Fibbe_15
Aktiv medlem
Du behöver:
Systemkamera
Teleoptik
Normaloptik/macro (så lätt som möjligt)
Silvertejp
En gammal(ren!) strumpa eller dylikt
Ev. Kardborre band eller ett annat spänbart band.
Ev. Blixt eller annan stark lampa
1.
Klipp av "halsen" på strumpan.
2.
Ta ett vanligt tele, (jag tog ett soligor 300mm f/6,3) och en normaloptik (jag tog ett tamron 90mm macro) och sätt frontlinserna mot varandra,
OBS! Ha motljusskyddet på så att inte linserna kan repa varandra.
3.
Trä över strumpan över optiken så att den täcker lika mycket på båda två.
4.
Tejpa hårt och mycket, över hela strumpan (tejpa inte på optiken då den blir kladdig när du tar bort tejpen).
Om du nu har gjort rätt så ska objektiven sitta ihop ganska hårt.
5.
Ta kardborre bandet och dra det ganska hårt över skarven som blir mellan objektivens linser (detta för att linserna inte ska glida i sidled.
Nu monterar du teleobjektivet på kameran och håller i båda objektiven med vänstra handen (om du är högerhänt)
Fokuserar gör du genom att flytta dig fram och tillbaka mot motivet, inga rattar behövs.
BLIXT BEHÖVS I DOM FLESTA FALL!
Lycka till!
Mvh Felix
Systemkamera
Teleoptik
Normaloptik/macro (så lätt som möjligt)
Silvertejp
En gammal(ren!) strumpa eller dylikt
Ev. Kardborre band eller ett annat spänbart band.
Ev. Blixt eller annan stark lampa
1.
Klipp av "halsen" på strumpan.
2.
Ta ett vanligt tele, (jag tog ett soligor 300mm f/6,3) och en normaloptik (jag tog ett tamron 90mm macro) och sätt frontlinserna mot varandra,
OBS! Ha motljusskyddet på så att inte linserna kan repa varandra.
3.
Trä över strumpan över optiken så att den täcker lika mycket på båda två.
4.
Tejpa hårt och mycket, över hela strumpan (tejpa inte på optiken då den blir kladdig när du tar bort tejpen).
Om du nu har gjort rätt så ska objektiven sitta ihop ganska hårt.
5.
Ta kardborre bandet och dra det ganska hårt över skarven som blir mellan objektivens linser (detta för att linserna inte ska glida i sidled.
Nu monterar du teleobjektivet på kameran och håller i båda objektiven med vänstra handen (om du är högerhänt)
Fokuserar gör du genom att flytta dig fram och tillbaka mot motivet, inga rattar behövs.
BLIXT BEHÖVS I DOM FLESTA FALL!
Lycka till!
Mvh Felix