Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygge av en hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)
Det lättaste är nog att köra med gulfilter på blixten för att sänka temperaturen så den blir mer lik den för glödljus.

Bör jag ha 3 blixtar?

Jag var inne på YFO i stockholm och skulle kolla på deras Elinchrome-blixtar. När killen som expedierade mig hörde att min "sudio" skulle vara ganska liten ansåg han att jag nog borde ha 3 blixtar. Den tredje skulle jag ha för att lysa upp bakgrunden för att undvika skuggor...

Tänkte höra med er hur ni ställer er till behovet av 3 blixtar i studiosammanhang... Eller duger det bra, enligt er, med 2 blixtar?

Sen undrar jag hur kameran kommunicerar med blixtarna..?

Det är alltid bra att ha 2 blixtar på bakgrunden så den blir jämn och fin. Om man har plats :) Dilemma...

Re: Bör jag ha 3 blixtar?

freddes skrev:
Sen undrar jag hur kameran kommunicerar med blixtarna..?
Den kommunicerar inte alls, som den gör med ttl-blixtar. Den informerar bara blixtarna att slutaren precis öppnat eller snart skall stänga, beroende på hur man ställt in sin kamera.

Anslutningen till studioblixtarna sker via den sk pc-kontakten om kameran har en sådan, annars genom kortslutning av mittstiftet och jord i blixtskon.

Ett annat alternativ är att använda optiska slavtändare som reagerar på blixtljus. Då kan man t ex använda kamerans inbyggda blixt, om sådan finns, inställd på manuellt för att trigga slavtändaren.

Då är det viktigt att den blixt som tänder blixtarna verkligen inte släpper ifrån sig förblixtar för ljusmätning, det måste vara helt manuellt.

Det här verkar vara en ganska vettig deal.
Nope, jag känner inte säljaren, bara såg annonsen och kom å tänka på denna tråd.

Mycket bättre resultat denna gång.

Vad är lägsta styrkan du kan få ut ur dom. Kommer du ner till bländare 2.8 eller 4 på 100 ISO.

Jag har fått använda f/5.6, ISO 100, 1/200...ska testa med gråfilter.
1/8 på den ena blixten och 1/4 på den andra.

Kitet skickades tisdagen den 7, kom fram måndagen den 13 till schenker, schenker skickade grejerna till mig idag...en vecka m.a.o.
Men hade man haft bil så kunde man ju hämtat ut det en dag tidigare.

sagan skrev:
Jag beställde dem här:
http://www.speedgraphic.co.uk/pdfiles/studio flash.pdf

Blir runt 6000:- inkl. frakt.
Till skillnad från photax kit för 7000:-, så ingår softbox (istället för en av paraplyerna).

Just det..silverparaplyet ska stryckas ur min lista..den ingår inte i det paketet jag köpte.

Hur mkt effekt förlorar man om man väljer nåt av de mindre alternativen, ex. IN150i/150i eller IN 150i/300i? Eftersom vissa tycker att blixtarna tom är för starka för att kunna användas ihop med stora bländaröppningar. Vill ju gärna kunna använda mitt 50/1.8 fullt ut utan att behöva ge upp dem lägsta bländartalen.

Jag förstår ju att det är bättre att sätta filter på för starka blixtar än att stå med för svaga men det handlar ändå om pengar i slutändan.

Lyfter denna intressanta tråd igen.

Vad krävs för tryck i blixtarna för att klara helfigur samt mindre grupp, typ 10 pers? Blir väl isf skolfotovarianten med två blixtar i paraplyer.

//jns

jns skrev:
Lyfter denna intressanta tråd igen.

Vad krävs för tryck i blixtarna för att klara helfigur samt mindre grupp, typ 10 pers? Blir väl isf skolfotovarianten med två blixtar i paraplyer.

//jns

300Ws räcker. Antar att det är vad Kim har använt i bilden ovan. (även om det inte är en helfigursbild)

Kör själv med 300Ws-blixtar och har ännu inte känt mig hindrad av effekten. Möjligtvis på antalet blixtar ;o) Har plåtat helfigurer/par men inte hel grupp på 10 pers. Ser dock inte att det skulle vara något problem.

Två blixtar i paraply fungerar. Alternativt en jättestor bouncer bakom dig (kräver mycket effekt). Två paraplyer är dock billigare.

Ska du fota större grupper som skolklasser eller fotbollslag kräver det större prylar. Tänk på att ljuset avtar i kvadrat med avståndet när du flyttar en blixt. Om du tänker på en skolfotouppsättning så står blixtarna både långt ifrån och är hissade ganska högt. Det kräver i sin tur mycket ljus.

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar