ANNONS
Annons

bygga hemsida för visning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
vill nådon hjälpa mig bygga en hemsida för visning av de bilder jag fotograferat på T:ex clubbar och bilder på flickor och annat?

jag har köpt domän namnet jonastheman.se men har ej byggt hemsidan.

mvh jonas.

Du kan ju använda nåt av alla de färdiga "galleri-script" som finns att använda gratis. Själv använder jag Coppermine på min sida Luminet.se

Har gjort en del justeringar i det (utseendemässigt) men nöjer man sig med det som det är så är det enkelt att installera och få igång. Med scriptet kan du sedan ladda upp och sköta om hela ditt fotoalbum online utan att behöva kladda med att skicka upp filer via ftp eller liknande. Scriptet fixar thumbnails och allt. Like it.

Jag kör också coppermine, skönt att kunna lägga upp bilder snabbt utan att mickla med HTML generering mm.
Bara att skicka upp bilderna och lägga dom i ett galleri.

jonas_the_man skrev:
vill nådon hjälpa mig bygga en hemsida för visning av de bilder jag fotograferat på T:ex clubbar och bilder på flickor och annat?

jag har köpt domän namnet jonastheman.se men har ej byggt hemsidan.

mvh jonas.

Hemsida är kul att snickra. Om du ska lägga ut bilder på människor du fotat, så måste du ha deras tillstånd från dem det gäller. Vimmelbilder vet jag inte, men kan gälla samma sak där. Bäst att du kollar upp detta först. Kan komma surt efter annars. Och det vill man undvika :)

Re: Re: bygga hemsida för visning av bilder

Rogerber skrev:
Hemsida är kul att snickra. Om du ska lägga ut bilder på människor du fotat, så måste du ha deras tillstånd från dem det gäller. Vimmelbilder vet jag inte, men kan gälla samma sak där. Bäst att du kollar upp detta först. Kan komma surt efter annars. Och det vill man undvika :)
Är inte det ändrat? Hade för mig att det var ok så länge bilden inte kunde uppfattas som kränkande av objektet?

Jag har kört coppermine ett tag, tyckte det var fruktansvärt fult, svårtmanövrerat för besökarna och buggfyllt. Inga av mina tittare fattade hur dom skulle göra, en miljon alternativ och plottrigt. Vill man ändra något och börjar titta i koden är det katastrof. Inte konstigt att det är mycket buggar.

Bytte sen till Gallery2, lite enklare för användarna. Man kan gömma många av funktionerna vilket gör det hela lite lättare. Men det är struligt att få in bilderna och sorteringen är hur komplicerad som helst. Gav upp.

Bytte till Zenphoto. Otroligt snyggt, rent och superenkelt. Använder sig av ajax vilket gör att det fungerar mycket smidigt, men klarar bara en bråkdel av vad dom andra gör. Supporten är dock obefintlig, efter en uppgradering så gick hela admin delen sönder. Sökte efter hjälp i deras forum men fick inget svar efter flera veckors väntande. Gav upp.

Kör nu flickr, fungerar utmärkt, förvånandsvärt snabbt. Finns en miljon plugins och album script till det och hittils är det en vinnare, men jag har inte kört det så länge.

Hur som helst så var iallfall Coppermine helt klart sämst.

Zulan skrev:
Jag har kört coppermine ett tag, tyckte det var fruktansvärt fult, svårtmanövrerat för besökarna och buggfyllt. Inga av mina tittare fattade hur dom skulle göra, en miljon alternativ och plottrigt. Vill man ändra något och börjar titta i koden är det katastrof. Inte konstigt att det är mycket buggar.

Hur som helst så var iallfall Coppermine helt klart sämst.

Vet inte vilken version du körde av Coppermine men det du beskriver känner jag inte alls igen. Visst, det är ett script med en mängd funktioner och aktiverar man samtliga dessa så kan det nog bli lite svårt att navigera för användaren.
Huruvida det är fult eller inte är ju helt upp till vilket "skin" eller tema man använder, det finns mängder att välja mellan.
Buggigt tycker jag inte heller det är, har inte haft några problem med mitt album som jag använt i 2-3 år nu på min sida Luminet.se

Det var nog närmare 2 år sen jag körde coppermine, ditt album ser faktiskt rent och fint ut Mattias. Jag testade många olika "skins" men då var det så att vissa skins tog bort vissa funktioner vilket var lite störigt. Dessutom var inga speciellt snygga, inte alls som ditt skin.

Mattias, jag måste säga att jag är grymt impad av hurpass rent du lyckats få Coppermine på din sida Luminet.se. Jag kör det själv och har inte ansträngt mig för att göra något med det men nu blir man ju inspirerad!

Hur mycket av din sida är egen knackad kod och hur mycket är Coppermine måntro?

Lan skrev:
Mattias, jag måste säga att jag är grymt impad av hurpass rent du lyckats få Coppermine på din sida Luminet.se. Jag kör det själv och har inte ansträngt mig för att göra något med det men nu blir man ju inspirerad!

Hur mycket av din sida är egen knackad kod och hur mycket är Coppermine måntro?

Tack! :)
Jag har inte så att säga "utvecklat" scriptet på något sätt, alltså inte lagt till några funktioner eller utseendemässiga saker. Det jag gjort är att tagit ett från början ganska rent skin och modifierat det, ändrat färger och så vidare. Lite pil är det, för som Christer sa så är det en djungel att kika runt i deras kod, men kikar man en stund så får man snart ett någorlunda grepp om det + att mha deras forum så löser man många av sina problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar