-5.6.DL Macro. Nu har jag hört att objektiven kan sättas på en digital systemkamera av modell Sony, dock att det "lilla" objektivet borde bytas till ett 18-70 med tanke på brännvidsförlängningen...(som jag måste läsa på vad som menas med det). Jag blev föreslagen tre olika typer av Sonykameror, Sony DSLR-A200, Sony DSLR-A300 samt Sony DSLR-A350. Jag är idag nybörjare men har som mål att utveckla mitt fotograferande och mina kunskaper och jag undrar nu vilken av dessa jag lämpligen skall välja för att slippa köpa nytt om något år? Är det lämpligt att från början satsa på A350 och så småningom köpa bättre objektiv när jag lärt mig behärska tekniken? Vänder mig direkt till Er i Sonygruppen i stället för i forumet handla/köpråd, då jag tror mig få bättre svar från Er redan inbitna Sonyanvändare. Vore jättetacksam för tips, råd och tankar!
/Erika
 
Skulle jag vara i dina kläder skulle jag titta på A200 eftersom den är ganska billig och precis på samma nivå som a300 och a350 (och man växer ur alla lika snabbt) och sedan ha den till du växer ur den och sedan försöka satsa på efterföljaren till a700 om du inte vill skaffa bättre optik till a200

Mvh
 
Minolta 35-70-objektivet är bra mycket bättre än Sony's 18-70 så det kan du mycket väl ha nytta av även om zoom-omfånget är begränsat. Bildkvalitetsmässigt spöar det 18-70't med råge, oavsett om det är den gamla eller nya versionen av 35-70't du har.


Vad gäller kameraval så bör du fundera på om du vill ha live view eller inte, vill du det så skulle jag rekommendera en A300. Klarar du dig utan borde en A200 funka prima. Vad gäller A350'n så tycker inte jag att den högre upplösningen räcker som anledning att stå ut med högre pris, större bildfiler och långsammare serietagning kontra A300 men smaken är som baken.




Hej!