ANNONS
Annons

Bygge av en hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skulle vara intressant att veta hur stort utrymme ni använt för att ta en viss bild, speciellt från er som fotar i begränsade miljöer. Kanske Kim kan posta ett rumsmått också när du postar din första bild med blixtarna? :)

William - som just nu letar lägenhet och kastar ett extra öga på de olika rummens mått ...
 
sagan skrev:
Ruskigt bra pris tycker jag: 5.753 SEK

För allt detta:

2 st Interfit Colorflash 300i
2 st standard reflektorer
2 st Ledljuslampor
2 st belysningsstativ.
1 st Vitt/halvtransparent paraply
2 st Synksladdar
1 st Softbox 60x60cm
1 st bärväska
Frakt.

Hej Kim!

Jag kollar på Photax.se:

Blixtpaket m. 2st Colorflash 300i. PINT123E 6995:-

Hur kommer det sig att du har fått det så billigt? Har du köpt dina grunkor på Photax?
 
Japp det stämmer, observera att man måste byta ut elkontakten så det passar på svenska eluttag, dock.
Men det är bara själva kontakten som behöver bytas, allt annat passar, voltage o.s.v.

I photax kit så ingår heller inte någon softbox, kostar 1150:- extra, priset för väska tillkommer oxå...så det är en rejäl slant man spar.
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Det skulle vara intressant att veta hur stort utrymme ni använt för att ta en viss bild, speciellt från er som fotar i begränsade miljöer. Kanske Kim kan posta ett rumsmått också när du postar din första bild med blixtarna? :)

William - som just nu letar lägenhet och kastar ett extra öga på de olika rummens mått ...

När jag tar porträtt så tar jag oftast nästan enbart på huvudet eller halva kroppen (fast barn då) och då placerar jag min softbox extremt nära ansiktet. Ibland är den närmare än 0.5 meter ifrån ansiktet samt på andra sidan har jag en reflexskärm. Där dem möts står jag med kameran. Modellen känner sig nog väldigt inklämd, men å andra sidan blir ljuset underbart när man har softboxen så nära. Min är förresten en 80x80 softbox. Bakgrunden brukar jag ha cirka 1.5-2 meter bakom.

/ Marcus
 
wsaar skrev:
Det skulle vara intressant att veta hur stort utrymme ni använt för att ta en viss bild, speciellt från er som fotar i begränsade miljöer. Kanske Kim kan posta ett rumsmått också när du postar din första bild med blixtarna? :)

William - som just nu letar lägenhet och kastar ett extra öga på de olika rummens mått ...
Jag ska fotografera studion när jag är klar med den och lägga upp i den här tråden...inga problem :D

Kan nämna att mitt största rum (vardagsrummet) är 20kvm.
 
Jag är oxå sugen på att köpa någon av kiten.
Någon som vet hur man kan koppla in dom med? Jag har SB-800 till min D70 och det finns vän en in- & en utgång på den?! Kan man koppla in dessa "kit-blixtar" genom denna? Hur funkar det? Följer kablar med så det räcker med min blixt?
Hehe.. mycket frågor nu :)
 
Nu har jag inte en SB-800, men går inte den att ställa in som slav så att den reagerar på alla blixtljus och fyrar sin blixt då?

/ Marcus - som bara har en Sigma EF 500 DG Super som kan agera riktig slavblixt :)
 
En mycket intressant läsning det här,
men ekonomin tillåter mig inte att köpa några blixtar ännu, men det kommer.

Jag undrar hur stora bouncrar man kan bygga själv på sina bygglampor? Nu har jag lampor på 500 w, och bouncern är på ca 40*40. Kan man gå upp till 60*60? Någon som vet, eller har provat det?
 
Sv Marcus

Jo, det kan man med största sannolikhet, men eftersom blixten på D70in skickar iväg "förblixtar" så kanske studioblixtarna fyrar av innan bilden tas och det vill jag ju inte.. :p Men om det skulle fungera så kan jag inte välja bort blixten från kameran och det vill jag även kunna :)
 
fredrik_hedman skrev:
Sv Marcus

Jo, det kan man med största sannolikhet, men eftersom blixten på D70in skickar iväg "förblixtar" så kanske studioblixtarna fyrar av innan bilden tas och det vill jag ju inte.. :p Men om det skulle fungera så kan jag inte välja bort blixten från kameran och det vill jag även kunna :)

Tänkte inte på det. Själv använder jag en IR-blixt som sitter på kameran och som triggar både mina vanliga blixtar samt min Sigma 500-blixt.

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Tänkte inte på det. Själv använder jag en IR-blixt som sitter på kameran och som triggar både mina vanliga blixtar samt min Sigma 500-blixt.

/ Marcus

Ja, det verkar vara en ännu bättre lösning. Ska spana vidare, för det lär dröjja innan jag kan göra inköp på blixt :(
Men får snart hem mitt efterlängtade 18-70 samt 12-24 :D
 
Jag har riggat upp pappen nu, uppsatt på diadukshållaren:
http://fphoto.org/Kim10D/Studio/studio2

Sen tog jag en testbild på mig själv för att se att bakgrunden fungerade som tänkt:
http://fphoto.org/Kim10D/Studio/bakgrundstest

Färgerna blev helt konstiga där, men bakgrunden fungerar precis som tänkt, så jag är nöjd med bakgrunden.

Bilden är tagen med vanlig extern blixt, studioblixtarna har inte kommit än.

Ska ta en hel del testbilder till med den externa blixten, ska se om jag inte kan få betydligt bättre resultat.
 
Jag upplever interfit-blixtarna som ett klart användbart alternativ. Det som jag kommit på efter en tids användande, är att det är svårt att få ner dem såpass i effekt att man kan använda stor bländaröppning (f4,2.8). Trots 1/8-effekt så får man f5.6-8 1/200 på ISO 100. Man vill ju ha softboxen nära..

Här är ett exempel:
www.naturfotografen.net/10D/166_6698.jpg

Bilden är tagen i ett rum (hall) med måtten 3x3 meter. Softboxen står precis utanför bild 45 grader framför och en blixt på andra sidan, vid bakre väggen (bouncad i paraply).
 
Jesper, kanske inte den ultimata, men dock en fungerande lösning är att använda ett ND-filter, det gör jag ibland för att tvinga ned bländaren.

Lustigt, mitt problem är att jag ibland saknar tryck på maxeffekt.
 
carl_swahn skrev:
Jesper, kanske inte den ultimata, men dock en fungerande lösning är att använda ett ND-filter, det gör jag ibland för att tvinga ned bländaren.

Lustigt, mitt problem är att jag ibland saknar tryck på maxeffekt.

Japp.. ett sådant är införskaffat..glömde skriva det..
 
Inhoppare

Jag följde ett råd i nåt forum här på FS. Jag har använt mig av 3 bygglampor och sigma EF-500 DG super. 2 lampor på bakgrunden, 1 för allmänt ljus och blixten studsad i taket. ljusmätt på bakgrunden och överexponerat 2 steg. Måste säga att jag är rätt nöjd med resultatet. Dock så hade jag en arg flickvän med ett påklistrat smil som modell. :)
 

Bilagor

  • ljus-test-liten.jpg
    ljus-test-liten.jpg
    41.6 KB · Visningar: 557
Re: Inhoppare

Dikkeman skrev:
Jag följde ett råd i nåt forum här på FS. Jag har använt mig av 3 bygglampor och sigma EF-500 DG super. 2 lampor på bakgrunden, 1 för allmänt ljus och blixten studsad i taket. ljusmätt på bakgrunden och överexponerat 2 steg. Måste säga att jag är rätt nöjd med resultatet. Dock så hade jag en arg flickvän med ett påklistrat smil som modell. :)

Snygg bild av flickvännen! Syns faktiskt inte alls att smilet är påklistrat ;)

Vad jag undrar över är hur du lyckas med färgerna, när du blandar bygglampor med blixtljus? Jag försökte en gång att använda kamerablixt tillsammans med bygglampor i en lokal med lysrör tända. Resultatet blev att det blev både gulstick och blåstick i bilderna... och fruktansvärt mycket efterarbete.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.