Advertisement

Annons

Bygga dator för bildbehandling (var "Hjälp mig")

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
Om det inte vore så varför skulle då tillverkaren av moderkortet sitta och testa vilka minnen som bevisligen fungerar med just det moderkortet?

Här hittar du testrapporten för tex Abit AX8 moderkort.
http://www.abit.com.tw/test_report/AX8_Series/

Nikon skriver detta på sin Svenska hemsida:

Nikon har testat följande CF kort för användning i D70 och D70s:

Alla Nikon CF minneskort
SanDisk SDCFB series 16MB, 48MB, 80MB, 96MB, 128MB, 160MB, 256MB, 512MB och 1GB
SanDisk SDCFB (Type II) series 192MB, 300MB
SanDisk SDCF2B (Type II) series 256MB
SanDisk SDCFH (Ultra) series 128MB, 192MB, 256MB, 384MB, 512MB och 1GB
SanDisk SDCFH (Ultra II) series 256MB, 512MB och 1GB
SanDisk SDCFX (Extreme) series 512MB och 1GB
SanDisk SDCFX (Extreme III) series 1GB och 2GB
Lexar Media 4x USB series 16MB, 32MB och 64MB
Lexar Media 8x USB series 16MB, 32MB, 48MB, 64MB och 80MB
Lexar Media 10x USB series 160MB
Lexar Media 12x USB series 64MB, 128MB, 192MB, 256MB och 512MB
Lexar Media 16x USB series 192MB, 256MB, 320MB, 512MB, 640MB och 1GB
Lexar Media 24x USB series 256MB och 512MB
Lexar Media 24x WA (Write Acceleration Technology)* 256MB och 512MB
Lexar Media 32x WA (Write Acceleration Technology)* 1GB
Lexar Media 40x WA (Write Acceleration Technology)* 256MB, 512MB, 1GB, 2GB och 4GB
Lexar Media 80x WA (Write Acceleration Technology* 512MB, 1GB, 2GB och 4GB
Hitachi Compact Flash HB28 series 16MB och 32MB
Microdrives™ DSCM 512MB och 1GB
Microdrives™ 3K4 2GB och 4GB

Andra märken och kapaciteter kan fungera, men Nikon kan
inte garantera funktion. Om ett annat kort används, kontrollera kompabilitet med
tillverkaren. Nikon rekommenderar att ett godkänt kort finns tillgängligt ur
felsökningssyfte.


*Notera attD70/D70s inte är kompatibel med Lexar's WA (Write Acceleration) teknologi.
Du citerar lite fel, så därför får vi massor info igen här..


Tror du på fullaste allvar att en modekortstillverkare skulle säga att vissa minnen inte fungerar med deras system?

Tror du på fullaste allvar att en minnestillverkare skull säga att deras minnen inte fungera på ett visst moderkort?

Kanske det är så enkelt som att vissa företag betalar andra företag för att på så sätt "accreditera" vissa produkter...?

Har du funderat i dessa banor?
 
FILM) (ulltand skrev:
Du citerar lite fel, så därför får vi massor info igen här..


Tror du på fullaste allvar att en modekortstillverkare skulle säga att vissa minnen inte fungerar med deras system?

Tror du på fullaste allvar att en minnestillverkare skull säga att deras minnen inte fungera på ett visst moderkort?

Kanske det är så enkelt som att vissa företag betalar andra företag för att på så sätt "accreditera" vissa produkter...?

Har du funderat i dessa banor?

Hur citerar jag fel?

Abit går bevisligen ut emd information om vilka minnen som PASSAR till sina moderkort. varför skulle dom göra det om alla passade?

Canon har gått ut med att vissa Lexar inte fungerar med vissa av deras kameror.


http://consumer.usa.canon.com/ir/co...ct&keycode=2112&fcategoryid=215&modelid=10598
2. Disappearance of images when using Lexar Compact Flash Cards
Affected Products (D-SLR): EOS-1Ds Mark II, EOS-1D Mark II, EOS 20D, EOS Digital Rebel XT / EOS 350D Digital / EOS Kiss Digital N
Affected Products (CF card):
Lexar Professional 80x-speed Compact Flash cards
Problem:
Captured images on some Lexar CompactFlash cards can be lost when used with the Canon cameras listed above. Working together, Lexar and Canon have investigated the cause and confirmed that the problem occurs in extremely rare instances when the products above are used together.
Countermeasure:
Lexar will offer a free firmware update incorporating the correction of this problem by the end of May 2005 for Lexar Professional Series 80x CompactFlash card customers using the affected Canon cameras.

Lexar customers can contact Lexar Professional Support in US at (+1) 510-413-1233, or in UK at (+44) 1483-522-947 or visit Lexar on-line at www.lexar.com/support.

We sincerely apologize for the inconvenience these issues have caused for you. We will make every effort in quality control to provide products that our customers can use with confidence. We appreciate your understanding in this matter.

Contact Information for inquiries:
Call Center
1-800-828-4040 (toll free)
*Available with your cell phone or PHS.

Office Hours:
Weekdays: 9:00 a.m. to 8:00 p.m.
Saturdays, holidays: 10:00 a.m. to 5:00 p.m.
 
Dajo skrev:
Hur citerar jag fel?

Abit går bevisligen ut med information om vilka minnen som PASSAR till sina moderkort. varför skulle dom göra det om alla passade?

Canon har gått ut med att vissa Lexar inte fungerar med vissa av deras kameror.
Nu citerar du korrekt :)

Ang Abit så får de säkert betalt från sina minnestillverkare.

Vad gäller Lexar o Canon så kan jag nästan garantera att det är Canon som äger problemet, och att de i nästa uppgradering fixar fler minneskort.
 
Hu-jeda-mig vad besvärligt...

Jag har en mac och är väldans nöjd. Funderade på att köpa en till dator eftersom barnen knycker den vi har hela tiden. Skulle då kanske bli en pc för att ha lite bredd hemma, men efter att ha läst denna tråd blir jag helt avskräckt och handlar nog faktiskt en iBook istället och fortsätter vara "mac-freak". Eller ...eh, har jag fel?
 
Re: Hu-jeda-mig vad besvärligt...

Björn Granberg skrev:
...helt avskräckt och handlar nog faktiskt en iBook istället och fortsätter vara "mac-freak". Eller ...eh, har jag fel?
Nopp!
Klart du ska ha en Mac.
Har du noll koll på datorer, och vill ha ngt som ger allt så ska du köpa en Mac.

Vill du meka så gäller PC med Win eller Linux. Då får du ut lite mer av din dator/krona, men...

Vet du inte vad du vill ha så rekommenderar jag Mac.
Då slipper du allt tjafs du ser här... (men en mac är sååå mkt dyrare)=
 
FILM) (ulltand skrev:
Nu citerar du korrekt :)

Ang Abit så får de säkert betalt från sina minnestillverkare.

Vad gäller Lexar o Canon så kan jag nästan garantera att det är Canon som äger problemet, och att de i nästa uppgradering fixar fler minneskort.

Konspirationsteorier...

google lite på ram compatibility så hittar du mer info om detta.

Att vissa minnestyper inte funkade på vissa moderkort var ett välkänt fenomen när jag arbetade på Inet Data.
 
Dajo skrev:
Konspirationsteorier...

google lite på ram compatibility så hittar du mer info om detta.

Att vissa minnestyper inte funkade på vissa moderkort var ett välkänt fenomen när jag arbetade på Inet Data.
´Jo, jag har oxå varit med om det, på tiden DataSaab typ... *s*
 
Nä du har inte fel. Men det kostar extra att köra mac. De flesta pc-tillverkare som säljer färdiga paket har ju bra datorer i alla prisklasser. Det är inga problem med kompatibiliteten där. Oftast inte i alla fall. Bygger man själv får man forska lite så komponenterna funkar ihop. Men enklast är det ju att köpa moderkort och grafikkort från samma tillverkare. Då SKA det funka. Minnen vet de flesta firmor om de funkar med moderkortet, så fråga. Men visst, problem kan man ju alltid få, speciellt om man köper billiga komponenter. Och det gör man ju.Tillverkarna av moderkort har ofta rekommendationer av vilka minnen som funkar, ofta funkar de flesta andra också, men det är inte särksilt svårt att få veta om ett minne absolut inte funkar med ett moderkort eller processor, det vet firmor som datorbutiken och komplett om man frågar. Jag har använt delar från ASUS senast jag byggde och då fanns den informationen på deras hemsida. Nu hittar jag den inte, men det står vilka typer av minnen man kan använda och vilka som inte går. Dock inte specificerat vilka minnesmodeller.
 
