Hej! Vad är vitsen med att bygga en egen fotoväska? Det finns ju mängder med fabrikat och modeller med inredning som kan anpassas för olika behov.
Vänligen Dag S
För min del
De flesta "fotoväskor" skriker ut "Jag är en kameraväska", precis som de flesta datorväskor skriker ut att de är datorväskor. Det ökar rånrisken, en diskret väska är säkrare. Nu har inte jag råd med någon proffsutrustning, så det skulle bli en nitlott att råna mig.
Nästan alla fotoväskor är fotoväskor och inget annat. De är konstruerade för att man ska ha kamerahus, objektiv, filter, blixtar, stativ mm. Tillverkarna har inte förstått att om jag går en hel dag på en flyguppvisning, bilutställning, skogstur eller liknande behöver jag kunna packa ned tröja, jacka, regnkläder, vattenflaska, fika, lunch, sittskydd (Eller filt, stol) osv. Om jag går runt i en stad, slinker in på något museum, går genom en park, tittar in i affärer kan jag stryka flera saker ovan, men köper kanske något under dagen som jag vill stoppa i väskan.
Jag har sett en handfull sådana väskor genom åren, ingen har varit i närheten av lyckad konstruktion. Vandringsryggsäckar är oftast tvådelade med en skiljevägg som kan öppnas med dragkedja till ett enda stort fack. Det nedre har en egen öppning och är avsett för sovsäcken. Jag hittade en ryggsäck på Biltema som hade sovsäcksfack i nedre delen men som var på runt 35 liter och såg ut som en vanlig dagryggsäck. Den inredde jag sovsäcksfacket på till att rymma hus med objektiv och ett extra objektiv. Tyvärr började ryggsäcken att släppa ifrån sig plastsmulor invändigt efter några år, därmed skrotades den som fotoryggsäck.
Så nu letar jag återigen efter en vettig dagsäck med sovsäcksfack.