Annons

Bygge av en hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Nackdelen med Interfit Colorflash 300i
är väl uppladdningstiden på blixtarna som är så lång som 3.5 sek. Det kan kanske kännas länge att vänta mellan "skotten"

Jag hade tanker på samma blixtar, men tvekar just på grund av detta.

Nu har inte jag såna blixtar utan portabelt blixtpaket (som oftast har längre laddtid än kompakter). Men om man inte ser den något längre laddningstiden som ett problem så blir det oftast inte det. Ditt arbetssätt förändras efter förutsättningarna och jag tycket det är viktigare att skjuta av kvalitetsskott än många halvrisiga. Ta dessa värdefulla sekunder till att finslipa detaljer på modellen. Värdefyllt för slutbilden. Chill out... :)
 
Freddie skrev:
det är viktigare att skjuta av kvalitetsskott än många halvrisiga. Ta dessa värdefulla sekunder till att finslipa detaljer på modellen. Värdefyllt för slutbilden. Chill out... :)
Du har inte plåtat småbarn i studio där det gäller att ta tillvara på varje millisekund där de tittar in i kameran/inte gråter/inte har snor under näsan/inte skriker, märker jag;-)
Annars har du till viss del rätt; det är bra att chilla out. Men ännu bättre att ha blixtar som är hyffsat snabba.
 
Ja, det ska bli intressant att se hur lång tid det tar mellan blixtrarna när man använder 1/8 av styrkan.

/Kim som tycker det är spännande att bygga studio :D
 
Jag var hos den lokala elektronikfirman här i Skövde idag (Svebry) och där hittade jag ett perfekt stativ för bakgrunder.
Riktigt stabilt, 3 sektioner går att höja till äver 3 meter och med en löstagbar tvärbom på ca 1,5 meter. I denna tvärbom stoppar jag sedan gardinstänger från Ikea om jag vill ha stöd för en bredare fond. Fonden håller jag fast med limklämmor.
Priset, 570:-
 
sagan skrev:
Ja, det ska bli intressant att se hur lång tid det tar mellan blixtrarna när man använder 1/8 av styrkan.

Mina Interfit Colorflash 250S har lika lång laddtid obereonde vilken styrka de körs med. Det fungerade bra när jag använde en långsam kompaktkamera, men med min D70 med 3 bilder/sekund så blir det irriterande lång väntan.

Jag vet inte modellbeteckningen "S" respektive "I" har någon betydelse för laddtiden. Någon som vet?

Finns det ö.h. studioblixtar som klarar av 3 bilder per sekund, i alla fall 4-5 bilder i rad med 1/8 effekt?


/Olle
 
Japp...det ska bli spännande att se vad det blir ;-)
Det blir väl mest i samma stil som jag plåtar nu...fast i studio då.

Men man får säkert en massa nya ideer nu när man ska jobba annorlunda...du får vänta och se helt enkelt :D
 
Freddie skrev:
Nu har inte jag såna blixtar utan portabelt blixtpaket (som oftast har längre laddtid än kompakter). Men om man inte ser den något längre laddningstiden som ett problem så blir det oftast inte det. Ditt arbetssätt förändras efter förutsättningarna och jag tycket det är viktigare att skjuta av kvalitetsskott än många halvrisiga. Ta dessa värdefulla sekunder till att finslipa detaljer på modellen. Värdefyllt för slutbilden. Chill out... :)

Delvis håller jag med dig, även om 3.5 sek är lång tid om man vill använda blixtens fulla kapacitet och fånga ansiktsuttryck. Men Kim fotar snabbt och tycker 10D är för långsam och ställde sig med det skälet i kö på 20D som klarar 5 bilder per sek ;)
 
Senast ändrad:
3 bps är inte för långsamt för blixtbilder (blixten hinner inte med 3 bps)..därimot är bufferten för liten på 10D, så man tvingas vänta på kameran även när man plåtar med blixt...klart störande när man jobbar.

20Ds buffert med 27 bilder och snabbare skrivande till minneskortet kommer bli mycket trevligt.

Lite skumt att photax anger 3.5 sekund och speedgraphic 2.5 sekund.

Jag antar att det handlar om uppladdningstiden för full kraft..för uppladdningstiden för 150i (som är billigare) är bara 1.5 sekunder.

http://www.speedgraphic.co.uk/pdfiles/studio flash.pdf
 
Senast ändrad:
sagan skrev:

Jag antar att det handlar om uppladdningstiden för full kraft..för uppladdningstiden för 150i (som är billigare) är bara 1.5 sekunder.
Det har med styrkan att göra, ja. Drar du ner blixtstyrkan på den dyrare så sjunker uppladdningstiden.
 
Hej (Kim främst)!

Det var jag som skrev recensionen av blixtarna. De är kanske inte så hysteriskt snabba att återladda, men helt ok och framför allt betydligt snabbare än vad jag hade tänkt mig. Någon enstaka gång hinner den inte ladda. Se bara till att koppla kabeln till den blixt som har mest styrka (för om den hunnit ladda så har även den med mindre styrka hunnit göra det.)

Jag såg att du fotar digitalt och då ser du ju direkt om bilden blir svart och kan ta en ny. Det är säkert tråkigare med film, att efter framkallning finna fem rullar svart, då skulle jag också prioritera snabb återladdning högre.

Jag visste inte så mycket om detta kit, utan köpte det för att det var prisvärt, men jag har bara blivit positivt överaskad och är mycket nöjd.

Du kan kolla mina bilder här på sidan, de är fotade med just detta kit. Sen har jag några till på min hemsida: http://www.sthlmfoto.se/

Som med alla små blixtar är det svårt med helfigur, så det blir väldigt mycket porträttfoto, men om du liksom jag, bara vill prova på studiofoto, så är jag övertygad att du kommer att bli nöjd.
 
Carl, det låter utmärkt! och bilderna ser mycket lovande ut oxå...får se om jag lyckas lika bra :D

Calle S skrev:
Det har med styrkan att göra, ja. Drar du ner blixtstyrkan på den dyrare så sjunker uppladdningstiden.
Jag tänkte köra den på 1/8 av kraften mest..då borde uppladdningstiderna inte vara allt för långa.
 
sagan skrev:
Jag tänkte köra den på 1/8 av kraften mest..då borde uppladdningstiderna inte vara allt för långa.
1/8? Det är ju ingenting? 1/8 är lägsta effekt på mina Pro 41. Nu har jag inte de här och kan mäta, men på iso 100, 2 meter, full kräm och vanligt paraply får jag runt bländare 8. Ska du plåta makro med dem:)
 
sagan skrev:
Nä, jag ska plåta ansikten/bystbilder med f/2.8-4.
Aha. Men låt dig inte begränsas av utrustningen, bara. För snart vill du kanske ljussätta flera människor, och så. Men de där blixtarna kanske är bra, jag kan spana in dom.
Har du kollat in någon bouncer?
 
Jo..men jag har ytterst begränsat utrymme i lägenheten så mer än två, kanske tre går nog inte att plåta.
Men det är ju bara att höja kraften (och få längre uppladningstider) och skaffa fler blixtar i så fall.

Köra i 400 ISO är heller inga problem om det skulle krävas...bruset är så lågt iaf så.

Nej jag har inte kollat in någon bouncer...behöver man det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.