Re: Hu-jeda-mig vad besvärligt...

Björn Granberg skrev:
Jag har en mac och är väldans nöjd. Funderade på att köpa en till dator eftersom barnen knycker den vi har hela tiden. Skulle då kanske bli en pc för att ha lite bredd hemma, men efter att ha läst denna tråd blir jag helt avskräckt och handlar nog faktiskt en iBook istället och fortsätter vara "mac-freak". Eller ...eh, har jag fel?

Köp icke-apple-minnen till din mac så kan du säkert också hitta nåt minne med problem.

Om du vill vara hyfsat "säker" som med macen, köp en märkes-PC och köp minnena från samma ställe.

tex Dell eller så.
 
Det nämndes att grafikkorten inte spelar någon roll, men det är ju upp till grafikkortet om det klarar en hög upplösning i 80+hz. FATTAR inte hur folk sitter med HZ under 80... Å när jag med lidande och kisande ögon ställer om det till 80 på skärmarna så ser de ingen skillnad! De måste ha förslappade synceller i ögonen eller nått.

Vad gäller utsignalen från grafikkorten så borde det väl vara skillnad på sunk- och finkort? En digital signal i datorn som ska konverteras till en analog (om man inte kör DVI) känns som om det kan hända en hel del om det är dåliga prylar på kortet... Har även hört skräckstorys om att många kort (inte alla) med DVI först kör DA-omvandling till analogt och sen AD IGEN ut genom DVI-porten. Vet knappt om jag tror på det själv, men försäljaren i butiken jag hörde det ifrån lät väldigt säker på sin sak.
 
Har man hållit på med datorer så inser man snart att kompatibilitet är något som /nästan/ finns. För det mesta fungerar det bra men så får man tag på produkten w från tillverkaren x som absolut inte vill fungera med produkten y från tillverkaren z.

Det är dock inte ett så stort problem så att jag skulle börja bekymra mig om det i förväg men när det inte stämmer så kan felsökningarna bli håriga.
 
Det är verkligen inte mycket i den här tråden som hjälper trådskaparen att välja komponenter till sin nya dator.

Vilken prisklass pratar vi om? Hade jag köpt en PC för bildbehandling hade jag främst satsat på en bra skärm som är minst 19". CRT-skärmar sägs vara att föredra. Själv har jag platt skärm och är nöjd med det. Kalibreringsmöjligheter kan vara en parameter när du tittar på skärm. Sök på forumet så hittar du info. Lacie ska tydligen ha väldigt fina skärmar. (www.lacie.com)

Däremot tycker jag sällan att datorns hastighet är något större problem så länge minnet räcker till. Jag hade inte valt den fetaste processorn (av ekonomiska skäl) men minst 1gb minne är en god investering.

Förvaringen av bilder är ju också värd att tänka på. Mitt system består av en 250gb hårddisk på datorn. Dessutom en DVD-brännare och snart även en extern hårddisk på 300gb. DVD-skivorna skickar jag iväg till en släkting som förvarar dem åt mig. Den externa hårddisken är smidig att ta med, annars fungerar nog RAID-system lika bra om inte bättre.

Skrivare kanske någon annan kan tipsa om. Jag tror att många låter ett labb göra kopior, t.ex. Proprint.se.

En del kalibrera sin skärm med en manick som jag inte vet vad den heter (Spider-någonting). Det kanske kan vara en bra investering.

För att lära sig Photoshop tycker jag att http://www.totaltraining.com/ har urbra videokurser som är värda sitt pris om man har råd. (Att ladda ner på nätet är inte att rekommendera.)

Lycka till med datorn!

//Johnnie
 
Försenad edit: Kolla förresten också på Macintosh, t.ex. iMac 20" som är väldigt prisvärd eller en PowerBook med extern skärm. Mac mini kanske också kan vara något.
 
www.dpreview.com körde följande konfiguration när de testade PS CS2:

Performance tests were done with on a 3.4GHz Pentium 4 machine, with 3GB RAM, 30" Mac LCD driven by a Nvidia Quadro FX3400 graphics card, four 200GB serial ATA disks (one for with the OS and CS2, one dedicated scratch disk, two for data), with Windows XP SP1, and no other applications running or installed.

Det blir inte billigt men snabbt!
 
Omöjlig fråga att besvara, då man inte vet vad användaren menar med en bra dator.

Kör själv med en AMD 1.4ghz, 256mb internminne, 40gb hårddisk, PS7, Win98.

Egentligen en bra dator. Har inga problem att redigera de bilder jag tar med min Olympus 765.

Är det någon här som skulle rekomendera den konfigurationen ?

Vad är du beredd att betala ?
Kolla vilken dator som ligger närmast i pris på Pricerunner, så får du nog en tillräckligt bra dator. Själv skulle jag nog inte betala mer än ca: 10.000 kr för en burk med skärm.
 
Senast ändrad:
Tjena!


Jag har prentat in lite prylar i min dator och det flyter på suveränt!

Mina tips är som tidigare sades: Mycket minne och mycket utrymme!!!¨

Vad gäller skärm så tycker jag två stycken seriekopplade och till det behöver man ett grafikkort för ca 500:- med två kontakter på.
Anledningen till att det är en klar fördel är att du kan ha sRGB i den ena och vanlig i den andra och så ser du hur det blir i tryck respektive data.

Dessutom är det mycket enklare och ha alla i den ena skärmen och succesivt dra över till den andra.
Skärmtips är Trinitron skärmar!!!

Ett tips som inte beträffar datorns prestanda är en digital penna resp. block...
dvs en plastskiva som du kopplar in tild atorn och sedan har du en digital penna och målar med i datorn!
Rek. storlek på elektroniskt block är A4 storlek.

Detta underlättar mycket i retouscheringen och det är lättare att markera med lasso och klona.

Det är väldigt svårt i början när man inte har rutin på det, men ha tålamod och inom några veckor så är det busenkelt och skitkul!
 
Måste missförstå, eller sen när kan man köra olika profiler på olika skärmar på samma pc? Eller pratar vi mac? Men det funkar väl inte där heller...
 
"Måste missförstå, eller sen när kan man köra olika profiler på olika skärmar på samma pc? Eller pratar vi mac? Men det funkar väl inte där heller..."


På min skäm kan man välja om man vill ha gultonad, normal eller sRGB färg...
(Det är en PC)
 
Ett exempel på en maskin jag tror räcker långt till bra pris.

http://www.jmedata.se/konfig_default.asp?itemno=21127&configno=PERFORM

Ökat minne till 1 gig.

Vad gäller skärmar e jag inte så bevandrad men av de skärmar jag har haft under åren så slår ingen samsung vad det gäller stabil o skarp bild.

Hårddisken behöver inte vara för stor för då bränner man alldrig ut de viktiga fotona så det är nog bättre o tvingas bränna ut (gäller mig i vart fall) =).

Skärmkort är väl smaksak så länge man inte skall spela spel.

Processor på 3 eller 3.8 tror jag inte du märker någon skillnad på så länge man inte kör ett test program men i vardags arbetet märker du inte av det ( Visst ju snabbare procesor + jusnabbare minnen ju fortare gårdet) Tänk på att du arbetar i internminnet så minnes hastigheten är viktig när du jobbar med ett program.

Ett klar görande till tidigare in lägg alla minnen fungerar inte på alla moder kort jag har själv fått köra obyta minnen vid flertalet ggr för att jag fått ej kompatibla med det moderkortet.
Har för visso inte byggt maskiner på något år nu men blev till frågad av personalen i jme vad jag hadde för moderkort sist jag handlade så är det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.